اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان البرز صورت گرفت

بازدید و بررسی مشکلات رودخانه یالیان

خبرگزاری فارس: مشکلات رودخانه یالیان توسط فرماندار و بخشدار مرکزی شهرستان البرز مشاهده و بررسی و تمهیداتی در قبال این مشکلات اندیشیده شد.

بازدید و بررسی مشکلات رودخانه یالیان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان البرز استان قزوین، غلامرضا حسن‌پور فرماندار شهرستان البرز، محمدتقی صفری بخشدار مرکزی شهرستان البرز و گروه همراه که چند تن از اهالی روستای کمال‌آباد نیز در میان آنها حضور داشت، از رودخانه یالیان و اطراف آن در شهر الوند و روستای کمال‌آباد دیدن کردند و با مشاهده مشکلات آن به بررسی و رسیدگی به آن پرداختند.

مشکلات رودخانه یالیان از حدود 39 سال پیش، یعنی سال 1352 آغاز شده و تاکنون با افزایش این مشکلات ادامه داشته و تاکنون خسارت‌های بسیاری را به مزارع کشاورزی اطراف وارد آورده است.

محدود شدن بستر رودخانه و توسعه زمین‌ها و مزارع اطراف رودخانه سبب ایجاد مشکلاتی در مناطق اطراف رودخانه شده که با لایروبی رودخانه و پاک‌سازی زیر پل‌های مسیر آب رودخانه می‌توان موجب بهبود و برطرف سازی برخی از مشکلات این رودخانه شد.

در بازدید فرماندار و بخشدار مرکزی البرز به این نکته اذعان شد که با ساخت و ‌ساز در اطراف این رودخانه، احداث و توسعه صنایع و کارخانجات در حوالی آن، محدوده و بستر رودخانه کاهش یافته و برخی از کارخانجات با تجاوز به حریم رودخانه موجب بروز مشکلاتی شده‌اند.

همچنین در این بررسی به این عامل تأکید شد که تغییر کاربری حوالی حریم رودخانه‌ها موجب افزایش مشکلات رودخانه یالیان شده است.

غلامرضا حسن‌پور فرماندار البرز در حاشیه این بازدید با اشاره به مشکلات این رودخانه ابراز داشت: انتهای رودخانه یالیان به یکباره بسته شده و این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای انتهای مسیر رودخانه فراهم آورده است که می‌تواند سبب طغیان آب در فضای اطراف آن شود.

گفتنی است در جوار بخشی از مسیر این رودخانه در الوند یک تپه تاریخی وجود دارد که به دلیل باستانی بودن آن، میراث فرهنگی اجازه تخریب آن را نداده است.

از پیامدهای مشکلات عمده این رودخانه در بررسی مسئولان شهرستان، جاری شدن سیل در مناطق اطراف بر اثر بارش شدید باران شناخته شد و عنوان شد: سیل این ناشی از بارش شدید باران، خسارت‌های فراوانی را به مزارع کشاورزی اطراف وارد آورده است.

همچنین یکی از کشاورزان روستای کمال آباد، ورود پساب‌های صنعتی و آب‌های آلوده به مزارع کشاورزی را بسیار مضر دانست و تصریح کرد: ورود آب‌های آلوده و مواد شیمیایی به زمین‌ها و درختان اطراف آسیب زده و با خشک کردن آنها، محصولات مزارع را از بین می‌‌برد.

جاری شدن آب در سطح جاده‌های اطراف رودخانه به ویژه در انتهای بستر رودخانه و نیز در نقاطی که رودخانه تغییر مسیر داده یا با مشکلاتی نظیر کوچک شدن بستر در آن مواجه بوده از مشکلات دیگر هنگام پرآبی رودخانه است.

نزدیک بودن تیرهای برق در نقاط سیل‌خیز رودخانه‌ها نیز احتمال بروز خطرات جدی را فراهم آورده که آسیب شبکه برقی یکی از پیامدهای آن است.

همچنین ورود فاضلاب به جوی‌های منطقه مسکونی روستای کمال‌آباد، به دلیل ایجاد بوی نامطبوع و نیز ایجاد بیماری‌های گوناگون، ناراحتی ساکنان این روستا را فراهم آورده که این موضوع را یکی از اهالی کمال‌آباد با مسئولان مطرح کرد.

در ادامه این بازدید عنوان شد که مرزبندی رودخانه‌ها سبب می‌شود خسارت‌های وارد آمده به زمین‌ها و اطراف رودخانه در محدوده رودخانه یا خارج از آن شناسایی شده تا در نهایت مشخص شود غرامت این خسارت‌ها بر عهده چه کسی است.

لازم به ذکر است دو سال پیش با میله‌گذاری در اطراف رودخانه، حریم رودخانه شناسایی و مشخص شده است.

در پایان بازدید فرماندار و بخشدار مرکزی البرز از رودخانه یالیان، مشکلات دامداری اهالی روستای کمال آباد نیز مشاهده و بررسی شد.

گفتنی است، فرماندار شهرستان البرز با توجه به برخی مشکلات و معضلات موجود در منطقه، دستورات لازم را به دستگاه‌های مربوط برای رفع و پیگیری این مشکلات خواهد داد.

انتهای پیام/77007/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول