اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتباری بالغ بر یک میلیارد ریال صورت می‌گیرد

مرمت مسجد دوره سلجوقیان در کاشان

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، از مرمت و بازسازی مسجد تاریخی میرعماد این شهرستان تا پایان دی‌ماه سال جاری خبر داد.

مرمت مسجد دوره سلجوقیان در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، حسین یزدان‌مهر، صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هزینه اختصاص داده شده برای مرمت مسجد میرعماد کاشان که متعلق به دوره سلجوقیان است بالغ بر یک میلیارد و 400 میلیون ریال می‌باشد.

وی، خاک‌برداری و سبک‌سازی بام، دوغاب‌ریزی کف‌مال و اجرای پالانه، قیدبندی جهت تسطیح بام، اجرای شیب‌بندی با پوکه معدنی، اجرای پلاستر و ایزوگام، آجرفرش روی بام و بندکشی آن را از جمله عملیات اجرایی این پروژه برشمرد.

به گفته وی، بارگذاری غیر اصولی و حجم زیاد خاک موجود بر روی پشت بام با توجه به تاب کششی کم مصالح سنتی، ترک‌های تحمیل شده بر سقف‌ها و رطوبت نزولی که باعث فرسایش لایه‌های بام شده از عوامل آسیب‌های‌‌ وارد شده به این مسجد است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان با اشاره به اینکه این مسجد تاریخی به شماره 117 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادآور شد: در زمان حمله مغولان به شهر کاشان، این مسجد را ویران می‌کنند اما مدتی بعد خواجه عمادالدین این بنا را نوسازی می‌کند.

وی متذکر شد: در کنار این مسجد فضاهایی مثل حمام، خانقاه، کاروانسرا، میدان و یک برج ساعت مکانیکی وجود داشته است و محراب نفیس کاشی‌کاری این مسجد هم‌اکنون در موزه دولتی برلین است.

یزدان‌مهر در ادامه به مرمت مسجد دوره قاجاریه در بازار کاشان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: کار مرمت و بازسازی مسجد جامع بالا بازار کاشان تا پایان دی‌ماه تکمیل شده و هزینه اختصاص داده شده به آن نیز بالغ بر 500 میلیون ریال است.

وی، اجرای دوغاب‌ریزی کف‌مال با ملات گچ جهت استحکام‌بخشی سقف، برداشتن لایه‌های مختلف خاک و سبک‌سازی سقف و درآوردن بندهای فرسوده روی طاق و چشمه‌ها را از جمله عملیات مرمتی این مسجد برشمرد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان، اجرای قیدبندی و یکنواختی سطح بام به همراه اجرای آجرفرش بام با آجر سنتی و ملات نیم‌کاه، بندکشی آجرفرش‌ها و اجرای غوره‌گل جهت شیب‌بندی سطح بام و هدایت آب‌های سطحی را از دیگر اقدامات عملیاتی مسجد جامع بالا بازار کاشان عنوان کرد.

انتهای پیام/2406/ی/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول