اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امسال

پل گاران مریوان استحکام‌بخشی و مسجد سمیران مرمت شد

خبرگزاری فارس: معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان از استحکام‌بخشی پل تاریخی گاران مریوان و مرمت مسجد تاریخی سمیران خبر داد.

پل گاران مریوان استحکام‌بخشی و مسجد سمیران مرمت شد

علیرضا آذرشب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: بخشی از پوسته اول طاق وسطی پل تاریخی گاران مریوان بر اثر رطوبت باران‌های فصلی ریزش کرده و موجب نشست خاک در بخشی از کانال پل و در نهایت منجر به نشست دیوار شده است.

وی با بیان اینکه یک چهارم از پل میانی که بزرگ‌ترین طاق پل محسوب می‌شود تخریب شده، گفت: برای جلوگیری از تخریب جدی این پل تاریخی کارهای استحکام‌بخشی و حفاظت از آن انجام شد.

به گفته آذرشب به دلیل عدم اعتبار کافی تاکنون فقط استحکام‌بخشی و کارهای حفاظتی بر روی این اثر انجام شده و در صورت تامین اعتبار کار مرمت این اثر آغاز می‌شود.

پل گاران مریوان یکی از بناها و آثار تاریخی سطح استان کردستان است که در دوره قاجاریه ساخته شده است.

* مسجد تاریخی روستای سمیران مرمت شد

معاون میراث فرهنگی کردستان گفت: مسجد سمیران در سال‌های گذشته مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و در سال‌جاری نیز اعتباری بالغ بر 200 مییون ریال برای تکمیل مرمت و بازسازی آن هزینه شده است.

آذرشب بستر صخره‌ای بنا و تبعیت کامل مسجد از توپوگرافی با توجه به ترازهای ارتفاعی مختلف در ساختار و نیز شبستان دو ستونی آن را از مهم‌ترین ویژگی این بنا نام برد.

مسجد سمیران مربوط به دوره قاجاریه است که در ساخت آن از مصالح بومی همچون خشت، آجر و چوب استفاده شده و مانند بسیاری از مساجد دیگر از فضای شبستان، حجره‌های طلاب، وضوخانه، سرویس بهداشتی، غسالخانه و سه ستون چوبی در صحن مسجد و یک عنصر مهم سردرب ورودی به سبک قاجاریه تشکیل شده است.

آذرشب در ادامه طراحی و اجرای سردرب ورودی مسجد، اجرای سنگ‌فرش محوطه بیرونی بنا، مرمت سردرب ورودی قاجاری بنا، ساماندهی ستون‌های چوبی و وضوخانه، اندود گچ و اصلاح شیب‌بندی قسمتی از پشت بام و اجرای ایزوگام را از اقدامات انجام شده در این مسجد عنوان کرد.

مسجد تاریخی سمیران که در روستایی به همین نام واقع شده به شماره 26976 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/صا20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول