اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور:

7 میلیارد ریال برای مرمت مسجد جامع نیشابور هزینه شده است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور از اتمام عملیات مرمت و استحکام‌بخشی مسجد جامع نیشابور با هزینه هفت میلیارد ریالی خبر داد.

7 میلیارد ریال برای مرمت مسجد جامع نیشابور هزینه شده است

محمداسماعیل اعتمادی ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نیشابور از اتمام عملیات مرمت و استحکام‌بخشی مسجد جامع نیشابور با هزینه هفت میلیارد ریالی خبر داد و اظهار کرد: اعتبار انجام این پروژه از محل اعتبارات ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور جذب و توسط این اداره زیر نظر معاونت میراث فرهنگی خراسان‌رضوی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه این عملیات شامل هفت مرحله عملیات بحرانی و تاسیساتی می‌شود، اظهار داشت: بام‌سازی و آجرفرش ضلع شرقی مسجد به ‌مساحت 650 مترمربع و همین برنامه در ضلع غربی به‌مساحت ضلع شرقی بخشی از این پروژه بوده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیشابور، خاطرنشان کرد: بام‌سازی شامل خاک‌برداری و سبک‌سازی پشت‌بام، اجرای مرمت موضعی سقف‌ها و طاق‌ها، انجام دوغاب گچ، اجرای ملات ماسه گچ، چارکه‌‌چینی با آجر، اندود سیمان و ایزوگام است.

اعتمادی یادآور شد: دیوار نگهدارنده ضلع جنوبی به‌طول 30 متر، ضخامت 5/1 متر و ارتفاع شش متر که در زلزله آسیب دیده بود، جمع‌آوری و دوباره احداث شد.

وی بیان کرد: سنگ‌های ازاره بنا در ایوان‌های شرقی و غربی که در گذشته به‌صورت غیراصولی نصب و سبب نفوذ رطوبت به دیوارها گشته بودشده بود، جمع‌آوری شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور گفت: تاسیسات سرمایشی و گرمایشی مسجد جامع نیشابور با اعتبار 2 میلیارد و 500 میلیون ریال از محل اعتبارات مذکور به‌سازی و تکمیل می‌شود.

اعتمادی با اشاره به تعویض آجر‌های فرسوده مسجد جامع نیشابور با آجر سنتی ساخت گناباد، عنوان کرد: تمام دیوار‌های مسجد در طرح مرمت بند‌کشی ‌شده و یا بند‌کشی قبلی ترمیم می‌شود.

مسجد جامع نیشابور به اهتمام مردم نمازگزار نیشابور با محوریت پهلوان علی کرخی در دوره سلجوقیان در سال 899 ه. ق ساخته شد و از آن زمان تاکنون نیز بارها بازسازی و مرمت شده است.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول