اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی:

مرمت بقعه امامزاده کلیبر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی گفت: مرمت و بازسازی بقعه امامزاده کلیبر تا پایان سال‌جاری به اتمام می‌رسد.

مرمت بقعه امامزاده کلیبر تا پایان امسال به اتمام می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر تراب محمدی صبح امروز در بازدید از مراحل بازسازی امامزاده کلیبر در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: مرمت این بنای تاریخی از دو سال گذشته آغاز شده و با توجه به وسعت و تعداد سه برج مجموعه امامزاده بازسازی آن تاکنون ادامه داشته است.

وی با بیان اینکه مجموعه امامزاده کلیبر دارای تک بناهای شاخصی شامل سه برج و سازه‌های مرتبط با آن مانند سردابه‌هاست، قدمت بنای اصلی امامزاده را مربوط به دوره ایلخانی دانست و گفت: در دوره‌های صفوی و قاجار نیز الحاقات و تغییراتی روی بنای اصلی صورت گرفته است.

محمدی با بیان اینکه در دوره‌های بعدی پس از ساخت، برج‌ها به وسیله بناهای میان‌افزا و ایوان به هم متصل و فضای میانی آنها به صورت میانسرا درآمده است، اظهار کرد: هر سه برج دارای گنبد آجری و بنای برج اول و سوم دارای سردابه هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان برج اول را ساختمانی با پلان هشت ضلعی و محل تدفین عنوان کرد و گفت: تعمیرات بعدی در میانسراها با توجه به اینکه در اقلیم پربارش و سرد منطقه جوابگوی نیازهای فضای مسجد و امامزاده نبوده با پوشش سقف چوبی پوشیده شده است.

محمدی تزئینات اجرا شده روی گنبد همچون گره‌بندی با کاشی تک رنگ فیروزه‌ای را از مشخصات بناهای تاریخی منطقه در قرون پنجم تا هفتم هجری قمری دانست و خاطرنشان کرد: دو برج دیگر دارای پلان مربعی شکل هستند که درب و پنجره‌های برج دوم از تزئینات ترکیبی کاشی و آجری زیبایی پوشیده شده است.

وی با اشاره به مرمت‌های صورت گرفته روی این اثر یادآور شد: سال گذشته اقداماتی نظیر مرمت برج امامزاده، مرمت و تثبیت دیواره‌های شکسته برج بیرونی، استحکام بخشی اتاق‌های مابین دو برج، بازسازی پوشش گنبدی، بندکشی، کف‌سازی، بازسازی اتاق‌های جنب مقابر و دیوارهای بیرونی انجام گرفته بود.

محمدی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون مرمت مسجد و تعویض و بازسازی سقف پوسیده آن با شیروانی، بازسازی ستون‌ها، خاکبرداری از کف، مرمت و بازسازی دیوار غربی مسجد، بازسازی گنبد و سردابه برج سوم، شیب‌بندی و ایزالاسیون نهایی بر روی بنای امامزاده کلیبر در حال اجراست.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان بازسازی هشتی ورودی، محوطه‌سازی و نازک‌کاری بنا را از دیگر اقدامات مرمتی عنوان کرد که تا پایان سال‌جاری بر روی این اثر تاریخی انجام خواهد گرفت.

محمدی همچنین این مجموعه فرهنگی تاریخی را به همراه مسجد جامع و حمام تاریخی تشکیل‌دهنده هسته مرکزی بافت تاریخی شهر کلیبر عنوان کرد که در سال 87 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی امامزاده کلیبر را زیارتگاهی عمومی و مکان مقدسی با جایگاه ویژه در میان مردم شهرستان کلیبر عنوان کرد و یادآور شد: این شهرستان دارای پنج برج تاریخی بوده که مرمت آنها از چند سال گذشته آغاز شده است.

انتهای پیام/ز10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول