اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم ‏مقام سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی:

اصلاح راه انحرافی اسلام هدف سیدالشهدا بود

خبرگزاری فارس: قائم ‏مقام سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی، هدف قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را اصلاح راه انحرافی اسلام در جامعه آن زمان خواند.

اصلاح راه انحرافی اسلام هدف سیدالشهدا بود

به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، حجت‏الاسلام سید‏طه مرقاتی ظهر امروز در چهارمین سوگواره شعر عاشورایی «ظهر وصال» استان تهران که با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‏های دفاع مقدس شرق استان تهران، مدیر گروه دکترای ادبیات فارسی دانشگاه رودهن، برخی مسئولان محلی، شماری از اساتید و جمع کثیری از دانشجویان در سالن آمفی‏تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی رودهن برگزار شد، اظهار داشت: بیان موضوعاتی مانند حماسه‏ها، از جان گذشتگی‏ها، آموزه‏های دینی و شعائر اسلامی در قالب شعر و ادبیات نوعی هنرنمایی است.

وی ادامه داد: این هنرنمایی‏ها در ایران اسلامی و سایر کشورهای عربی در مقاطع مختلف تاریخی روی داده است.

مرقاتی اضافه کرد: با استفاده از زبان قوی شعر می‏توان حجم عظیمی از مفاهیم اسلامی را به مخاطبان انتقال داد.

عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره بنیاد شمس تبریزی و مولانا افزود: بی‏شک شعرا و ادبا سهم بزرگی در تعظیم شعائر اسلامی به ‏ویژه حماسه سرخ عاشورای حسینی(ع) داشته‏اند.

وی ادامه داد: نبی مکرم اسلام(ص) علت معجزه اسلام بودند و امام حسین(ع) با شهادت خویش علت بقای اسلام هستند.

مرقاتی اضافه کرد: در آن برهه تاریخی، اسلام و مسلمانان راهی انحرافی در پیش گرفته بودند و حضرت اباعبدالله‏ الحسین(ع) با احیای امر به معروف و نهی از منکر موجبات زنده نگه داشتن اسلام ناب محمدی(ص) را فراهم ساختند.

وی افزود: امروز جای بسی خشنودی است که محافل شعر درباره واقعه کربلا و در مسیر تبیین فرهنگ عاشورایی در دانشگاه‏های ایران اسلامی برگزار می‏شود.

اشعار «نیر تبریزی» صحنه‏آرایی واقعه کربلاست

قائم‏ مقام سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت) آثار شاعر آذربایجانی، حجت‏الاسلام «محمد‏تقی نیر‏تبریزی» را صحنه‏آرای واقعه کربلا خواند.

مرقاتی اظهار داشت: شعرای خطه آذربایجان با وجود تکلم به زبان شیرین آذری مردمان آن دیار، اشعار فارسی بسیار زیبا، پرمغز و ماندگاری از خود بر جای گذاشته‏اند.

وی ادامه داد: از جمله این شعرای شهیر ایرانی اهل آذربایجان، می‏توان به شاعر شیرین‏سخن، شهریار اشاره کرد.

مرقاتی اضافه کرد: حجت‏الاسلام محمد‏تقی نیّر تبریزی از شعرای نامی خطه آذربایجان و همچنین از جمله فقها، علما و دانشمندان برجسته زمان خود بود.

قائم‏ مقام سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی افزود: این عالم اهل آذربایجان علاوه بر شعر در هنر خوش‏نویسی و همچنین نگارش کتب اسلامی نیز دستی بر آتش داشت.

وی ادامه داد: از جمله ویژگی‏های حجت‏الاسلام محمد‏تقی نیر تبریزی، آمادگی ذهنی بالای وی از جانب آیات و احادیث به هنگام خلق اشعاری معنوی و بی‏بدیل بود.

مرقاتی اضافه کرد: گویی با مطالعه این آثار فاخر صحنه‏های واقعه کربلا به مانند نمایش تئاتر از مقابل چشمان مخاطب عبور می‏کند.

قائم‏ مقام سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی افزود: یکی از این اشعار که به صورت محاوره حضرت اباعبدالله‏ الحسین(ع) بر سر پیکر مطهر برادر بزرگوارشان، حضرت ابوالفضل‏العباس(ع) بعد از شهادت سروده شده، بسیار حزن‏انگیز است.

انتهای پیام/2568/آ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول