اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ناوگان پرترددین مسیر مسافری دریایی کشور در روند توسعه

خبرگزاری فارس: مسیرهای مسافری دریایی هرمزگان با اختصاص 98 درصد از کل آمار حمل مسافران دریایی کشور به خود، در ماه‌های اخیر شاهد توسعه و ساماندهی در حوزه ناوگان شناوری بوده است.

ناوگان پرترددین مسیر مسافری دریایی کشور در روند توسعه

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، توسعه و استانداردسازی ناوگان مسافری دریایی در هرمزگان همواره در سال‌های اخیر مورد توجه مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی قرار داشته است، این روند به ویژه در ماه‌های گذشته و از سال اواخر سال 90 و پس از سانحه شناوری که منجر به غرق 17 نفر شد، وارد مرحله‌ای نو و جدی شد.

بروز آن حادثه سبب شد مسئولان بنادر و دریانوردی هرمزگان و مسئولان استانی با همکاری دستگاه قضایی و انتظامی، یک بار برای همیشه تصمیمی بگیرند که نتیجه آن منجر به حذف کامل شناورهای نامناسب برای جابجایی مسافر در مسیرهای دریایی هرمزگان شد.

علی‌اکبر صفایی مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان چندین روز پس از آن حادثه دلخراش تاکید کرد: حذف شناورهای غیر استاندارد و غیر ایمن سال‌هاست که در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: اما روند این پروسه، تابع برنامه‌ای زمانبندی شده بود و هر ساله تعداد مشخصی از این شناورها با توجه به مباحث اجتماعی و محدودیت‌های ناوگان از چرخه و سیستم حذف می‌شد.

اما پس از تصمیمات یاد شده در اوایل سال جاری تردد شناورهای موسوم به اتوبوس دریایی در مسیر‌های دریایی بندرعباس به جزایر قشم و هرمز و بالعکس به طور کامل ممنوع و سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان با قرار دادن تسهیلاتی با سود بسیار پایین زمینه ورود شناورهای جدید و مدرن را برای مالکان شناورهای اتوبوس دریایی با شرایطی ویژه فراهم آورد.

روند این تصمیمات تنها با گذشت چندین ماه به شکل توسعه ناوگان و رضایت مسافران خود را نشان داده است.

در حال حاضر حتی در اتفاقی قابل توجه نه تنها شناورهای موجود در مسیر یاد شده تمامی مدرن و استاندارد است بلکه حرکت شناورها از برنامه زمانبندی اعلامی از طرف سازمان بنادر نیز تبعیت می‌کنند به نحوی که شناورها طبق زمان‌های تعریف شده اجازه خروج از اسکله‌های حقانی، هرمز و ذاکری قشم که اسکله‌های مسافری منتهی مسیرهای یاد شده هستند، دارند.

هر چند که پیاده‌سازی سیاست‌های نوسازی، توسعه و استانداردسازی شناورها در اوایل اجرای طرح همواره اعتراضاتی را در بر داشت، اما نباید فراموش کرد که هرچه سیستم‌های مسافری دریایی به سمت قانونی‌تر شدن پیش بروند، می‌توان گفت که زمینه ایمنی و رضایت بیشتر مسافران فراهم خواهد شد.

قائم مقام مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در همین راستا با بیان اینکه روزانه بیش از 7 هزار نفر مسافر در مسیرهای بندرعباس به مقصد جزایر و بالعکس جابجا می‌شوند به فارس گفت: علاوه بر توسعه و بهینه‌سازی ناوگان عبوری در مسیر جزیره هرمز به بندرعباس، که سبب شده است سه فروند شناور با ظرفیت مجموع 500 نفر جابجایی مسافر در هر سفر در این مسیر تردد کنند، تحویل‌گیری مدیریت اسکله و بندر هرمز توسط سازمان بنادر نیز سبب شده است که خدمات در این بندر به طور چشمگیری رضایت مسافران را فراهم آورد.

محمدعلی سعیدی‌پور اضافه کرد: از استقرار تعداد 19 فروند شناور استاندارد مسافری در اسکله بندر حقانی بندرعباس و 16 فروند دیگر در اسکله‌های مسافری قشم از سال گذشته تاکنون خبر داد.

به گفته وی، از بهمن‌ سال گذشته تاکنون تعداد 35 فروند شناور مسافری در مجموع به خط دریایی بندرعباس قشم اضافه شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: این شناورها در هر سفر توان و ظرفیت جابجایی 65 تا 250 نفر را دارد هستند که ورود آنها رضایت مردم را بیش از پیش فراهم آورده است.

سعیدی‌پور گفت: در حال حاضر 98 درصد از سفرهای دریایی کشور در مسیرهای دریایی هرمزگان صورت می‌گیرد که این امر جایگاه هرمزگان را ویژه کرده است.

قائم مقام مدیر کل سازمان بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین از جابجایی هفت میلیون و 300 هزار نفر مسافر در خطوط دریایی استان از ابتدای سال‌جاری تاکنون خبر داد.

هرمزگان از جمله استان‌هایی است که به دلیل برخورداری از چندین جزیره توریستی و تجاری و آب و هوایی مناسب در نیمه دوم سال هر ساله پذیرایی هزاران نفر از گردشگران داخلی در خود است.

تقاضا برای دسترسی به جزایر و ظرفیت‌های گردشگری تفریحی دریایی همواره وجود ناوگان استاندارد شناوری حمل مسافر را از جایگاه ویژه‌ای در این استان برخوردار کرده است.

در حال حاضر علاوه بر مسیرهای دریایی بندرعباس به جزایر قشم و هرمز، مسیرهایی همانند بندر چارک و آفتاب به بندر کیش و بالعکس نیز از مسیرهای مهم به شمار می‌رود.

علاوه بر خطوط اصلی یاد شده باید خطوط بین جزایر و بنادر را نیز مدنظر داشت که بیشتر مورد استفاده ساکنان جزایر و بنادر قرار می‌گیرد.

علاوه بر حوزه گردشگری توسعه تجاری، آموزشی و اجتماعی جزایری همانند هرمز و قشم سبب شده است که سفرهای روزمره مردم استان و دیگر شهرهای مجاور به این جزایر از روند ثابت‌تری برخوردار شود که این امر سرمایه‌گذاری‌ها و توسعه‌ مدنظر در خطوط ناوگان مسافری را توجیه‌پذیرتر کرده است.

توسعه بنادر و اسکله‌های مسافری در کیش، بندر آفتاب، چارک و همچنین اسکله ذاکری قشم توسط سازمان‌های منطقه آزاد کیش و قشم و توسعه بنادر مسافری حقانی و باهنر و هرمز توسط سازمان بنادر سبب شده است که بسیاری از کارشناسان آینده بخش مسافرت‌های دریایی در هرمزگان را با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، روشن ببینند.

ساخت اسکله چند منظوره نخل ناخدا با محوریت کوتاه‌سازی مسیر دسترسی به جزیره هرمز در ساحل شرقی بندرعباس نیز از دیگر ظرفیت‌هایی است که علاوه بر افزایش شمار مسافران دریایی توسعه گردشگری هرمز را نیز به اعتقاد کارشناسان به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول