اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با وجود تشدید بازرسی‌ها مطرح می‌شود

تداوم نارضایتی‌ از وضعیت بهداشتی اغذیه‌فروشی‌ها در هرمزگان

خبرگزاری فارس: با وجود توسعه و تشدید نظارت‌ها، کماکان بسیاری از مشتریان واحدهای عرضه مواد غذایی و اغذیه‌فروشی‌ها در هرمزگان از کیفیت و وضعیت بهداشتی محصولات قابل عرضه ناراضی‌اند.

تداوم نارضایتی‌ از وضعیت بهداشتی اغذیه‌فروشی‌ها در هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، رشد قارچ گونه واحدهای عرضه مواد غذایی از جمله رستوران‌ها، فست‌فودها و حتی دکه‌های سیار عرضه ساندویچ که کماکان در هرمزگان رونق دارد، در سال‌های اخیر در سطح این استان ملموس بوده است.

عدم جانمایی مناسب برخی از اغذیه‌فروشی‌ها و وضعیت پیرامونی آنها سبب شده است که به ویژه در مرکز شهر بندرعباس و محل‌های پر رفت‌ و آمد همواره شهروندان شاهد رقم خوردن مناظر و جلوه‌هایی نازیبایی باشند به نحوی که بسیاری از این واحدها بعضا توجه آنچنانی به تنظیف محیط‌های پیرامونی که رابطه مستقیم با درون واحد مربوطه نیز دارد ندارند.

علی عامری به عنوان مشتری یکی از ساندویچ‌ فروشی‌ها مرکزی شهر بندرعباس در همین راستا به خبرنگار فارس گفت: چندین سال است که از این گونه واحدها خرید می‌کنیم اما متاسفانه در سال‌های اخیر هیچ تغییری در روند و بهبود وضعیت بهداشتی این مراکز رقم نخورده است.

به گفته وی، زمانی که به متصدی طبخ ساندویچ‌هایی همانند کباب ترکی گوشزد می‌شود که باید از دستکش‌های یک بار مصرف استفاده کند، فرد مذکور معترض نیز می‌شود.

عامری اضافه کرد: با وجود وضعیت خاص آب و هوایی بندرعباس و آلودگی‌های جوی، اما باز مشاهده می‌شود که بسیاری از واحدهای اغذیه فروشی نسبت به طبخ غذا در محیط باز و آلوده با شرایط نامناسب می‌کنند که این امر می‌تواند سلامت مردم را به خطر بیاندازد.

هر چند که مسئولان مربوطه در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان همواره تاکید بر اعمال نظارت‌های شدید بر روند عرضه محصولات غذایی دارند اما آنگونه که دیده و احساس می‌شود، انگار بسیاری از متصدیان این واحدها رعایت مسائل بهداشتی را امری ساده قلمداد می‌کنند که از وظایف آنها نیست.

هما زارعی نیز در این راستا با بیان اینکه یکی دو روز در هفته از بیرون غذای مورد نیاز را تهیه می‌کند به فارس گفت: احساس می‌شود هیچ نظارتی بر روی کار ساندویچ‌فروشی‌ها و فست‌فودها و حتی آشپزخانه‌های شهر وجود ندارد، چرا که اغلب، محصولاتی بی کیفیت و با شرایط نامناسب به مردم تحویل می‌دهند.

وی تاکید کرد: از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود به این مسئله توجهی بیشتر کنند.

محمد رسولی که خود را متصدی یکی از واحدهای عرضه و فروش اغذیه در بندرعباس معرفی می‌کند افزود: در حد امکان و با شرایط نیروی انسانی و امکاناتی سعی در رعایت موارد بهداشتی داریم اما علاوه بر این امر باز هم مشتری همیشه ناراضی است.

وی یادآور شد: امری دیگر که به نظر می‌آید برخی از واحدها را بر رعایت اصول بهداشتی بی‌انگیزه کرده است این است که بسیاری در بندرعباس بر این عقیده‌اند که موارد نظارتی به طور کامل و جامع برای همه به صورت یکسان اجرایی نمی‌شود.

رسولی که در گلشهر بندرعباس مشغول به اداره یکی از اغذیه‌فروشی‌هاست اضافه کرد: متاسفانه بروز و ظهور و رونق یافتن واحدهای سیار عرضه غذا نیز از دیگر مشکلاتی است که اجرای قوانین نظارتی و رعایت آنرا از طرف واحدهای ثابت که همواره هزینه‌هایی را برای دریافت تائیدیه‌های بهداشتی و نظارتی می‌پردازند، تقریبا بی توجیه کرده است.

وی افزود: بسیاری می‌گویند که چرا دکه‌های سیار عرضه فلافل در سطح شهر بندرعباس بدون هیچ عوارض و مالیات و نظارتی به کار خود بدون محدویت ادامه می‌دهند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت هرمزگان در این راستا می‌گوید: در این استان تعداد 192 مرکز تهیه، توزیع، نگهداری، عرضه و فروش مواد خوراکی که به علت داشتن نواقص بهداشتی برابر مقررات اجرای ماده 13 مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی در شش ماهه نخست سال جاری تعطیل شده‌اند.

وی با اشاره به آمار 556 مورد پرونده معرفی متخلفان از مقررات بهداشتی به دادگاه تعزیرات حکومتی ابراز کرد: 41 هزار و 202 مورد بازدید بهداشتی توسط کارشناسان و بازرسان بهداشت محیط از اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع، نگهداری، عرضه و فروش مواد غذایی در شش ماهه نخست سال جاری در سراسر استان هرمزگان صورت گرفته است.

رازمند با اعلام آمار بازدید بهداشتی و صدور مجوز صلاحیت بهداشتی بیان کرد: 951 مورد بازدید بهداشتی و صدور مجوز صلاحیت بهداشتی به منظور اخذ پروانه کسب برای امکان عمومی و مراکز تهیه، توزیع، نگهداری، عرضه و فروش مواد غذایی در شش ماه نخست سال جاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به اهمیت معاینه‌های پزشکی برای متصدیان و کارکنان شاغل در اماکن تهیه و توزیع مواد خوراکی ابراز داشت: 12 هزار و 19 مورد کارت معاینه پزشکی نیز برای متصدیان و کارکنان شاغل در اماکن عمومی و مراکز تهیه، توزیع، نگهداری، عرضه و فروش مواد غذایی و کارگاه و کارخانه‌جات تولیدی مواد غذایی صادر شده است.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت استان هرمزگان یادآور شد: متصدیان اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی باید مقررات بهداشتی را اعمال کنند و در این زمینه بازرسان بهداشتی به شدت با متخلفان بهداشتی برخورد می‌کنند.

علاوه بر موارد یاد شده که معمولا مرتبط به حوزه‌ بهداشتی است، از سازمان‌هایی همانند شهرداری بندرعباس نیز انتظار می‌رود در باب تنظیف محیط‌های پیرامونی واحدهای اغذیه در مرکز شهر توجهی بیشتر نشان دهد چرا که این امر نیز مورد تاکید شهروندان و مشتریان اغذیه‌فروشی‌هاست.

انتهای پیام/88001/خ/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول