اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

صبح امروز انجام شد

دفن نمادین شهدای کربلا در زاهدان

خبرگزاری فارس: مراسم سنتی و نمادین دفن شهدای مظلوم کربلا با حضور باشکوه مردم عزادار زاهدان برگزار شد.

دفن نمادین شهدای کربلا در زاهدان

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان صبح امروز مراسم سنتی و نمادین دفن شهدای مظلوم کربلا با حضور باشکوه مردم عزادار زاهدان از محل مسجد جامع این شهر به سمت حسینیه صاحب‌الزمان (عج) یزدی‌های مقیم شهرستان زاهدان برگزار شد.

در این مراسم مردم شهیدپرور زاهدان با صفوفی منظم، نمادین و با آهنگ عزا سیمایی وصف ناپذیر به این مراسم بخشیدند.

دسته‌ عزاداری با حمل نماد‌های عاشورا و سینه زنی عشاق اهل بیت (ع) پس از ورود به حسینه صاحب‌الزمان (عج) یزدی‌ها، ساعاتی به نوحه سرایی و عزاداری سرور و سالار شهیدان پرداختند و در در انتهای این مراسم، به طور دسته جمعی حدیث کسا توسط حضار قرائت و مراسم ختم عزاداری اباعبدالله انجام شد.

امسال هم مانند سال‌های گذشته، عزاداری سرور و سالار شهیدان عالم در سطح استان سیستان‌ و‌ بلوچستان باشکوه و عظمت خاصی برگزار شد که علی‌رغم دسیسه چینی‌های دشمن برای ایجاد کم‌رنگی در تشکیل این مراسم، شکوه این مراسم به گویای اسناد حضور مردم، پر رنگ‌تر از سا‌ل‌‌های گذشته بود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان‌‌ و‌ بلوچستان در حاشیه این مراسم در مورد آیین برگزاری دفن شهدای عاشورا اظهار داشت: این آیین در دوازدهم محرم براساس یک سنت قدیمی در شهر زاهدان بر مبنای اطلاعاتی که وجود دارد، بیش از نیم قرن از برگزاری نمادین این مراسم می‌گذرد، برگزار شده است.

حجت‌الاسلام صفر قربانپور افزود: چون در دوازدهم محرم در سال 61 هجری طایفه‌ای به نام «بنی اسد» جنازه‌های حضرت اباعبدالله‌الحسین و شهدای کربلا را دفن کردند، این مراسم به عنوان نماد و برای اینکه تداعی‌گر همان جلوه‌ها برای جامعه اسلامی باشد، برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه، این مراسم ارتباط عاشقانه ارادتمندان امام حسین (ع) را با خود ایشان برقرار می‌کند، گفت: در بسیاری از مناطق کشور از جمله شهر زاهدان این مراسم برگزار می‌شود، البته در بعضی از شهرهای‌ کشور، جنازه‌هایی را با شکلی تقریباً ترسیمی آماده کرده و در بعضی مواقع هم بیل و کلنگ برداشته و در طول مسیر حمل می‌کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: اصل قصه و هدف، حرکت از یک نقطه به نقطه‌ دیگر است که در زاهدان از مسجد جامع تا حسینه یزدی‌ها که از قدیم مرسوم بوده، می‌باشد.

قربانپور تصریح کرد: هدف بر مبنای این است که مردم با هم بوده و برای دفن شهدا و این جنازه‌هایی‌ که روی زمین مانده‌اند، آنها را دفن کنند در طی حرکت، آهنگ عزاداری نیز خوانده می‌شود و جمعیت با هم پاسخ داده و در نهایت به جایی می‌رسند که اقامه عزای امام حسین (ع) انجام شده و در پایان هم حدیث شریف کسا قرائت می‌شود.

وی بیان داشت: مراسم نمادین دفن شهدای کربلا در پایان هفته اول و روز دوازدهم محرم به عنوان اختتامیه مراسم‌های سوگواری دهه نخست این ماه قلمداد می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان در مورد زنده نگه داشتن نام امام حسین (ع) بیان کرد: حفظ فرهنگ عاشورا، اقامه عزا و سوگواری است یعنی در واقع باید نام امام حسین (ع) را  زنده نگه داریم.

قربانپور حفظ عاشورا را مبتنی بر تبیین محتوای آن دانست و گفت: مراسم‌ها باید استمرار داشته و هر ساله قوی‌تر از سال‌های گذشته و سینه به سینه به نسل‌های آینده منتقل شود.

انتهای پیام/75002/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول