اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

اردبیل در سوگ شهدای کربلا همچنان غرق در ماتم است

تدفین نمادین شهدای کربلا در اردبیل

خبرگزاری فارس: همزمان با سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش و روز شهادت امام زین‌العابدین (ع) مراسم نمادین تدفین شهدای کربلا در اردبیل با حضور گسترده آحاد مردم برگزار شد.

تدفین نمادین شهدای کربلا در اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که از دقایقی پیش آغاز شده و تا نماز ظهر ادامه می‌یابد اهالی حسینی اردبیل در قالب دستجات و گروه‌های عزاداری محلات مختلف از مقابل مسجد اعظم اردبیل تدفین نمادین شهدای کربلا را انجام می‌دهند.

در این آیین دیرین که در روز 12 محرم‌الحرام همزمان با روز دفن شهدای کربلا انجام می‌شود تعدادی از هیئت‌های حسینی از محل مسجد اعظم اردبیل این مراسم را آغاز کرده و با طی کردن مسیر محلات شش‌گانه با حضور مداحان حسینی به عزاداری می‌پردازند.

یکی از اساتید و پژوهشگران دانشگاه اردبیل در این زمینه اظهار داشت: در 50 سال گذشته مبتکر انجام مراسم دفن شهدا در اردبیل مرحوم شیخ احمد محسنی متولی مسجد اعظم اردبیل بوده و بعد از وفات او فرزندش برای انجام این مراسم اهتمام می‌ورزد.

بیوک جامعی بیان داشت: در جلوی این دستجات چند تابوت به نشانه حمل اجساد شهدا در حالی که تعدادی از بچه‌های خردسال با در دست داشتن بیل و کلنگ اطراف تابوت‌ها را گرفته و «وای حسن وای حسین» می‌گویند به نیابت از سوی افراد قبیله بنی اسد کربلا به این مراسم شکوه بیشتری می‌دهند.

وی گفت: با عزاداری دستجات حسینی در مراسم تدفین شهدای کربلا در مسیر محلات شش‌گانه دفتر مراسم عزاداری دستجات مردم اردبیل در ماه محرم بسته می‌شود در حالی که تا پایان ماه صفر مجالس روضه‌خوانی و مداحی در منازل مردم این دیار همچنان در حال برگزاری است.

نظیر این مراسم در سایر مناطق استان نیز همزمان با سومین روز شهادت امام حسین و یوم شهادت امام چهارم شیعیان در یک هم‌نوایی دلسوزانه با ام‌المصائب حضرت زینب (س) برگزار می‌شود و گروه‌های عزادار با حضور در این آیین‌ها بر سر و سینه زده و یاد و خاطره بزرگ پرچمدار ایثار و شهادت حضرت سید‌الشهدا را گرامی می‌دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در کنار این مراسم جمعی از خواهران بسیجی اردبیل نیز در راستای تقویت اصل حجاب و عفاف و رعایت آن در جامعه به تبعیت از الگوی بی‌نظیر حضرت زینب (س) تجمعی با شکوه برگزار کردند و به دشمنان اسلام اعلام کردند پیرو مکتبی هستند که در آن ذلت و خواری و شکستن مرزها و حریم‌ها بی‌معنا است.

انتهای پیام/62001/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول