اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ورامین:

اوضاع فرهنگی ورامین در شان شهر شهدای 15 خرداد نیست

خبرگزاری فارس: فرمانده ناحیه مقاومت بسیج ورامین با اشاره به شان و جایگاه شهرستان ورامین گفت: اوضاع فرهنگی ورامین در شان شهر شهدای 15 خرداد نیست.

اوضاع فرهنگی ورامین در شان شهر شهدای 15 خرداد نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، همزمان با آغاز دهه امر به معروف و اهمیت این فریضه مقدس بر آن شدیم گفت‌و‌گویی با مرتضی مومنی‌فر، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهرستان ورامین داشته باشیم که مطالب زیر ماحصل این گفت‌وگو است که در این ارتباط صورت گرفته است.

فارس: شما به عنوان دبیر ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر بفرمایید وظیفه دبیرخانه این ستاد چیست؟

دبیرخانه مصوبات ستاد را به چهار معاونت فرهنگی، ادارات و کارخانجات، تشکل‌های مردمی و ادارات انتقال می‌دهد و سپس عملکرد این عزیزان را دریافت کرده و به مجموعه بالا دستی در استان انتقال می‌دهد، اگر هم بودجه‌ای برای ستاد بدهد ـ که البته تا به‌حال حتی یک ریال هم ندادند‌ ـ آن را مدیریت می‌کند، چون سپاه دبیر این ستاد است بنابراین کار اجرایی و پیگیری مصوبات نیز برعهده دبیرخانه است.

فارس: آیا ادارات و نهادها به مصوبات ستاد عمل می‌کنند؟

نمی‌توان پاسخ این سئوال را مطلق با یک «بله» یا «خیر» داد، الحمدالله در شهرستان ورامین یک حمیت خوبی در زمینه احیاء امر به معروف و نهی از منکر ایجاد شده است اما متاسفانه این امر تاکنون سبب نشده که اوضاع فرهنگی و اخلاقی شهرستان بهتر شود، یعنی کار انجام می‌شود ولی خروجی مطلوب نیست، همه عزیزان به وظایف خود عمل می‌کنند، دادستان کاملا پای کار هستند، مجوزهای مورد نیاز را به سرعت می‌دهند، تاکنون تعداد زیادی جلسه برگزار شده است، تقریبا هر 15 روز یک بار جلسه داریم، دو مرحله هم جلسه در استان برگزار شده است، وظایف همه معاونت‌ها تبیین شده است اما از خروجی راضی نیستم.

فارس: سردار علی نصیری فرمانده سپاه سیدالشهداء (ع) اعلام کرد سپاه در اجرای امر به معروف و نهی از منکر ورود می‌کند و همچنین از مصوبات ستاد احیا ورود پایگاه‌های بسیج در زمینه امر به معروف و تذکر لسانی بوده است اما اقدام عملی چشمگیری صورت نپذیرفته، علت چیست؟

عرض شود که باید بین حوزه‌های اقشاری و بسیج محلات ما تفکیک قائل شد، بسیج محلات پایگاه‌های داخل مساجد هستند که ماموریت امر به معروف و نهی از منکر برای این پایگاه‌ها تعریف شده است نه حوزه‌های بسیج اقشاری، برای حوزه‌های بسیج اقشاری ما مانند بسیج اصناف، ادارات، هنرمندان و ... ماموریت ابلاغی در مورد امر به معروف و نهی از منکر وجود ندارد، چرا که هریک از این حوزه‌ها زیر مجموعه یک اداره هستند، خود مسئول اداره در ارتباط با تذکر لسانی ماموریت دارد، بسیج ماموریتی برای تذکر لسانی ندارد، مثلا در فرمانداری فرماندار، در شهرداری شهردار و ... خود مسئولیت دارند.

اما بسیج محلات ماموریت دارند کاملا در امر به معروف ورود پیدا کنند، علت اینکه 100 درصد وارد نشدند این است که شرایط برای ورود 100 درصد تمام پایگاه‌ها در امر تذکر لسانی مناسب نیست، به همین دلیل تصمیم گرفته شد عزیزان پایگاه ابتدا خودسازی کنند تا بتوانند ورود موثری داشته باشند.

طرح صالحین در واقع در جهت همین خودسازی‌ها و آمادگی برای ورود به تذکر لسانی است.

فارس: اگر اداره‌ای به مصوبات ستاد احیا عمل نکند آیا ابزاری برای برخورد با آن اداره در اختیار دارید؟

خیر، متاسفانه ما اهرم قانونی برای برخورد نداریم، ما فقط می‌توانیم این کوتاهی‌ها را داخل ستاد احیا مطرح کنیم، به فرماندار انتقال دهیم تا برخورد کند و گرنه ما از نظر سلسله مراتبی اهرمی در اختیار نداریم. همه چیز بر اساس وجدان کاری بنا نهاده شده است.

فارس: درخواست شما از مسئولان و مردم در ارتباط با امر به معروف و نهی از منکر چیست؟

من بارها به مسئولان در فرصت‌های مناسب گفتم ورود در امر به معروف باید جنبه تکلیف الهی و دینی داشته باشد نه وظیفه اداری، باید وظیفه شرعی و عرفی خود بدانیم که حتما این دو فریضه را انجام دهیم، در حال حاضر اوضاع فرهنگی ورامین در شان شهر شهدای 15 خرداد نیست، یک روزی در ورامین حتی یک نفر مانتویی پیدا نمی‌شد حالا امروز باید به سختی و مشقت تعداد معدودی چادری پیدا کنیم.

امروز مشکلات عدیده فرهنگی گریبانگیر شهر ما و در درجه بالاتر جامعه ما است، اگر فقط برای حل این مشکلات از بسیج توقع داشته باشیم به نتیجه نمی‌رسیم، با یک نفر و یک گروه و یک سازمان کار به نتیجه نمی‌رسد.

در گذشته یک ستاد اجرایی امر به معروف در سپاه وجود داشت که برخورد سلبی انجام می‌داد اما متاسفانه با جمع شدن این ستاد اجرایی دیگران هم کار را زمین گذاشتند و شرایط امروز طوری شده است که می‌بینید.

حال مجددا سپاه به این نتیجه رسیده است که این بار بر زمین مانده را بردارد، هیچ چشم داشتی هم ندارد، وظیفه خود می‌داند، سپاه دغدغه امر به معروف دارد، ان‌شاءالله با صمیمیت و همدلی که در ستاد احیاء شهرستان وجود دارد و اینکه همه واقف هستند که باید در امر به معروف و نهی از منکر ورود جدی کنند کوتاهی‌های گذشته نسبت به این دو فریضه جبران شود.

انتهای پیام/خ/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول