اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی:

تمرکزگرایی در اقدامات فرهنگی مناسب نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی گفت: تمرکزگرایی در اقدامات فرهنگی مناسب نیست و کیفیت را کاهش می‌دهد؛ در صورتی‌که کانون‌های مردم‌نهاد با کمترین هزینه، بهترین و با کیفیت‌ترین اقدامات را انجام می‌دهند.

تمرکزگرایی در اقدامات فرهنگی مناسب نیست

سید وحید موسویان در گفت‌و‌گو اختصاصی با خبرنگار فارس در مشهد در ارتباط با سازمان‌های مردم نهاد اظهار کرد: در سال‌های اخیر تشکیل، ساماندهی و توسعه سازمان‌های مردم نهاد(سمن) در سطح ملی و به‌ویژه خراسان‌رضوی منحنی صعودی و رو به پیشرفتی را داشته است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی افزود: سال 84 مصوبه ملی برای ساماندهی، ثبت و اهدای مجوز به سازمان‌های مردم نهاد گذاشته شد که در آن سال تنها یک سمن استانی وجود داشت؛ اما در حال حاضر 263 سازمان مردم نهاد استانی و شهرستانی فعال و پویا وجود دارد که وزارت کشور به آنها مجوز داده است.

موسویان خاطرنشان کرد: در سمن‌ها فعالیت‌های مردمی شکل می‌گیرد که تنوع موضوعی دارند و در عرصه‌های محیط زیست، فضاهای تبلیغی، فعالیت‌های فرهنگی و حمایتی، توان‌بخشی و خیریه و مطالعات راهبردی فعالیت می‌کنند.

*ثبت 840 سازمان مردم نهاد در خراسان‌رضوی

وی تاکید کرد: 840 سازمان مردم نهاد در خراسان‌رضوی ثبت شده که عمدتاً فعال هستند و با راستی‌آزمایی که انجام شد بخشی از تشکل‌های مردمی که سازمان جوانان مجوز داده بود اما غیرفعال و با رویکرد سیاسی تشکیل شده بودند به مرور اصلاح و برخی نیز تعطیل شدند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی متذکر شد: تشکل‌های غیردولتی، غیرانتفاعی و غیرسیاسی سازمان مردم‌نهاد محسوب می‌شوند.

*تدوین دستورالعملی برای ساماندهی سازمان‌های مردم نهاد

موسویان با اشاره به ساماندهی سازمان‌های مردم‌نهاد گفت: دستورالعمل کلی را وزارت کشور ابلاغ کرده که امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی با استانی تطبیق داده و در حال تدوین دستورالعملی برای ساماندهی و نظارت بر سازمان‌های مردم نهاد موجود و فرآیند اعطای مجوز نسبت به متقاضیان آینده است.

وی افزود: نکته کلیدی این موضوع الزام هماهنگی دستگاه‌ها برای اعطای مجوز از کانال هیئت نظارت استان و شهرستان‌ها است و اولویت ساماندهی با شهر مشهد که بیشترین تشکل‌ها را دارد است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به مشارکت تمام دستگاه‌ها در ساماندهی سمن‌ها اظهار کرد: برای ساماندهی به سمن‌ها تمام دستگاه‌ها مانند ارشاد، بهزیستی، امنیتی و انتظامی باید همکاری کنند و همچنین دستگاه‌هایی که مجوز به سازمان‌های مردم‌نهاد می‌دهند همکاری ویژه‌ای را با هیئت نظارت داشته باشند.

موسویان تاکید کرد: دستگاه‌هایی که به سمن‌ها مجوز می‌دهند نظارت به تشکل‌ها داشته که این نظارت احتیاج به تعامل صحیح دارد و تعامل صرفاً به معنای حمایت مالی نیست و بهتر است نیازسنجی کرده و برخی از کارها را در حد نیاز برون‌سپاری کنند.

*برون سپاری سبب کیفی سازی اقدامات می‌شود

وی خاطرنشان کرد: تمرکز اقدامات در بخش دولتی سبب کاهش اثربخشی می‌شود و برون‌سپاری کیفی‌سازی اقدامات را به دنبال دارد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی یادآور شد: در این راستا استانداری خراسان‌رضوی برنامه‌های اجرایی طرح تحول اجتماعی مانند طرح ترنم مهر و پیک مهر را برون‌سپاری می‌کند.

موسویان اذعان کرد: تمرکزگرایی دستگاه‌های فرهنگی در اقدامات فرهنگی سم است و کیفیت را کاهش می‌دهد؛ در صورتی‌که کانون‌های مردم نهاد با کمترین هزینه، بهترین و با کیفیت‌ترین اقدامات را انجام می‌دهند.

*دفاع از ارزش‌های سیاسی انقلاب اسلامی کار فرهنگی است

وی تصریح کرد: دفاع از ارزش‌های سیاسی و اصولی انقلاب اسلامی کار فرهنگی است در نتیجه عقبه فتنه سال 88 کار فرهنگی است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی افزود: جریانات سیاسی چون از عقبه فرهنگی جدا می‌شوند ضربه می‌خورند و در چند سال اخیر رشد تشکلات فرهنگی خراسان‌رضوی بسیار بیشتر از تشکل‌های سیاسی است.

*خراسان‌رضوی توانمندترین تشکل‌های ملی را دارد

موسویان با اشاره به تشکل‌های ملی اظهار کرد: با بررسی‌هایی که در سطح کشور انجام شده توانمندترین تشکل‌های استانی که در سطح ملی فعالیت می‌کنند از خراسان‌رضوی هستند و برخی از کانون‌های خراسان‌رضوی فعالیت بین‌المللی دارند.

وی در ارتباط با فرهنگ رضوی گفت: از تشکل‌های فرهنگی و مذهبی می‌خواهیم تا  فعالیت تخصصی در عرصه موضوعات رضوی مانند فرهنگ، معارف و سیره رضوی داشته باشند.

*فعالیت تشکل‌ها در راستای شعار سال

مدیرکل امور اجتماعی استانداری خراسان‌رضوی با اشاره به شعار سال تاکید کرد: امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده فقط دو تشکل مردمی در این راستا با تولید کتاب فعالیت کرده‌اند و بهتر است به این حوزه از سوی تشکل‌ها توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/ 70005/ح/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول