اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان خبر داد

راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در گیلان / فعالیت 12 هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: اکنون ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان مشغول فعالیت هستند.

راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی در گیلان / فعالیت 12 هزار هنرمند صنایع دستی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امید عزیزی در نخستین نشست گسترش صادرات تولیدات صنایع دستی گیلان با اشاره به اینکه صنایع دستی استان در اغلب نمایشگاه‌های داخلی و برون‌مرزی حضوری فعال دارد، اظهار کرد: گیلان در معرفی ظرفیت صنایع دستی در اغلب نمایشگاه‌‌ها به ویژه داغستان دارای رتبه نخست است.

وی صنایع دستی را از مشاغل خانگی و کمک به اقتصاد خانواده دانست و ابراز کرد: نیازمند حضور فعال صادرکنندگان صنایع دستی هستیم.

این مسئول، کاربردی کردن صنایع دستی گیلان را موجب برطرف شدن بسیاری از معضلات خواند و تصریح کرد: مشکلات و معضلات وجود دارد اما صنایع دستی نیازمند سرمایه‌گذاری است.

وی با بیان اینکه صادرات چمدانی صنایع دستی مشکل این هنر بومی و داخلی در بحث صادرات را برطرف نمی‌کند، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود صادرکنندگان محصولات تولیدات داخلی بیشتر در کنار ما قرار گیرند تا بتوانیم به صورت هماهنگ و منسجم در راستای صادرات تولیدات صنایع دستی حرکت کنیم.

عزیزی برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی در امر صادرات صنایع دستی را مهم خواند و ابراز کرد: از تمام ظرفیت‌ها در این زمینه باید استفاده کرد.

وی پیگیری تشکیل اتحادیه صادرکنندگان صنایع دستی گیلان را مورد تاکید قرار داد و اذعان کرد: اتحادیه باید اهداف استانی را دنبال کند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان شناسنامه‌دار کردن هنرمندان صنایع دستی استان را از جمله برنامه‌های مهم این اداره کل عنوان کرد و متذکر شد: در سال 89 تعداد 834 نفر هنرمند صنایع دستی گیلان شناسنامه‌دار بودند و امروز این رقم از مرز 12 هزار نفر عبور کرده است.

وی به موضوع پرداخت تسهیلات به هنرمندان صنایع دستی استان اشاره کرد و یادآور شد: تعهد ما در تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت 3 میلیارد تومان با سود 6 درصد برای هنرمندان صنایع دستی بود اما 12 میلیارد و 700 میلیون تومان با سود 4 درصد پرداخت شد.

عزیزی از رشد بیمه هنرمندان صنایع دستی گیلان خبر داد و متذکر شد: از تعداد 12 هزار نفر هنرمند صنایع دستی تعداد 4 هزار نفر آماده پذیرش بیمه هستند.

وی به وجود بازارچه‌های صنایع دستی در مرکز استان و شهرستان‌های گیلان اشاره کرد و افزود: در رشت این بازارچه ایجاد شده و به زودی بازارچه‌های صنایع دستی در انزلی، فومن، صومعه‌سرا، آستارا و تالش راه‌اندازی می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه برای ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی تسهیلات با سود 14 درصد پرداخت می‌شود، تصریح کرد: افرادی که مایل هستند می‌توانند در ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی اقدام کنند.

وی عرضه تولیدات را یکی از مشکلات هنرمندان صنایع دستی عنوان کرد و گفت: این مشکل در قالب نمایشگاه‌های مختلف برطرف می‌شود.

عزیزی ارتقای کیفیت و قیمت تمام شده محصولات صنایع دستی گیلان را از برنامه‌های مهم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ذکر کرد و یادآور شد: با عرضه محصولات غیربومی در گیلان به ویژه در شهرک تاریخی ماسوله به تدریج برخورد می‌شود.

وی با تصریح بر اینکه نمی‌خواهیم برخورد قهرآمیز صورت گیرد، خاطرنشان کرد: صنایع دستی گیلان به تدریج جایگزین صنایع دستی خارجی از جمله چین می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در بحث صادرات محصولات صنایع دستی، خواستار همکاری دست‌اندرکاران مربوطه به ویژه در گمرک، فرودگاه و... شد و از ثبت یک شرکت تخصصی صنایع دستی خبر داد.

انتهای پیام/2300/و/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول