اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو سابق کمیسیون بهداشت مجلس:

تحریم دارویی ایران مبنای قانونی ندارد / این تحریم‏ها در قبال عراق هم وضع نشده بود

خبرگزاری فارس: عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تحریم دارویی ایران مبنای قانونی ندارد، گفت: این تحریم‏ها حتی در قبال عراق هم وضع نشده بود.

تحریم دارویی ایران مبنای قانونی ندارد / این تحریم‏ها در قبال عراق هم وضع نشده بود

شاهرخ رامین امروز در گفت‌‏وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: بر اساس قاعده‏ای کلی، افراد ضعیف‏تر به لحاظ قوای جسمانی و توان مالی بیش از سایر اقشار یک جامعه دچار عوارض بدنی و بیماری می‏شوند.

وی ادامه داد: بدین ترتیب، بیشترین مصرف‏‌کننده دارو برای درمان را فقرا تشکیل می‏دهند و این امر تقریباً در همه جای جهان یکسان است.

زنان، کودکان و سالمندان؛ دریافت‌‏کننده بیشترین خدمات درمانی

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، زنان، کودکان و سالمندان را دریافت‌‏کنندگان بیشترین خدمات درمانی معرفی کرد.

رامین اضافه کرد: برای درک بهتر این قاعده کلی می‏توان دفترچه بیمه خدمات درمانی یک مرد جوان را با همین دفترچه متعلق به یک زن به‏ ویژه در دوره باروری، کودک خردسال در حال رشد و فردی سال‏خورده در یک بازه زمانی مشخص مقایسه کرد.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: به طور طبیعی، اوراق کمتری از دفترچه بیمه یک مرد جوان نسبت به گروه آسیب ‏پذیر مذکور سیاه می‏شود.

وی ادامه داد: با این مثال ساده، می‏توان به این حقیقت پی برد که نظام سلامت در همه ادوار بیشترین حد خدمات خود را به این سه گروه ارائه کرده است.

آسیب تحریم‏های دارویی در قشر لازم به حفاظت

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: عمده آسیب ناشی از تحریم‏های دارویی، قشری را هدف قرار می‏دهد که حتی در زمان جنگ و بر اساس کنوانسیون‏های بین‌‏المللی مانند ژنو نیز گروه‏های لازم به صیانت از سوی طرف‏های در حال مناقشه محسوب می‏شوند.

رامین با بسط این رویه منطقی در جریان بهداشت و درمان به تحریم‏های وضع شده علیه ایران خاطرنشان کرد: در بیانی ساده زنان باردار، کودکان و خردسالان که حمله به آنها در زمان جنگ، حرکتی غیراخلاقی و حتی جرم تلقی می‏شود، از جانب تحریم دارو بیش از سایر اقشار آسیب می‏بینند.

تحریم‏های ایران در قبال عراق هم وضع نشده بود

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به تحریم‏های بین‏‌المللی عراق در دوران زمام‏داری رژیم بعث اشاره کرد و به مقایسه آن با وضع امروز ایران پرداخت.

وی تصریح کرد: «نفت برابر غذا و دارو» تقریباً برای همه دنبال‏‌کنندگان مسائل سیاسی خاورمیانه در جریان تحریم‏های عراق از سوی سازمان ملل متحد واژه‏ای آشناست.

رامین اضافه کرد: در این شیوه، برای آسیب رسیدن کمتر به اقشار ضعیف کشور تحت تحریم، غذا و دارو به طور عادی وارد کشور تحریم شده می‏شود.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چرا چنین سبک و سیاقی در قبال ایران اسلامی انجام نمی‏شود، ادامه داد: پاسخ این پرسش ساده است؛ ایران در اصل جرمی مرتکب نشده که سازمان‏ها و مراجع بین‌‏المللی بهانه‌‏ای برای تحریم داشته باشند.

رامین اضافه کرد: از این رو، حکمی نیز از سوی سازمان ملل علیه ایران صادر نشده و تحریم‏های کنونی تنها از سوی چند کشور غربی وضع شده است.

فقدان مبنای قانونی در تحریم دارویی ایران

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تشریح روند قانونی تحریم کشورها از سوی مجامع جهانی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین بین‏المللی باید در وهله نخست جرمی واقع شود تا بتوان پرونده‏ای برای آن تشکیل داد و در نهایت حکمی صادر کرد.

وی ادامه داد: اگر هم به فرض، جرمی رخ داد و این جرایم بر اساس مستندات و ادله کافی با حکمی همراه شد، احکام باید به شکل صحیح خود اجرا شود؛ یعنی کالاهایی مانند اقلام دارویی و مواد غذایی مشمول تحریم نشوند.

رامین اضافه کرد: از این رو، بی‏‌قانونی، بی‏اخلاقی و ستم‏ پیشگی را می‏توان در همه پروسه وضع تحریم‏های غرب علیه ایران از جمله دارو نیز به وضوح مشاهده کرد.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در چنین وضعی، رفتار جوان‏مردانه از سوی دولت‏ در مقابل کشورهای تحریم‌‏کننده حکم می‏کند که منابع محدود موجود صرف دارو، غذا و در کل حمایت از مظلومان شود.

انتهای پیام/2568/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول