اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در استان سمنان

ارزش دارویی 85 گونه گیاه دارویی شناسایی شد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر گفت: بیش از 120 گونه گیاهی در سمنان وجود دارد که تاکنون ارزش دارویی 85 مورد آنها شناسایی شده است.

ارزش دارویی 85 گونه گیاه دارویی شناسایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی استان سمنان، حمیدرضا عبدوس افزود: گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تامین بهداشت و سلامت جوامع به لحاظ درمان و پیشگیری از بیماری‏ها برخوردار هستند.

وی گفت: گرایش عمومی جامعه به استفاده از داروها و درمان‏های گیاهی و به طور کلی فرآورده‏های طبیعی با توجه به اثبات اثرات مخرب و جانبی داروهای شیمیایی به ویژه در سال‏های اخیر رو به افزایش بوده است.

کارشناس گیاه‏پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گیاه «ختمی» را از جمله این گیاهان برشمرد و گفت: رویشگاه گیاه ختمی با خواص دارویی فراوان از جمله تسکین‏‏دهنده عارضه‏های پوستی و برطرف کننده یبوست، در روستاهای استان سمنان به ویژه در شهرستان‏های شاهرود، دامغان و گرمسار است.

عبدوس گفت: ختمی گیاهی علفی و چند ساله دارای ساقه‏ای با کرک‏های ریز به رنگ خاکستری است که ارتفاع آن به حدود دو متر می‏رسد. برگ‏های ختمی دندانه‏دار، پهن و قلب مانند و گل‏های آن درشت به رنگ سفید مایل به قرمز یا ارغوانی است که به صورت دسته‏های سه تایی در اواخر تابستان ظاهر می‏شود و تمام قسمت‏های گیاه ختمی استفاده طبی دارد.

وی یادآور شد: این گیاه دارای مواد نشاسته‏ای، چربی، اسانس، آنتوسیانین و سیانیدنین است. ختمی به سبب داشتن گل‏های زیبا به صورت گیاه زینتی در باغچه‏های منازل کاشته می‏شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهدیشهر در مورد این گیاه گفت: گل ختمی از نظر طب قدیم سرد است و به طور کلی استفاده از آن روی تمام اعضای بدن به ویژه روده، ریه، معده، کلیه و مثانه تاثیر مثبت دارد.

وی ادامه داد: گل ختمی ملین و برطرف‌کننده یبوست است، بیماری‏های تنفسی را برطرف و عادت ماهانه خانم‏ها را تنظیم می‏کند و سرفه‏‏های خشک را از بین می‏برد و غرغره کردن جوشانده این گیاه باعث رفع گلو درد می‏شود.

عبدوس گفت: نرم کردن پوست، برطرف کردن ناراحتی‏های پوستی و سرفه‏های خشک، پایین آوردن تب، درمان اسهال خونی، افزایش ادرار، رفع تورم و ناراحتی‏های دستگاه ادراری و تنظیم قند خون از مهم‏ترین خواص ریشه گیاه ختمی است.

کارشناس گیاه‏پزشکی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: ضماد برگ ختمی برطرف‌کننده دمل‏ها و ورم پستان و معده، درد سیاتیک، رعشه و ورم بناگوش است.

وی گفت: برای التیام شکستگی‏ها برگ ختمی را به صورت ضماد در آورده و روی شکستگی می‏گذارند.

انتهای پیام/ع30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول