اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی در گفت و گو با فارس:

اصلاح‌طلبان با رویکرد متفاوت در انتخابات حاضر می‌شوند

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه سابق ایران گفت: اصلاح‌طلبان قطعاً در انتخابات پیش رو قطعاً با رویکردی جدید و آرایشی متفاوت حاضر می‌شوند و تصور می‌کنم این حضور در ماه‌های آینده قطعی می‌شود.

اصلاح‌طلبان با رویکرد متفاوت در انتخابات حاضر می‌شوند

منوچهر متکی در حاشیه سفر به اردبیل در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: تشکیلات سیاسی صرف‌نظر از گرایش‌ها و ایستگاه‌های مختلف به عنوان یک موجود زنده از تحرک حقیقی برخوردار است و حضور سیاسی یک حزب و جریان در انتخابات نمود پیدا می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: جریانات اصلاحات بخشی از مجموعه سیاسی کشور است که در انتخابات مجلس نهم نیز با رویکرد خاص حاضر شدند و در انتخابات خرداد سال آینده نیز در صحنه سیاسی نقش‌آفرینی خواهند کرد.

وزیر امور خارجه سابق ایران با توجه به شعار «نه شرقی، نه غربی» ملت ایران در راستای استقلال کشور یادآور شد: این شعار نشان از قطع وابستگی یک ملت به بیگانگان است و به یقین آزادی در بستر استقلال معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

متکی گفت: ملت ایران با حفظ منافع ملی و حقوق خود در عرصه جهانی حاضر شده و در تقویت روابط خود با کشورها سعی می‌کند مصالح ملی مدنظر باشد که در این بین ارتباط با روسیه و چین یا اروپا برای ما فرقی ندارد هر چند که خود اروپایی‌ها خواهان تحریم ایران هستند.

وی بیان داشت: هر وقت روسیه و چین علیه ما قطعنامه دادند ما اعتراضمان را به آنها نشان دادیم و این عملشان را نکوهش کردیم، اما جهت‌گیری اصلی آنها در قبال ایران تلطیف کردن فضای فشارها و تحریم‌ها علیه ایران است.

این مسئول افزود: ارتباط با چین و روسیه به معنای عدول از سیاست نه شرقی نه غربی ما نیست بلکه ما معتقدیم در عرصه سیاسی باید مدبرانه عمل کنیم و هم اکنون نیز در عرصه سیاست خارجی مستقل عمل می‌کنیم و به فکر کسب منافع از آمریکا، روسیه و یا انگلیس نیستیم.

متکی تصریح کرد: در بحث تکمیل نیروگاه هسته‌ای ایران نیز به دلیل تاخیری که روسیه در کار ایجاد کرد بارها موضوع را بررسی کردیم و حتی در سفر پوتین اعتراضمان را اعلام کردیم و آنها متعهد شدند به سرعت این نیروگاه را تکمیل کنند و هزار مگا‌وات برق تولیدی این نیروگاه وارد مدار شود.

بشار اسد در مقطعی از تحولات سوریه اشتباه کرد

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص اوضاع و احوال سوریه و حمایت ایران از این کشور به خبرنگار فارس در اردبیل گفت: در بین تحولات تونس، لیبی، یمن و بحرین تحولات رخ داده در سوریه صورتی متفاوت داشت و اگر اعتراضی نیز از سوی مردم صورت می‌گرفت بیشتر به شکل مسالمت‌آمیز بود.

وزیر امور خارجه سابق ایران ادامه داد: در کشورهای یاد شده مردم به خیابان‌ها ریختند و مطالبات خود را مطرح کردند که در اکثر این کشورها جز لیبی اعتراض‌ها مسالمت‌آمیز بود.

متکی عنوان کرد: در سوریه نیز مردم به خیابان‌ها ریختند و اعتراض خود را به حکومت نشان دادند، اما اشتباهی که اسد در آن مقطع انجام داد اینکه در آرام کردن اوضاع ارتش را وارد میدان کرد که ایران به عنوان هم پیمانان سوریه در مذاکرات تلفنی و مراودات بین‌المللی اعلام کرد که نباید چنین حرکتی صورت گیرد.

وی ابراز داشت: بعد از آرام شدن اوضاع گروه‌های مسلح با دخالت نیروهای خارجی وارد میدان شدند و از تمام ملیت‌ها در این کشور علیه حکومت بشار اسد وارد مبارزات نظامی شدند.

این مسئول یادآور شد: عربستان و قطری که از ابتدایی‌ترین دموکراسی‌ها نیز برخوردار نیستند مدعی شدند که سوریه فاقد آزادی و دموکراسی است و ترکیه نیز به نیابت از آمریکا سیاست خصمانه‌ای را در پیش گرفت.

متکی در پایان‌ گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل تاکید کرد: تمام اشغالگران باید به این واقعیت ایمان داشته باشند که این مردم سوریه هستند که در انتخابات آزاد می‌توانند نقش خود را ایفا کنند.

انتهای پیام/62001/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول