اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حاشیه‌نگاری فارس از مناظره کواکبیان و نصری در اصفهان

نصری: اصلاح‌طلبان به بهانه دین حکومتی به پیامبر توهین کردند/ کواکبیان: استغفار کنید

خبرگزاری فارس: روز گذشته‌ مناظره‌ای با عنوان سیاست خارجی، تنش‌زدایی یا استکبارستیزی در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد که با حاشیه‌های فراوانی همراه بود.

نصری: اصلاح‌طلبان به بهانه دین حکومتی به پیامبر توهین کردند/ کواکبیان: استغفار کنید

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان در ابتدای این مناظره تریبون آزاد برگزار شد و دانشجویان خطاب به هرکدام از کارشناسان به طرح دیدگاه‌ها و سؤال‌های خود پرداختند.

در این تریبون آزاد یکی از دانشجویان گفت: سؤال من از آقای کواکبیان این است که آیا منظور از تنش‌زدایی سازش با آمریکا و عقب‌نشینی که در دوران دولت اصلاح‌طلب در برابر آمریکا شاهد بودیم است که اگر این گونه هست باید جور دیگری برخورد شود.

مصطفی کواکبیان دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری در آغاز جلسه مناظره با تبریک اعیاد قربان تا غدیر گفت: سالروز خاطره فتح لانه جاسوسی را که نزدیک است گرامی می‌دارم که این حرف او با خنده خودش و برخی از حضار همراه بود.

وی ادامه داد: پیش از هر صحبتی سه انتقاد دارم، یکی اینکه چرا فضایی که قرار است مناظره در آن برگزار شود این قدر کوچک است، دیگر اینکه چرا پیش از اینکه من صحبت کنم مرا سؤال‌پیچ کرده‌اید، ابتدا اجازه دهید من را بشناسید، شاید دیدگاه من با شما یکی باشد، من به کلی از سؤالات مبهوت شدم.

دبیر‌کل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: انتقاد دیگر من به تیتر تنش‌زدایی یا استکبارستیزی است، چرا یک «یا» در میان این دو کلمه قرار گرفته است، آیا نمی‌توان این دو را با هم جمع کرد، خود این تیتر باعث تنش‌زایی در جامعه می‌شود و به این معناست که راه حلی میانی وجود ندارد.

کواکبیان در بخش دیگری از نشست گفت: مسئله مهم در این میان این است که از دیدگاه من حکومت باید در خدمت دین باشد، نه اینکه دین در خدمت حکومت قرار گیرد.

سپس وی به بیان هدف‌های حکومت از دیدگاه حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر پرداخت و گفت: در این عهدنامه به رسیدگی به اقتصاد مردم، جهاد با دشمنان داخلی و خارجی، سازندگی و پیشرفت به عنوان وظایف حکومت اشاره شده است.

دبیر حزب مردم‌سالاری بخشی از این خطبه را که به اصلاح کردن خانواده اشاره دارد این گونه تعبیر کرد که «حکومت اصلاح‌طلب نیز باشد» و اضافه کرد: بنابراین نه تنها حکومت باید خودش صالح باشد، بلکه باید طلب صلاحیت تمام جامعه را داشته باشد.

وی تصریح کرد: در این نامه به جنبه‌های امنیت، معیشت و معنویت اشاره شده است که منظور من از معنویت اصلاح‌طلبی است.

در این هنگام چند تن از دانشجویان به صورت هم زمان خطاب به کواکبیان گفتند که پیشنهاد می‌کنیم ابتدای سوره بقره را مطالعه کنید، آنجا که خداوند می‌فرماید برخی افرادی که شعارشان اصلاح‌طلبی است، منافق هستند.

*‌ در اوایل صحبت‌ محسن نصری کارشناس مسایل سیاسی اصفهان، برق سالن به طور کامل قطع شد و سالن در تاریکی مطلق فرو رفت.

پس از روشن شدن دوباره سالن، آقای نصری خطاب به حضار گفت: سپاسگزارم که برق در میان صحبت‌های آقای کواکبیان قطع نشد که برداشت اشتباهی در این باره نکنند که در این هنگام کواکبیان پاسخ داد احتمالاً مسئولان جلسه تصور می‌کردند که ابتدا شما صحبت می‌کنید و سپس من و به همین دلیل زمان قطع برق را در این موقع تنظیم کرده بودند.

نصری نیز در جواب وی گفت: البته صحبت‌های آقای کواکبیان چه در مجلس و چه جای دیگر حتی اگر برق نیز نباشد جلسه را تأمین می‌کند.

این کارشناس مسایل سیاسی در پاسخ به این سؤال که آیا دین، سیاست و اقتصاد با یکدیگر ارتباط دارند یا نه، گفت: اثبات منطقی و اصولی ارتباط میان این موضوع‌ها دو دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد و اگر کسی را تا آخر عمرتان پیدا کردید که توانست این دو دقیقه را به صورت منطقی زیر سؤال ببرد، من 50 سکه طلا به او جایزه می‌دهم، غیر اصفهانی‌های این جمع بدانند که اصفهانی‌ها این‌گونه جایزه می‌دهند!

*‌ نصری در بخش دیگری از این نشست اظهار کرد: شاهد بودیم افرادی مانند رفقای آقای کواکبیان که معتقدند دین نباید حکومتی باشد در هشت سال دولت اصلاح‌طلب به این بهانه به پیامبر اکرم(ص) نیز توهین کردند.

وی اضافه کرد: من نه اصلاح‌طلب هستم و نه اصول‌گرا، بلکه چهار اصل مبنای فکری من را تشکیل می‌دهد و آنها عبارتند از اسلام ناب محمدی(ص)، قانون اساسی کشور، اندیشه‌ای امام خمینی(ره) و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب که اگر به این چهار اصل هر عنوانی نسبت دهند همان هستم و از آقای کواکبیان نیز می‌خواهم که اصول فکری خود را بیان کنند.

کواکبیان نیز در پاسخ بیان داشت که من نیز این اصول چهارگانه را قبول دارم، اما منافع ملی را نیز به آن اضافه می‌کنم که با تشویق شدید حضار روبه‌رو شد.

در این هنگام نصری خطاب به وی گفت: مگر منافع ملی جدای از اسلام و انقلابی است که مردم آنها را پذیرفتند که حالا از این چهار اصل جدایش کنیم که تمام سالن هم‌سو با یکدیگر با تشویق‌های خود این موضوع را تایید کردند.

کواکبیان در ادامه اظهار کرد: من از آقای نصری خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در آستانه عید ولایت هستیم، پس از این جلسه استغفار کنند، چرا که اصلاح‌طلبان را متهم به آتش زدن پرچم امام حسین(ع) در روز عاشورا کردند.

در کشوری که ارمنی‌ها نیز به امام حسین (ع) اعتقاد دارند، می‌توان تصور کرد که اصلاح‌طلبان چنین کاری کنند و هر کس این موضوع را بیان کرده که پرچم امام حسین (ع) را اصلاح‌طلبان آتش زدند، اشتباه کرده است.

در این هنگام برخی از دانشجویان با صدای بلند فریاد زدند که خودتان (اصلاح‌طلبان) به این مسئله اعتراف کردید.

کواکبیان بدون توجه به این دسته از دانشجویان ادامه داد: امام حسین(ع) نخستین اصلاح‌طلب تاریخ است، چرا ما باید پرچم ایشان را آتش بزنیم، ما همان موقع هم این موضوع را رد کردیم و گفتیم کسانی که به نتیجه انتخابات اعتراض دارند صفشان از بقیه جداست، اما برخی مانند صدا و سیما با این تهمت‌ها می‌خواهند ما را به افراد بی‌دین و ضد انقلاب بچسبانند.

در بخش دیگری از این نشست محسن نصری با توجه به بخشی از سخنان دبیر کل حزب مردم‌سالاری در جواب وی تاکید کرد: آقای کواکبیان از من خواستند که استغفار کنم و من باید از گناهان ظاهری و باطنی خود استغفار کنم، اما درخواستی از ایشان دارم.

من نماینده دولت و وزارت خارجه نیستم، اما اگر ایشان شنیده که احمدی‌نژاد تسلیم شده و درخواست مذاکره مستقیم با آمریکا را داشته نیاز به استغفار دارد، چرا که موضع اخیر وی در اجلاس سازمان ملل این بود؛ در صورت پذیرش رابطه‌ای منطقی و عادلانه حاضر به مذاکره با آمریکا هستیم که جریان هیاهو طلب و منحرف آن را به صورت رابطه مستقیم با آمریکا و کوتاه آمدن از مواضع قبلی مطرح کرده است.

*‌ با توجه به اینکه موضوع مناظره از بحث اصلی خارج شده و بیشتر به سمت و سوی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی و صحبت درباره عملکرد احمدی‌نژاد سوق پیدا کرده بود مجری برنامه این تذکر را داد که کارشناسان بحث اصلی را دنبال کنند، اما با مخالفت جمع حاضر روبه‌رو شد.

نکته جالب توجه این بود که گرچه سالن به دو بخش تقسیم شده و هر کس کارشناس هم‌فکر و هم عقیده خود را تشویق می‌کرد، اما چندین بار متوالی تمام افراد حاضر در سالن هم‌سو شده و پس از شنیدن اظهارات محسن نصری در دفاع از انقلاب و کشور به شدت وی را تشویق کردند.

*‌ در بخشی از این نشست کواکبیان با لحن بسیار بدی گفت: اگر مجری اجازه دهد من وارد کیسه‌کشی از دولت فخیمه احمدی‌نژاد شوم.

یکی از دانشجویان در تریبون آزاد این نشست خطاب به کواکبیان گفت: شما به عنوان یکی از مسئولان کشور نباید به رئیس‌جمهور کشورتان اهانت کنید، گرچه حق انتقاد دارید که کواکبیان با لحنی تعجب‌آمیز جواب داد که من کی به احمدی‌نژاد توهین کردم.

این در حالی است که دبیر کل حزب مردم‌سالاری بارها و بارها در طول مناظره با لحنی نامناسب و الفاظ و القابی عجیب درباره احمدی‌نژاد سخن گفت و حاضران را به خنده انداخت.

کواکبیان در بخشی از نشست با طعنه‌زدن به احمدی‌نژاد درباره نگارش نامه‌هایی به اوباما اظهار کرد: زمانی که به یک نفر نامه می‌نویسی اما جواب تو را نمی‌دهد و تو دوباره به او نامه می‌نویسی آیا این شکست عزت ملی نیست.

وی ادامه داد: هولوکاست چه ارتباطی به ما دارد، به ما چه که چهار عدد یهودی را سوزاندند یا نه؟ کواکبیان اضافه کرد: من ایستادگی دولت را در بحث حقوق هسته‌ای مثبت ارزیابی می‌کنم، اما در چارچوب آن تنش‌زدایی نیز باید دنبال شود.

من جنگ دیپلماسی را همان تنش‌زدایی می‌دانم به این معنا که لازم نیست بحث استکبارستیزی را مبنا قرار دهیم.

برای ما این موضوع را تصویب کرده‌اند که یا ما از حقوق هسته‌ای خود دفاع کنیم و یا قطعنامه علیه ما صادر می‌شود که ما با این مسئله مخالف هستیم، مگر نمی‌شود هم از حقوق هسته‌ای خود دفاع کنیم و هم قطعنامه‌ای‌ نیز علیه ما نباشد.

ما در طول دوران آقای خاتمی یک بار نیز به شورای امنیت احضار نشدیم، اما اکنون به آنجا فراخوانده شده‌ایم که اگر این مشکل رفع نشود به معنای حمله نظامی غربی‌ها به ماست.

نصری در پاسخ به این صحبت دبیر کل حزب مردم‌سالاری تاکید کرد: کارهای هسته‌ای ایران در دوران دولت اصلاح‌طلب که آقای کواکبیان معتقد است هم حقوق هسته‌ای خود را حفظ کردیم و هم قطعنامه‌ای علیه ما صادر نشده بود، به مدت دو سال به شکل تعلیق درآمد و به دانشمندان کشور ما حتی اجازه کار علمی تحقیقاتی با سه سانتریفیوژ را ندادند، آیا این به معنای حفظ حقوق هسته‌ای کشور است که این صحبت وی با تشویق شدید حضار روبه‌رو شد.

وی ادامه داد: اگر ما فعالیت هسته‌ای خود را تعلیق کنیم، طبیعی است که قطعنامه‌ای علیه ما صادر نشود، اما اکنون که مقام هفتم دنیا را در چرخه سوخت هسته‌ای داریم باید که دشمن عصبانی باشد.

آیا درست است که در حالی که مطابق آمار، سالی 500 هزار نفر در اثر تصادف کشته می‌شوند اما سالی یک میلیون نفر نیازمند به رادیو دارو هستند با نام استکبارستیزی در برابر فشارها تسلیم شویم و فعالیت‌های خود را تعلیق کنیم.

کواکبیان نیز در بخشی از نشست در این باره گفت: آن زمان که سه سانتریفیوژ داشتیم و فعالیت‌های هسته‌ای ما در حالت تعلیق بود با زمانی که فعالیت‌های کنونی هسته‌ای ما را با وجود پیشرفت‌های زیاد متوقف کنند فرقی ندارد، در هر دو صورت فعالیت‌های ما متوقف شده است.

در بخشی از نشست نصری اظهار کرد: در سال 1382 تعداد 127 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشتند که جام زهر را بنوش و آمریکا را بپذیر آیا این مفهوم عزت و استکبارستیزی است؟

کواکبیان گفت: من مخالف این مسئله بودم، اما توجه کنید در زمانی که من عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس هشتم بودم طرحی ارائه شد درباره قطع رابطه کامل با انگلیس که من گفتم کاهش رابطه را مد نظر قرار دهید، چرا که ما با آمریکا نیز قطع رابطه نکردیم، بلکه آنها رابطه خود را با ما قطع کردند.

وی اضافه کرد: البته پس از مدتی این طرح تصویب شد که کار خوبی بود، چرا که بحث تحریم روابط بانکی پیش آمده بود، اما اینکه فردای آن روز عده‌ای به فرمان مجلس هشتم سفارت انگلیس را گرفتند، صحیح نبود و نه تنها یک نفر از مقامات ایرانی آن را تایید نکردند، بلکه باعث سوءاستفاده دشمن شد و پس از آن اتحادیه اروپا روز به روز بدتر عمل می‌کند.

به گزارش فارس پس از اتمام این جلسه طولانی دو ساعته، کارشناسان با یکدیگر روبوسی کردند و دانشجویان برای ادامه بحث‌های باقی‌مانده به دور آنها حلقه زدند.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول