اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه‌های اردبیل:

شیعه پرچمدار مبارزه با ظلم است/ عدل و حق نقطه مشترک شیعیان عالم

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه‌های اردبیل و عضو شورای فرهنگ عمومی گفت: شیعه برای همیشه پرچمدار مبارزه با ظلم و ستم است و بر همین اساس بسیاری از مسلمانان بسیاری از آزادی‌خواهان جهان به عالم تشیع علاقه و گرایش دارند.

شیعه پرچمدار مبارزه با ظلم است/ عدل و حق نقطه مشترک شیعیان عالم

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ناصر اسحاقی ظهر امروز در همایش نقش اردبیل در تاریخ مذهبی و تشیع ایران اظهار داشت: شیعه از آن زمانی که ظهور و بروز یافته با دشمنان و هجمه‌های سنگین روبه‌رو بوده به طوری که گاه علمای شیعه برای رستن از خطر نسل‌کشی تقیه را سفارش کرده‌اند چرا که شیعیان در سال‌های گذشته و قرون متمادی در تنگنا و سختی قرار داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه حکومت شیعی علاوه بر ایران به شام، ترکیه و بسیاری از بلاد گسترش یافته و با حضور حکومت صفویه و وجود شیخ صفی‌الدین اردبیلی گرایش به تشیع گسترش روز‌افزونی یافته، خاطرنشان کرد: از 500 سال قبل مذهب تشیع در این کشور و در دوران صفویان رسمیت یافت و از دیرباز اردبیل به عنوان کانون یکپارچگی و اتحاد عالم تشیع و حکومت شیعی لقب گرفت.

استاد دانشگاه‌های اردبیل به تاثیر‌گذاری خاندان شیخ صفی‌الدین در تقویت و گسترش حوزه فقه و مبانی شیعه اشاره کرد و یادآور شد: دو خدمت بزرگ را اردبیل در تاریخ این کشور به عنوان جایگاه شیعه انجام داده که اول مربوط به یکپارچگی و همدلی جامعه تشیع و دور شدن از هرگونه اختلاف و چند دستگی بوده که با ظهور صفویه در اردبیل و خاندان شیخ صفی‌الدین و عرفای مجاهد و مبارز این دوران به شدت این جبهه تقویت شد و به سربلندی ایران انجامید.

اسحاقی محوریت دوم خدمت اردبیل به سرزمین ایران را پشتوانه‌سازی معنوی و تقویت مذهب تشیع اهل بیت عصمت و طهارت اعلام کرد و گفت: ما شاهد آن هستیم عرض ارادت به خاندان پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) و دیگر ائمه معصومین در این سرزمین گسترش واقعی پیدا کرد که کانون و مبدا آن اردبیل بود.

ایرانیان خداجوی به دلیل عدل و حق‌مداری ائمه به سمت آنها گرایش پیدا کرده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: قهراً‍ تمایلات فکری، فطرت انسان‌ها در گسترش فرهنگ شیعی و اسلام ناب بسیار با اهمیت بوده و در این بین گرایش به عدل و حق بر اساس آیین اسلام توسط ایرانیان مشهود و معلوم بود.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان افزود:‌ اگر ایرانیان به اسلام و مذهب تشیع گرایش پیدا کردند بیشتر به دلیل این دو مولفه بود که نسبت به آن انس و الفت داشته‌اند و اسلام خالص را منهای تعصبات عربی قبول داشتند.

اسحاقی تصریح کرد: اردبیلی‌ها این عدالت و حقانیت را در طریق اهل بیت یافتند به طوری که شمال ایران شامل آذربایجان، طبرستان، گرگان و خراسان مهد پرورش عارفان و علمای تراز اول شد.

وی ادامه داد: البته در این بین وسط ایران مهد علوم پایه، ریاضی، فیزیک و نجوم بود و جنوب این کشور نیز مهد پرورش فلاسفه لقب گرفت.

استاد دانشگاه‌های اردبیل ابراز داشت:‌ ما در منطقه آذربایجان شاهد پرورش عارفان و عالمان تراز اول بودیم که از آبا و اجداد آنها این گرایش به عنوان یک گمشده حقیقی مدنظر و ملاک کار بود و این گمشده را در قامت عرفان،‌ عدل و روحیه حق‌جویی در بین مسلمانان و شیعیان متبلور شده مشاهده می‌کنیم.

اسحاقی نقش اردبیل را در راستای ترویج و رونق نهضت ضد ظلم و ستم ابا عبدالله‌الحسین (ع) ریشه‌ای و بسیار پر‌مغز و پر‌محتوا توصیف کرد و گفت: فرهنگ عاشورا برگرفته از اصالت غدیر و بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است که ریشه آن نیز به قرآن و مکتب خالص پیامبر (ص) می‌رسد که اهل بیت عصمت و طهارت مروج این فرهنگ بارور هستند.

این مسئول تاکید کرد: آنچه در دامن غدیر و عاشورا رشد و پرورش یافت در مکتب انقلاب اسلامی پیش از آن در نهضت مشروطیت، سربداران، جنبش تنباکو، حکومت یکپارچه شیعی در دوران صفوی و حتی پیش از آن نیز می‌توانیم مشاهده کنیم.

استاد دانشگاه‌های اردبیل کلام مورخان اهل سنت و شیعه را در پرچمداری تشیع برای مقابله با هرگونه ظلم و تعدی یادآور شد و افزود: در مکتب و مرام امام علی (ع) و اولادش پذیرفتن ظلم بی‌معناست و در بنیان فکری تشیع نیز باید بین حق و باطل مرزبندی و تمیز قائل شد.

اسحاقی از عدل و عدالت به عنوان چراغ روشن اندیشه شیعی یاد کرد و گفت: در این تفکر افق دور‌ دست در مرام افراد حقیقت‌جو، روشن و ملموس جلوه می‌کند و در مرام باطل آنچه که نمود پیدا می‌کند جز نازیبایی و پلشتی نیست.

وی خاطرنشان کرد: جبهه حق و طرفداری از امامت جبهه مقابله با ظلم و روبروی آن جبهه حمایت از مظلومان است که در تاریخ نمود و نشانه آن بی‌نظیر توصیف شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاد دانشگاه‌های اردبیل در پایان سخنان خود اذعان داشت: اگر از 211 اولاد و فرزندان علی (ع) در سرزمین ایران در مقتل‌ها و کتاب‌ها یاد شده نشان‌دهنده این موضوع است که ایرانیان تشنه عدالت بودند و در یافتن انسان کامل تبعیت از اهل بیت را برای خود افتخار می‌دانستند.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول