به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ناصر اسحاقی ظهر امروز در همایش نقش اردبیل در تاریخ مذهبی و تشیع ایران اظهار داشت: شیعه از آن زمانی که ظهور و بروز یافته با دشمنان و هجمههای سنگین روبهرو بوده به طوری که گاه علمای شیعه برای رستن از خطر نسلکشی تقیه را سفارش کردهاند چرا که شیعیان در سالهای گذشته و قرون متمادی در تنگنا و سختی قرار داشتهاند.
وی با اشاره به اینکه حکومت شیعی علاوه بر ایران به شام، ترکیه و بسیاری از بلاد گسترش یافته و با حضور حکومت صفویه و وجود شیخ صفیالدین اردبیلی گرایش به تشیع گسترش روزافزونی یافته، خاطرنشان کرد: از 500 سال قبل مذهب تشیع در این کشور و در دوران صفویان رسمیت یافت و از دیرباز اردبیل به عنوان کانون یکپارچگی و اتحاد عالم تشیع و حکومت شیعی لقب گرفت.
استاد دانشگاههای اردبیل به تاثیرگذاری خاندان شیخ صفیالدین در تقویت و گسترش حوزه فقه و مبانی شیعه اشاره کرد و یادآور شد: دو خدمت بزرگ را اردبیل در تاریخ این کشور به عنوان جایگاه شیعه انجام داده که اول مربوط به یکپارچگی و همدلی جامعه تشیع و دور شدن از هرگونه اختلاف و چند دستگی بوده که با ظهور صفویه در اردبیل و خاندان شیخ صفیالدین و عرفای مجاهد و مبارز این دوران به شدت این جبهه تقویت شد و به سربلندی ایران انجامید.
اسحاقی محوریت دوم خدمت اردبیل به سرزمین ایران را پشتوانهسازی معنوی و تقویت مذهب تشیع اهل بیت عصمت و طهارت اعلام کرد و گفت: ما شاهد آن هستیم عرض ارادت به خاندان پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) و امام حسین (ع) و دیگر ائمه معصومین در این سرزمین گسترش واقعی پیدا کرد که کانون و مبدا آن اردبیل بود.
ایرانیان خداجوی به دلیل عدل و حقمداری ائمه به سمت آنها گرایش پیدا کردهاند
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: قهراً تمایلات فکری، فطرت انسانها در گسترش فرهنگ شیعی و اسلام ناب بسیار با اهمیت بوده و در این بین گرایش به عدل و حق بر اساس آیین اسلام توسط ایرانیان مشهود و معلوم بود.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان افزود: اگر ایرانیان به اسلام و مذهب تشیع گرایش پیدا کردند بیشتر به دلیل این دو مولفه بود که نسبت به آن انس و الفت داشتهاند و اسلام خالص را منهای تعصبات عربی قبول داشتند.
اسحاقی تصریح کرد: اردبیلیها این عدالت و حقانیت را در طریق اهل بیت یافتند به طوری که شمال ایران شامل آذربایجان، طبرستان، گرگان و خراسان مهد پرورش عارفان و علمای تراز اول شد.
وی ادامه داد: البته در این بین وسط ایران مهد علوم پایه، ریاضی، فیزیک و نجوم بود و جنوب این کشور نیز مهد پرورش فلاسفه لقب گرفت.
استاد دانشگاههای اردبیل ابراز داشت: ما در منطقه آذربایجان شاهد پرورش عارفان و عالمان تراز اول بودیم که از آبا و اجداد آنها این گرایش به عنوان یک گمشده حقیقی مدنظر و ملاک کار بود و این گمشده را در قامت عرفان، عدل و روحیه حقجویی در بین مسلمانان و شیعیان متبلور شده مشاهده میکنیم.
اسحاقی نقش اردبیل را در راستای ترویج و رونق نهضت ضد ظلم و ستم ابا عبداللهالحسین (ع) ریشهای و بسیار پرمغز و پرمحتوا توصیف کرد و گفت: فرهنگ عاشورا برگرفته از اصالت غدیر و بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است که ریشه آن نیز به قرآن و مکتب خالص پیامبر (ص) میرسد که اهل بیت عصمت و طهارت مروج این فرهنگ بارور هستند.
این مسئول تاکید کرد: آنچه در دامن غدیر و عاشورا رشد و پرورش یافت در مکتب انقلاب اسلامی پیش از آن در نهضت مشروطیت، سربداران، جنبش تنباکو، حکومت یکپارچه شیعی در دوران صفوی و حتی پیش از آن نیز میتوانیم مشاهده کنیم.
استاد دانشگاههای اردبیل کلام مورخان اهل سنت و شیعه را در پرچمداری تشیع برای مقابله با هرگونه ظلم و تعدی یادآور شد و افزود: در مکتب و مرام امام علی (ع) و اولادش پذیرفتن ظلم بیمعناست و در بنیان فکری تشیع نیز باید بین حق و باطل مرزبندی و تمیز قائل شد.
اسحاقی از عدل و عدالت به عنوان چراغ روشن اندیشه شیعی یاد کرد و گفت: در این تفکر افق دور دست در مرام افراد حقیقتجو، روشن و ملموس جلوه میکند و در مرام باطل آنچه که نمود پیدا میکند جز نازیبایی و پلشتی نیست.
وی خاطرنشان کرد: جبهه حق و طرفداری از امامت جبهه مقابله با ظلم و روبروی آن جبهه حمایت از مظلومان است که در تاریخ نمود و نشانه آن بینظیر توصیف شده است.
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، استاد دانشگاههای اردبیل در پایان سخنان خود اذعان داشت: اگر از 211 اولاد و فرزندان علی (ع) در سرزمین ایران در مقتلها و کتابها یاد شده نشاندهنده این موضوع است که ایرانیان تشنه عدالت بودند و در یافتن انسان کامل تبعیت از اهل بیت را برای خود افتخار میدانستند.
انتهای پیام/ن10/پ3003