اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت زاهدان:

بزرگ‌ترین آفت جامعه ایجاد اختلاف است

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت زاهدان گفت: بزرگ‌ترین آفت جامعه امروز ایجاد اختلاف بوده و اختلاف در هر بعدی سم مهلکی برای انقلاب محسوب می‌شود.

بزرگ‌ترین آفت جامعه ایجاد اختلاف است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی در خطبه‌های امروز نماز جمعه زاهدان در مصلای قدس این شهرستان با بیان قرار گرفتن در ایام نزول آیات متعدد در مورد اهل بیت (ع) اظهار داشت: مهم‌ترین بحثی که این روزها در باب آیات قرآن کریم در شأن ائمه شده مربوط به روز 24 و 25 ذی‌الحجه و روز مباهله است.

وی افزود: روزی که در تاریخ اسلام تلألو و درخشندگی خاصی داشته که جایگاه ائمه اطهار را در آن زمان از لسان قرآن مجید بیان شده است، از چهار آیه نازل شده در قرآن مربوط به اهل بیت (ع) دو آیه در سال نهم هجری و دو آیه دیگر در سال دهم هجری در این چنین روزی بوده که مهم‌ترین آیه مربوط به مباهله بود که در سال دهم هجری در آخرین روزهای حیات رسول اکرم(ص) نازل شده است.

خطیب جمعه موقت زاهدان ضمن تشریح رسم مباهله در میان اعراب، در مورد مباهله نبی اکرم اسلام(ص) با نمایندگان نجران، گفت: در سال دهم هجری پس از واقعه غدیر و برگشتن به مدینه در روزی مانند امروز، پیامبر (ص) تعدادی از مسیحیان شهر را دعوت به اسلام کرد که در این دعوت بحث بالا گرفت و نمایندگان نجران پیامبر را دعوت به مباهله کردند و گفتند « هرچه برای شما عزیز است بیاورید و هر چه کذب بود ما نفرین می‌کنیم».

حمیدی ادامه داد: پیامبر(ص) پذیرفت و قرار بین علمای نجران را در مکانی که آن روز خارج از مدینه بود، گذاشت در تاریخ مشخص نیست که مسیحیان چه چیز با ارزشی را با خود آوردند و آنها در محل قرار حاضر شدند و دیدند نبی اکرم(ص) را چند نفر محدود همراهی می‌کنند که امیرالمومنین(ع)، زهرای اطهر(س) و دو طفل کوچک حسن و حسین (ع)، بودند.

وی بیان کرد: علمای مسیحیت که این ترکیب را دیدند، اعلام کردند که تو بر حق، پیامبر واقعی هستید، اگر این چنین نبود علی و فرزندان علی و زهرا را نمی‌آوردید مباهله انجام نشد و علمای مسیحیت به اسلام گرویدند.

خطیب جمعه موقت زاهدان با قرائت آیه 61 سوره آل عمران به تفسیر سه کلمه مهم ابناء، نساء و انفس این آیه پرداخت و گفت: این آیه برای علی(ع) و شیعیان بسیار مهم است و یک نکته ظریف در آن به دست می‌آید، نساء اشاره به حضرت زهرا(س)، ابناء به حسن و حسین (ع) و انفسهم یعنی خداوند جان علی(ع) و پیامبر(ص) را یکی دانسته و اینکه مرسوم است علی جان پیامبر است، مربوط به این آیه شریفه است.

حمیدی به متفق‌القول بودن شیعه و سنی در همراهی حضرت علی(ع) در مباهله پرداخت و درباره سه آیه شریفه سوره‌های احزاب، آیه 33، مائده آیه 55 و دهر در قرآن که در این برهه زمانی مربوط به ائمه نازل شده، بیاناتی را ایراد کرد.

وی ضمن گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی، در مورد جایگاه کتاب در جامعه گفت: متأسفانه در جامعه ما کتاب و کتابخوانی به جایگاه اصلی خود دست نیافته و یک خلأ در آن حس می‌شود، پس از پیروزی انقلاب یک تحول در صنعت چاپ، نوشتن و مطالعه رخ داد به طوری که سرانه مطالعه قبل از پیروزی انقلاب قابل مقایسه با پس از پیروزی نیست در این جامعه افراد باسواد بسیارند که توقع ما افزایش سرانه مطالعه است.

امام جمعه موقت زاهدان ادامه داد: اگر هزینه کتاب بالا است به کتابخانه‌های فعال در استان مراجعه کنید هفته کتاب و کتابخوانی را هم که در پیش رو داریم، امروز در پارک‌ها، اماکن عمومی زمینه کتابخوانی فراهم شده و در قطار و ناوگان اتوبوسرانی هم عزیزان فرهنگی دست به‌کار شده و به این فکر افتاده‌اند که این کار را انجام دهند.

حمیدی به آمار و ارقامی که توسط نهاد عمومی کتابخانه‌های استان به وی داده شده بود، اشاره کرد و عنوان داشت: تعداد کل کتابخانه‌های فعال استان 63 مورد بوده که 55 کتابخانه نهادی و هشت مورد هم مشارکتی است و حدود 473 هزار کتاب در دسترس مردم بوده و حجم مراجعه مردم در شش ماه اول سال‌جاری به کتابخانه‌ها 213 هزار نفر بوده که آمار خوبی است البته با توجه به جمعیت، همت بیشتری در بحث کتاب و کتابخوانی لازم می‌باشد.

وی بهترین کتاب موجود و در دسترس آحاد مردم را قرآن عنوان کرد و افزود: کتابی که نگارنده آن بشر نبوده و تنها‌ترین کتابی است که نویسنده آن غیر بشر است چه کتابی مطمئن‌تر، در دسترس‌تر از این کتاب بوده، این کتاب را بخوانیم چون رساترین موعظه، قصه و داستان در قرآن است.

خطیب جمعه موقت زاهدان، وحدت را عنصر مهم و لازم در جامعه دانست و گفت: عنصر حیاتی و مورد نیاز همیشگی جامعه، به ویژه در شرایط کنونی، وحدت است وحدت به عنوان مؤثرترین عناصری که این نظام را به وجود آورده محسوب می‌شود، قبل از پیروزی انقلاب مردم متفرق بودند و با محوریت امام توانستند با وحدت و یکپارچگی کارهای بزرگی انجام دهند، برکناری رژیم ستمشاهی، پیروزی در جنگ تحمیلی با وحدت مردم محقق شد.

حمیدی پیامبر اکرم (ص) و قرآن مجید را اولین منادی وحدت عنوان کرد و بزرگترین آفت جامعه را اختلاف خواند و ادامه داد: اختلاف امروز در هر بعدی سم مهلکی برای انقلاب است.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری به محور وحدت اشاره کرد و بیان داشت: ما در آینده انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم که انتخابات یکی از مصادیق وحدت ملی است و هر سال که انتخابات داشته‌ایم، وحدت ملی را نشان داده‌ایم و انتخابات پیش رو بسیار مهم بوده و اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از فتنه 88 است که آن فتنه هم با اتحاد شما مردم بود که از شما عبور کرد.

خطیب جمعه موقت زاهدان افزود: پایه‌های وحدت از همین الآن مستحکم شده و به فکر باشیم که با کوچک‌ترین سخنی و حرکتی مقابله کنیم باید با هر سلیقه و فکری با هم متحد باشیم، خداوند در قرآن از وحدت به عنوان نعمت بزرگ یاد کرده؛ این وحدت که در پیش شماست؛ این نعمت پروردگار است قدر آن را بدانید.

اگر به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی احترام بگذاریم هیچ اختلافی به وجود نخواهد آمد

حمیدی در ادامه وحدت مورد نیاز جامعه را در سه بعد عنوان و تصریح کرد: آحاد مردم با هم وحدت داشته و باید افکار و جناح‌های مختلف حول محورهای اسلامی نظام متحد باشند این لازمه حکومت مردم‌سالار است فرق بین استبداد این است که دیکتاتورها نمی‌توانند سلایق را تحمل کنند، این وحدت باید با تمسک به ولایت‌فقیه بوده و این ولایت یادگار بزرگ اهل بیت(ع) است  و امروز همه حول این محور بچرخید و اطاعت از رهبری اولین رکن جامعه اسلامی می‌باشد.

وی قانون اساسی را حاصل خون شهدا دانست و گفت: همه به عنوان مرجع به این قانون چنگ زده که یکی از اصول مهم این قانون ولایت‌فقیه است و باید همه به قانون احترام گذاشته و این قانون عامل اتحاد و انسجام است.

امام جمعه موقت زاهدان دومین رکن از ابعاد وحدت را اتحاد میان مسئولان ذکر کرد و افزود: اختلاف بین مسئولان بدتر از مردم است، تفکیک قوا در قانون اساسی اصل و قاعده است هر قوه وظایف مشخصی دارد و اگر به اصل تفکیک قوا در قانون اساسی احترام بگذاریم هیچ اختلافی به وجود نخواهد آمد.

حمیدی ادامه داد: محور وحدت مسئولان هم احترام به فرامین رهبری بوده که تمسک به این فرامین راهگشا است و در وهله اول مسئولان باید فرامین رهبری را گوش دهند.

خطیب جمعه موقت زاهدان وحدت بین مردم و مسئولان را سومین شاخصه اتحاد عنوان کرد و گفت: اعتماد مردم به مسئولان خیلی مهم است مردم باید به مسئولان اعتماد داشته و به یاری خداوند این اعتماد وجود دارد.

حمیدی تصریح کرد: دشمن می‌خواهد روزنه‌ای پیدا کند، هوشیار باشید، گول وسوسه، تبلیغات رسانه‌ای دشمن را نخورید امروز نظام ما نظام سالمی است نمی‌خواهم بگویم که مشکلات وجود ندارد، اصل نظام و استخوان‌بندی نظام سالم است اعتماد مردم با رهبری و مسئولان پیوند و گره ناگسستنی است.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول