اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

دستگاه امام حسین (ع) ستاد انتخاباتی نیست

خبرگزاری فارس: امام جمعه اردبیل گفت: دستگاه امام حسین (ع) ستاد انتخاباتی کسی نیست که بخواهند از این طریق در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تبلیغ راه‌اندازی کنند.

دستگاه امام حسین (ع) ستاد انتخاباتی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر اردبیل اظهار داشت: با فرا رسیدن ماه محرم سفره عظیم معنوی، تربیتی و فرهنگی گسترده می‌شود که در هیچ آیین و مسلکی چنین سفره با عظمتی وجود ندارد که نمودی از عمق شعور و احساسات عقلانی و بیان حقیقت دین ما است.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: با هیچ ابزار و وسیله‌ای نمی‌توان 8 میلیون جمعیت را در کربلا در اربعین حسینی و روز عاشورا جمع کرد و تنها عشق امام حسین (ع) است که چنین جمعیتی را گرد هم می‌آورد.

عاملی با اعلام اینکه در هر دوره‌ای باید برای عزای حسین (ع) گریه کرده و مرثیه نگه داشت، خاطرنشان کرد: این گریه‌ها و اشک‌های ما اظهار براعت از تفکر ابوسفیانی، اموی و دشمنان حرمت‌شکنی است که امروز نیز سعی می‌کنند نام و یاد حسین (ع) را در مهجوریت قرار دهند.

این مسئول اضافه کرد: در هر دوره‌ای عالمان و والیان وظیفه دارند حتی با زور هم شده مجالس روضه و عزا برپا کنند چرا که گریه برای امام حسین (ع)، عزاداری برای آن حضرت و زیارت سیدالشهدا اجر، صواب و پاداشی بی‌نظیر دارد.

وی ضرورت رعایت آداب عزاداری را یادآور شد و بیان کرد: اردوگاه امام حسین (ع) انسان‌های طاهر و توبه کرده می‌خواهد و آن حضرت هیچ انسان مذلی را در اردوگاه خود راه نمی‌دهد.

امام جمعه اردبیل شرط ورود به اردوگاه امام حسین (ع) را تسویه حساب کامل با پروردگار متعال و شستن گناهان و ناپاکی‌ها اعلام کرد و ادامه داد: باید عزاداران واقعی به امر و نهی الهی و مطرح شده از زبان امام حسین (ع) گوش فرا دهند تا از مسیر مستقیم و صراط خوبی‌ها جدا نشوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خطیب جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود یادآور شد: نباید عزاداری‌های ما به سمتی برود که عزای حسینی سر از اباحی‌گری درآورد چرا که قرار نیست با توسل به ائمه اطهار دست به هر گناهی بزنیم سپس ادعا کنیم که ما بیمه ائمه و امام حسین (ع) هستیم در حالی که روز قیامت خداوند گناهی را به خاطر حسین (ع) نمی‌گذرد.

عاملی در ادامه سخنان خود به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر اشاره کرد و گفت: به یقین در عزاداری‌های امسال عده‌ای در صدد سواستفاده از فضای ایجاد شده برای تبلیغات انتخاباتی هستند که دستگاه امام حسین (ع) نباید به ستاد انتخاباتی تبدیل شود.

وی به هیئت امنای مساجد توصیه کرد مبادا پولی را از این اشخاص و احزاب و گروه‌ها وارد مسجد و دستگاه امام حسین (ع) کنند.

عاملی افزود: عده‌ای سعی می‌کنند با افکار انتخاباتی از مداح و شاعران محلات و دستجات مختلف تجلیل کنند که باید خطاب به آنها گفت شما در چند سال گذشته کجا بودید که امروز می‌خواهید به چنین اقدامات سیاسی و تبلیغی دست بزنید چرا که این‌گونه اقدامات اهانت به شعور ملت است.

این مسئول خطاب به شعرا و مداحان تصریح کرد: نه تنها در انتخابات پیش رو بلکه در هیچ انتخاباتی شعرا و مداحان ما نباید بلندگوی دیگران در قالب احزاب و گروه‌های سیاسی باشند و یا بخواهند برای آنها تبلیغ به راه اندازند.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: دلی که برای امام حسین (ع) می‌تپد و گلویی که برای آن حضرت شعر می‌خواند و مداحی می‌کند، شایسته نیست در خدمت به احزاب، گروه‌ها و جریان‌های خاص باشد و یا بخواهند از پیرغلامان و نوکران حسینی سواستفاده کنند.

عاملی اضافه کرد: اگر به خود آنهایی که در صدد تبلیغات انتخاباتی هستند، بگویند که بدون نام تشکیلات و اسم خودشان کارهای خداپسندانه‌ای انجام دهند، هرگز آن را قبول نمی‌کنند و سعی می‌کنند به هر نحوی در مجلس عزای حسینی نامی از آنها و تشکیلاتشان برده شود.

عزاداری‌های ما باید مظهر عقلانیت باشد

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود بیان کرد: کارهایی که سندیت ندارد و هیچ ربطی به دستگاه امام حسین (ع) و عزاداری نداشته باشد باید کنار گذاشته شود چرا که این اقدامات و حرکت‌ها بیشتر خرافه به نظر می‌رسد.

وی نظیر این خرافات را برداشتن طوق‌ها و عکس‌های کشیده شده در تشابه به ائمه اطهار توصیف کرد و ادامه داد: عزاداری‌های ما باید مظهر عقلانیت باشد چرا که حادثه کربلا حادثه‌ای بر پایه عقلانیت است و آنهایی که کربلا را تنها عشق و جنون می‌خوانند هیچ تناسبی با عزاداری حسینی ندارند.

عاملی پرهیز از خرافات و دور شدن از برخی کارهای غیرعقلانی را به عزاداران حسینی یادآور شد و گفت: دنیای حسین دنیای عشق آمیخته با عقل و عواطف پاک است.

دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی با فالگیران شیاد برخورد کنند

خطیب جمعه اردبیل افزود: در روزهای اخیر شاهد آن هستیم که عده‌ای فالگیر و طالع‌بین با شیادی و تردستی خاصی در صدد سرکیسه کردن خانواده‌های مشکل‌دار هستند که ما خطاب به خانواده‌ها اعلام می‌کنیم، نباید اجازه دهیم عده‌ای در تور آنها گرفتار شوند.

عاملی گرایش به این کارها را حرام خواند و تصریح کرد: از نیروی انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی می‌خواهیم با این افراد که اغلب با واسطه کار می‌کنند و طعمه‌های خودشان را گیر می‌آورند به شدت برخورد کنند و به فریاد مالباختگان برسند.

وی خطاب به مردم نیز تصریح کرد: جای تأسف است که برخی از خانواده‌ها پولشان را به کسانی می‌دهند که اگر خود آنها عرضه داشتند از فلاکت نجات پیدا می‌کردند.

عاملی از علما و روحانیان خواست در این مباحث ورود پیدا کنند و از نیروهای اطلاعاتی نیز می‌خواهیم همچون سال‌های گذشته که ریشه این شیادان را از جامعه برکندند این بار نیز آنها را دستگیر کنند.

تجلیل از برگزاری اجلاس پیرغلامان حسینی با حضور 21 کشور جهان

خطیب جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود با قدردانی از استاندار اردبیل، فرماندار، شهردار، صدا و سیما، ستاد نماز جمعه، نیروهای انتظامی و سپاه، هیئت‌های مذهبی و مداحان در برگزاری آبرومند اجلاس پیرغلامان حسینی با حضور 21 کشور جهان اضافه کرد: برگزاری این اجلاس افتخاری برای اردبیل بود که در روزهای گذشته شخصیت معنوی این دیار بیشتر معرفی شده و در رسانه‌های مختلف تبلیغ شد.

وی بیان کرد: مردم این دیار دین خود را به پیرغلامان حسینی که در مدرسه عشق به حسین (ع) درس آموخته بودند، نشان دادند و با شایستگی تمام از خادمان دربار حسینی تجلیل کردند.

عاملی یادآور شد: در این اجلاس از کشورهای مختلف حاضر شده بودند اما جای تأسف بود که از کشور شیعی همسایه ما به دلیل محدودیت‌های اعمال شده از سوی رژیم حاکم در آذربایجان مداح و پیرغلامی حاضر نشده بود.

عید مباهله عید شرافت علی (ع) به عنوان جان پیامبر (ص) است

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود روز مباهله را به عنوان عید بزرگ مسلمانان تبریک و تهنیت گفت و افزود: بعد از پیامبر اکرم (ص) کسی که توانست احکام دینی و اعتقادات را تفسیری واقعی کند و به یک مرجعیت دینی و علمی برسد علی (ع) به عنوان جان پیامبر (ص) بود که در حادثه مباهله این مقام نمودی واقعی پیدا کرد.

وی با اشاره به نحوه برگزاری مباهله و حوادث مختلف رخ داده در حضور عده‌ای از مسیحیان نجرانی در مدینه و قانع نشدن از دلایل پیامبر (ص) در حاکمیت دین اسلام بیان داشت: در مکتب اسلام برای نشان دادن حقانیت اسلام شیوه‌ای به نام مباهله که در آن برای گروه باطل لعنت فرستاده می‌شود، تدارک دیده شده است که پیامبر (ص) از این شیوه برای نشان دادن حقانیت اسلام استفاده کرد.

عاملی ابراز داشت:‌ البته موضوع مباهله تنها مربوط به زمان پیامبر (ص) نبود بلکه بعد از آن نیز بارها در دوران امامت ائمه مشاهده شد.

این مسئول افزود: آن حضرت در خارج از مدینه در حالی که امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را به عنوان فرزندانش همراه گرفته بود با مشایعت حضرت زهرا (س) و حضرت علی (ع) به میدان مباهله آمد و گروه مسیحی با دیدن این اوضاع از ترس لعن و نفرین حقانیت اسلام را پذیرفتند و در این حادثه عظیم به خوبی جایگاه امام علی (ع) به عنوان وصی پیامبر (ص) و دارنده اوصاف نبی جز نبوت بر همگان مبرهن شد.

امام جمعه اردبیل اذعان داشت:‌ همان‌گونه که پیامبر (ص) بر همه نفوس اداره دارد و اعراض از آن امکان‌پذیر نیست علی (ع) نیز افضل‌تر از انبیای گذشته جا پای رسول‌الله گذاشته و شایسته است مسلمانان این عید با عظمت را که نقطه تکمیل غدیر است، گرامی بدارند.

انتهای پیام/ن10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول