اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عباسی در همایش «پول هرگز نمی‌خوابد»:-1

اقتصاد کشور از بازار سرمایه ضربه خورده است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال گفت: اقتصاد کشور از بازار سرمایه ضربه خورده و مصیبت اقتصادی کشور از زمان خرید و فروش ارز و سکه آغاز شده است.

اقتصاد کشور از بازار سرمایه ضربه خورده است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، حسن عباسی در همایش «پول هرگز نمی‌خوابد» در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به بررسی دکترین اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در فضای پر التهاب جهانی و بروز مشکلات چشمگیر در این راستا اظهار کرد: اقتصاد کشور از دو جریان اقتصادی منطبق بر جریان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان صحبت می‌کند.

وی با بیان اینکه جریان اقتصادی حوزه اصولگرایان جریانی موسوم به میلتون فریدمن است، افزود: در این مکتب بخشی از اصولگرایان که دولت را در اختیار دارند در طول سال‌های اخیر تحولات اقتصادی کشور را مبتنی بر نگاه مقررات‌زدایی «میلتون فریدمن» پایه‌ریزی کردند.

این مسئول، سمت و سوی این نوع نگاه اقتصادی را افراطی دانست و گفت: این مکتب اقتصاد را به طرف اقتصاد آزاد پیش می‌برد.

وی برخی از ویژگی‌های جریان دوم اقتصادی یعنی جریان اقتصادی مورد قبول اصلاح‌طلبان را برشمرد و ابراز کرد: مکتب اقتصادی اصلاح‌طلبان برگرفته از مکتب اقتصادی موسوم به نئوکینزی‌هاست.

عباسی ادامه داد: اندیشه‌های لئوناردوکینزی شاخص این نوع مکتب است که امروز با سند تنظیم شده‌ای در مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در 800 صفحه با هزینه‌ای هنگفت منتشر شده و در اختیار رهبری قرار گرفته است.

به گفته وی، در این سند پس از بررسی انواع مکاتب اقتصادی و ارزیابی و مطالعه روی آنها از منظر اسناد فرادستی نظام از جمله اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه به ویژه سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساس نظریه‌های مکاتب نهادگرایان و کنینزی‌های جدید با الگوی مطلوب توسعه در جمهوری اسلامی ایران قرابت بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این جریان با نگاه به امر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کرده است.

به گفته وی مکتب اندیشه‌های لئوناردوکینزی در جهان با شکست مواجه شده به طوری که کشورهایی مانند یونان، پرتغال، انگلیس و ... که از این الگو در اقتصاد خود بهره گرفته بودند به بن‌بست رسیده‌اند.

عباسی با تصریح بر اینکه در دو مدل مذکور تعارض‌ها شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: چگونه سند دیدگاهی که در تمام نقاط دنیا با شکست مواجه شده است در مجمع تشخیص مصلحت نظام ما نوشته می‌شود.

وی ریشه هر دو مکتب فریدمنی و نئوکینزی را در اقتصاد لیبرالی خواند و اذعان کرد: لیبرال مکتبی بود که از منظر امام خمینی (ره) مورد نکوهش قرار گرفت به طوری که طبق نظر امام راحل لیبرالیسم سیاسی کنار زده شد و ما اکنون با لیبرالیسم فرهنگی در جنگیم و اینکه چگونه لیبرلیسم اقتصادی را پذیرفته‌ایم جای سئوال دارد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به مکتب اقتصادی پولی در جهان خاطرنشان کرد: از 180 سال پیش با شکل‌گیری بانک مرکزی در آمریکا پول جایگاه ممتازی پیدا کرد و خطر اصالت پول از آن دوران احساس شد زیرا پول به صورت کالایی مطرح شد که قدرت خرید و فروش دیگر کالا را داشت به طوری که خود نیز قابلیت خرید و فروش را دارد.

وی تصریح کرد: امروزه در جهان اصطلاحی به نام «بازار سرمایه» پدید آمده که در آن پول رقیب صنعت شده زیرا با پول ارز می‌خرند و خرید ارز به معنای خرید و فروش پول است.

عباسی با تاکید بر اینکه اقتصادی که به این مرحله برسد انحطاط آن قطعی است، متذکر شد: امروزه به جای اینکه در جهان پول صرف تولید شود به خرید و فروش پول صرف می‌شود که این امر موجب فروپاشی اقتصادی در غرب و اروپا شده است.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده بانک‌ها در رسانه‌ها ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز تنها خبر بازار سرمایه را می‌دهد و کسی از اصل بازار سر در نمی‌آورد.

این استاد دانشگاه با اذعان بر اینکه بازار سرمایه برای رشد اقتصادی یک رقیب است، یادآور شد: بازار ملک، بازار غذا، بازار سرمایه، بازار معرفت، بازار اطلاعات، بازار تربیت، بازار خدمات، بازار حمل و نقل از دیگر بازارهای موجود در یک جامعه است که می‌تواند بر اقتصاد آن جامعه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مکتب اصالت پول یعنی قبل از اینکه پول موجب خرید و فروش شود خود فروخته شود ادامه داشته باشد، مصیبت بر بازار اقتصادی کشور حاکم است، متذکر شد: مصیبت بازار اقتصادی کشور از زمان خرید و فروش سکه و ارز آغاز شد یعنی آنچه که موجب فلاکت در ایالات متحده شده در حال وقوع در کشور ما است.

وی یادآور شد: بشر با دست خودش با پذیرش اقتصاد پول‌مبنا وضعیت اقتصادی خود را بحرانی می‌کند زیرا هرگز اقتصاد از تولید در کشاورزی، صنعت و تحقیقات ضربه نمی‌خورد بلکه اقتصاد امروز کشور ما از وجود بازار سرمایه ضربه خورده است.

انتهای پیام/صا10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول