اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

بهره‌وری اقتصادی در کشور پایین است / منابع مالی باید از درون اقتصاد تولید شود

خبرگزاری فارس: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بهره‌وری اقتصادی در کشور ایران پایین است و این در حالی است که سرمایه‌گذاری در کشور مطلوب است.

بهره‌وری اقتصادی در کشور پایین است / منابع مالی باید از درون اقتصاد تولید شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، داود دانش‌جعفری در چهارمین سلسله نشست‌های تخصصی بررسی راهکارها و الزامات تحقق حمایت از تولید با تاکید به کار و سرمایه ایرانی و چالش‌های تولید ملی اظهار کرد: یک کشور در حال توسعه برای افزایش تولید خود باید مخارج دولت را کاهش و هر چقدر این مخارج دولت کاهش پیدا کند بیشتر به منفعت است.

وی افزود: در سال 90-89، 62 درصد تولیدات توسط بخش خصوصی صورت گرفت که این رقم اکنون به 41 درصد رسیده است.

عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ایران در کاهش مصرف توسط بخش خصوصی موفق و البته به سرمایه‌گذاری‌ها نیز اضافه کرده است.

وی با بیان اینکه 34 درصد سرمایه‌گذاری‌های کشور از تولیدات است، ادامه داد: این رقم در مقایسه با سایر کشورها رقم خوبی است هر چند کشور چین کم‌ترین مصرف و بالاترین نسبت سرمایه‌گذاری تولید را دارد.

دانش‌جعفری گفت: در مجموع کاهش مصرف و افزایش سرمایه‌گذاری مطلوب اما منجر به تولید چندانی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر افزایش تولید در کشور نداشته‌ایم، افزود: میزان سرمایه‌گذاری‌ها در کشور به نسبت خوب بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام 34 درصد سرمایه‌گذاری را از 5.6 درصد تولید دانست و اظهار کرد: بهره‌وری اقتصادی در کشور پایین است.

* اقتصاد دولتی بهره‌وری را کاهش می‌دهد

وی با بیان اینکه اقتصاد در ایران دولتی است، گفت: اقتصاد دولتی بهره‌وری را کاهش می‌دهد و این در حالی است که در انبارهای ایران موجودی کالا زیاد است اما چون تبدیل به سرمایه نشده انگار که تولید کمتر و یا اتفاق نیفتاده است.

دانش‌جعفری متوسط موجودی انبار در دنیا را 2.3 درصد برشمرد و افزود: در ایران متوسط موجودی انبار حدود 17 درصد است که در سال‌های اخیر این رقم را به 7.3 درصد رسانده‌اند.

وی یکی از دلایل این افزایش موجودی در انبارها را در گردش قرارنگرفتن تولیدی و دولتی بودن و وجود موجودی در انبارها عنوان کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام چهار عامل اصلی تولید را نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری بیشتر و نیروی کار و بهره‌وری دانست و تصریح کرد: در ایران رشد بهره‌وری در کل کم است.

* منابع مالی باید از درون اقتصاد تولید شود

وی نهادها و دولت را در بهره‌وری بسیار قابل توجه دانست و گفت: اعمال حقوق مالکیت، نقش دولت در تثبیت تصمیمات کلان، نرخ ارز، نقش دولت در آسیب‌دیدگی‌ها و بحران‌ها، نقش دولت در حقوق سیاسی شهروندان نیز در بهره‌وری موثر است.

دانش‌جعفری تاکید کرد: منابع مالی باید از درون اقتصاد تولید و از پس‌اندازها و در اختیارگرفتن آن انجام شود.

* بیشترین مشکل مالی در سیستم بانکی و سرمایه‌گذاری بانکی است

وی همچنین روش معمول تأمین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی را از منابع داخلی، بانک‌های داخلی و منابع ارزی دولت، منابع بازار بورس و منابع خارجی و بیشترین مشکل را در سیستم بانکی و سرمایه گذاری سیستم بانکی برشمرد.

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور ایران با وجود اینکه بانک محور است اما ظرفیت در اختیار سرمایه‌گذاری کشور 35 درصد است.

وی با اشاره به تورم‌های موجود، مهم‌ترین رسالت دولت را پایین‌آوردن تورم و کنترل و مهار تورم دانست.

دانش‌جعفری همچنین گفت: طبق برآورد انجام شده درآمد دولت شش درصد درآمدها است و در ساختار درآمدهای دولت 52 درصد از این درآمدهای دولت از درآمد نفتی است.

وی تاکید کرد: وقتی تورم بیشتر می‌شود بانک‌ها باید تسهیلات بیشتری را در اختیار بگذارند که این امر در کشور چندان محقق نمی‌شود.

انتهای پیام/صا10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول