اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پرسش و پاسخ باقری‌لنکرانی در جمع طلاب مدرسه علمیه معصومیه

ورود هوشمندانه هاشمی به انتخابات/رقابت گفتمان‌ها در انتخابات آینده

خبرگزاری فارس: سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اصطلاح «احمدی‌نژادی» مثل «کاپشن احمدی‌نژادی»، «وزیر احمدی‌نژادی» را انحراف دانست و شاقول شدن یک فرد را اشتباه عنوان کرد.

ورود هوشمندانه هاشمی به انتخابات/رقابت گفتمان‌ها در انتخابات آینده

به گزارش خبرگزاری فارس از قم کامران باقری‌لنکرانی در نشستی که به همت بسیج مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با سرعت و شتاب مسیر خود را خواهد پیمود، برخی از مشکلات کشور را مورد توجه قرار داد و گفت:‌ این مشکلات ممکن است این مسیر را کند یا تند کنند اما انقلاب یک حرکت رو به جلو دارد که البته سنت الهی هم همین است و جز این توقع نمی‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه نهاد‌هایی که مسئول تربیت نیروی انسانی هستند متناسب با انقلاب اسلامی و در طراز با انقلاب اسلامی نیرو تربیت نمی‌کنند اظهار داشت: این مؤسسات اگر هم تلاش‌های مصلحانه‌ای انجام می‌دهند آن نگاه حکومتی و نگاه پاسخگویی به نیازها را آنگونه که باید و شاید لحاظ نمی‌کنند.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با اشاره به نگاه بلندمدت و کوتاه مدت در این راستا خاطر نشان کرد: در نگاه بلندمدت بحث‌هایی مانند تحول در علوم انسانی، تحول در حوزه، تحول در دانشگاه، اسلامی شدن دانشگاه‌ها و... مطرح می‌شود.

وی نگاه کوتاه مدت را در این زمینه مورد توجه قرار داد و یادآور شد: در روزمرگی حوادث سیاسی و اجتماعی کشور، لازم است بحث‌های مبنایی تا آنجا که ممکن است فراموش نشود و مورد تاکید قرار گیرد.

باقری‌لنکرانی با بیان اینکه در جریان انتخابات مجلس شورای اسلامی نظرات مختلفی بود و کاندیداهای مختلفی هم مطرح شدند ابراز داشت: آن چیزی که در جریان این انتخابات آزار دهنده بود فرآیند معرفی کاندیداها بود.

وی افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که سبب نگرانی و به نوعی انتقاد شد و هم‌اکنون نیز اهمیت این انتقاد بیش از گذشته روشن می‌شود این بود که در جریان انتخابات عده‌ای افرادی را برای معرفی کاندیدا محق دانستند که یا مقام سیاسی بودند و یا اینکه پول در اختیارشان بود و می‌توانستند با این پول حامی فعالیت‌های اجتماعی شوند.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود به ارائه طرح‌های مختلف در زمینه رفع مشکلات اقتصادی اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی همچون سه نرخی شدن ارز ارائه می‌شود که هم‌اکنون نیز ملاک عمل است.

وی تصریح کرد: سه نرخی شدن ارز موجب می‌شود عده‌ای که به ارز مرجع دسترسی پیدا می‌کنند ثروت بی‌دلیل بر هم بزنند و بدون اینکه زحمتی بکشند درآمد بیشتری داشته باشند.

باقری‌لنکرانی افزود: برخی از مؤسساتی که در حال ورشکستگی اقتصادی بودند با فروش ارز مرجع در بازار به سودهای زیادی دست یافتند که اقدام برخی مفسدانه و اقدام برخی دیگر با هدف نجات مؤسسه خود از ورشکستگی بود.

وی خاطر نشان کرد: اشکال اساسی اینگونه تصمیمات این است که برخی بدون اینکه زحمتی بکشند به پول دست می‌یابند که این امر با عدالت سازگاری ندارد و باید جاهایی برابر این حرکت‌های غیر اصولگرایانه و رفتارهای ناصحیح واکنش نشان داد.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه اینگونه نیست که هر کس می‌خواهد در برابر این تصمیمات واکنش نشان دهد حتما باید عضو جبهه پایداری باشد ابراز داشت: اصل این است که بدون یک حرکت جمعی امکان شناخت، مقابله به هنگام و اثرگذاری در کنترل اینگونه امور در روزمره نیست.

وی اصلاح نظام آموزشی و تربیت نیروی مناسب را جهت‌گیری کلی دانست و یادآور شد: البته همین امروز در کشور روزمرگی‌هایی از قبیل انتخابات،‌ تصویب قوانین و... پیش می‌آید که باید در برابر اینها با نگاه گفتمانی صحیح تحلیل داشت و اثرگذار بود.

باقری‌‌لنکرانی با بیان اینکه آنچه که موجب شد جبهه پایداری شکل بگیرد تلاش برای این نوع حرکت اجتماعی بود، اظهار داشت: گر چه ممکن است نقد‌هایی بر جبهه پایداری باشد اما از عمر جبهه تنها 15 ماه گذشته و هنوز جبهه نوپا محسوب می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: به هر حال تلاش شده است که جبهه پایداری با یک نگاه گفتمانی صحیح در مقابل بحث‌های روزمره تحلیل داشته باشد و مؤثر واقع شود.

* اصولگرایان بر روی یک کاندیدا به اجماع نمی‌رسند

باقری‌لنکرانی در ادامه به پرسش‌های طلاب مدرسه معصومیه پاسخ گفت و در ارتباط با وحدت جبهه پایداری با سایر اصولگرایان اظهار کرد: در شش مرداد 90 وقتی جبهه را تشکیل دادیم نمی‌دانستیم که آیا ما مجبور می‌شویم برای انتخابات مجلس کاندیدای جدا معرفی کنیم یا خیر.

وی افزود: تلاش عمده ما این بود که در همان ساز و کار موجود حرف‌هایمان را بزنیم و به نتیجه برسیم اما اتفاقاتی افتاد که در نیمه آبان مطمئن شدیم که نمی‌توانیم به نتیجه برسیم و آذر ماه یک فهرست 60 نفره دادیم و گفتیم هر کدام از افراد را که شما قبول کنید ما هم قبول داریم که خیلی از این افراد مورد نظر آنها بود.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: گفت‌وگوی آنها با ما این شد که شما یا می‌نشینید در جلسه و تصمیمات ما را امضا می‌کنید یا ما با شما مذاکره‌ای نداریم.

وی عمده بحث جبهه پایداری با سایر اصولگرایان را در انتخابات مجلس ساز و کار رسیدن به کاندیداها دانست و گفت: آنها می‌گفتند نظرسنجی می‌کنیم اگر کسی بیشترین رأی را آورد همان را کاندیدا اعلام کنیم که ما می‌گفتیم این مثل این است که شما تیری را بیندازید هر کجا خورد دور آن را خط بکشیم بگوئیم به هدف خورده است؛ این چه حضور سیاسی و حضور گفتمان‌ساز است.

باقری‌‌لنکرانی گفت: در انتخابات ریاست جمهوری نیز کماکان این مطالب با درجه، عمق و تفاوت بیشتر وجود دارد.

وی با اشاره به مصاحبه برخی از سیاسیون با رسانه‌ها مبنی بر اینکه «رئیس جمهور بعد از جنس احمدی‌نژاد نخواهد بود» اظهار کرد: این حرف قابل بحث است و می‌تواند چند نوع پیام منتقل کند اگر منظور این است که مردم به کسی که از او سستی در اطاعت از رهبری ببینند رأی نمی‌دهند حرف بدی نیست.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی افزود: اگر معنی آن این است که مردم نقیض آن را دنبال می‌کنند و بازنشستگان سیاسی و امتحان دادگان رفوزه را بیاورند این هم حرف خوبی نیست.

وی خاطر نشان کرد: اگر هم بخواهند به این موضوع برسند که گفتمان عدالت برای مردم موضوعیت ندارد که نه با واقعیت اجتماعی می‌خواند و نه با تکلیف دینی مطابق است.

باقری‌لنکرانی تصریح کرد: با روندی که می‌بینیم شیفتگان خدمتی که از ماه‌ها پیش تلاش جدی دارند تا توفیق خدمت به مردم در کاخ سفید پاستور را پیدا کنند به این آسانی حاضر به مذاکره هم نیستند.

وی دور نخست تمام انتخابات ریاست جمهوری را گفتمانی دانست و ابراز داشت: دور نخست هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد گفتمانی بوده است که احمدی‌ن‍ژاد این ویژگی را پیدا کرد که در دور دوم نیز این بحث‌های گفتمانی ادامه پیدا کرد.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی انتخابات آینده ریاست جمهوری را نیز یک رقابت گفتمانی عنوان کرد و افزود: تلاش‌هایی می‌شود که این انتخابات را به رقابت فردی تبدیل کنند که این مسئله هم جفا در حق منصب ریاست جمهوری و هم جفا در حق آینده انقلاب اسلامی است.

وی وجود یک کاندیدای مورد قبول تمام اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری آینده را بعید دانست و یادآور شد: برخی از دوستان که ما آنها را اصولگرا و برادران مؤمن و خوبی می‌دانیم گفتمان‌هایی را دنبال می‌کنند که ما نمی‌توانیم این گفتمان‌ها را تائید کنیم و بعید می‌دانم در انتخابات آتی ریاست جمهوری یک کاندیدای واحد مورد قبول همه اصولگرایان داشته باشیم.

باقری‌لنکرانی با بیان اینکه در بین اصولگرایانی که جبهه متحد را می‌ساختند حداقل سه صدای مختلف می‌شنویم‌ اظهار داشت: ما با برخی از آنها اختلاف مبنایی داریم یعنی عملا به هیچ وجه نمی‌توانیم یک رویه داشته باشیم بنابراین فکر نمی‌کنم کاندیدای واحد معرفی شود.

* خطر اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری جدی نیست

وی در ادامه با اشاره به اینکه خطر اصلاح‌طلبان را در بحث انتخابات ریاست جمهوری جدی نمی‌بینم ابراز داشت: اما در بحث شورای شهر این خطر را بسیار جدی می‌بینم و اطلاعاتی هم که دارم حاکی از آن است که خود آنها هم انرژی اصلی را در شورای شهر متمرکز کرده‌اند.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی استراتژی اصلی اصلاح‌طلبان را انتخابات شوراها در تمام شهر‌ها دانست و گفت: البته در انتخابات ریاست جمهوری هم تلاش خواهند کرد به میدان بیایند، حرفایشان را بزنند و از فضای رقابت‌های انتخاباتی برای دفاع از عملکرد‌های گذشته خود استفاده کنند و خیلی برای پیروزی وارد انتخابات ریاست جمهوری نمی‌شوند.

باقری‌لنکرانی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با تغییر رفتار احمدی‌ن‍ژاد در سال‌ 84 با احمدی‌ن‍ژاد سال 91 گفت: این موضوعی تاریخی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ما مجبور هستیم در بین افرادی که هستند مصداقی را پیدا کنیم اظهار داشت: نمی‌توانیم که رأی ندهیم بلکه ما باید تلقی فردگرایی را در ریاست جمهوری از بین ببریم.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی یکی از انحرافات پیش آمده را به وجود آمدن اصطلاح «احمدی‌نژادی» مثل «کاپشن احمدی‌نژادی»، «وزیر احمدی‌نژادی» دانست و شاقول شدن یک فرد را اشتباه دانست و گفت: اتفاقی که ما باید روی آن کار کنیم این است که باید این فضا را گفتمانی پیش ببریم و مطالبه از رئیس جمهور آینده را نهادینه کنیم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص کاندیدای جبهه پایداری در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: در حال حاضر بر روی مصداق کار می‌کنیم و در همین کار اولیه به این نتیجه رسیدم چهره‌هایی غیر از این چهره‌هایی که الان اسمی از آنها برده می‌شود هم وجود دارند که سرمایه کشور هستند و اسمی از آنها نیست.

باقری‌لنکرانی افزود: به جز افرادی که از سوی جبهه پایداری اسم آنها برده می‌شود، افرادی هستند که ظرفیت دارند که رئیس جمهور شوند و رئیس جمهور خوبی هم می‌توانند باشند و به نتیجه که رسیدیم به موقع اعلام می‌کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی در خصوص تغییر مدیران اظهار داشت: ما از تعویض مدیران در جایی که ضرورت داشته باشد، تردیدی نداریم.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه ما در تبیین گفتمان به اصولی قائل هستیم و بر روی آن تاکید داریم، اظهار کرد: این گفتمان در تعویض مدیریت جایگاه ویژه‌ای دارد و هر کس در این گفتمان نتوانست با خط کلی کار کند تغییر می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی در خصوص هاشمی رفسنجانی و اقدامات اخیر وی گفت: هاشمی هوشمندانه سعی کرد در این ایام تمام آن نقاطی که می‌توانست انتقادات سنگینی برای ایشان باشد را حل کند.

باقری‌لنکرانی ادامه داد: هاشمی در ارتباط با دانشگاه آزاد باید پاسخگو می‌شد که بار این کار بر روی دوش دولت افتاد و آقای دانشجو باید پاسخ دهد.

وی افزود: تلاش وافری برای بحث تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد شد که تاکنون در مجلس به جایی نرسیده است.

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ابراز داشت: هاشمی دو فرزندش را که مشکل داشتند گفتند بروند زندان، الان هاشمی بیاید در دانشگاه می‌گوید رئیس مجمع مصلحت نظام هستم، منصوب امام بودم و دو تا از بچه‌هایم را به زندان فرستادم.

وی با بیان اینکه این برنامه‌ها و حل کردن این مسئله‌ها با این شتاب ناشی از یک برنامه‌ریزی هوشمندانه بوده است، خاطر نشان کرد: طوری بود که یک عده داشتند ایشان را به این نتیجه می‌رساندند که در صحنه بیاید چرا که رأی می‌آورد، عده‌ای دیگر خیرخواهانه ایشان را منصرف کردند و فعلا ایشان اعلام کرده من خودم نمی‌خواهم بیایم، البته در سال 84 هم ایشان اعلام کرد که نمی‌خواهم بیایم و آقای ولایتی بیاید و در نهایت خودشان آمدند.

باقری‌‌لنکرانی با اشاره به اینکه نمی‌دانم هاشمی بیاید یا نه گفت: اما برخی از این حرکت‌های پرشتاب و برخی از صحبت‌هایی که ایشان کرده‌اند را در این جهت ارزیابی می‌کنم.

وی تصریح کرد: به هر حال هاشمی اگر خودش هم نیاید می‌خواهد در انتخابات ریاست جمهوری نقش‌آفرینی جدی داشته باشد و به نوعی سال 88 را جبران کند.

انتهای پیام/صا10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول