اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیر ارشاد:

گفتمان حاکم بر مدیران سینمایی تولید آثار فاخر است

خبرگزاری فارس: معاون وزیر فرهنگ و ارشاد گفت: گفتمان حاکم بر مدیران سینمایی بهبود وضع موجود و حرکت به سمت زایش و آفرینش آثار فاخر و خلاق است.

گفتمان حاکم بر مدیران سینمایی تولید آثار فاخر است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جواد شمقدری صبح امروز در آیین افتتاحیه نخستین همایش بین‌‌المللی بین رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی که در محل هتل پردیسان مشهد مقدس در حال برگزاری است، با بیان اینکه هنر یکی از موهبت‌های بزرگ خداوند متعال به انسان و هدیه الهی است، اظهار داشت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب هیچ اندیشه‌ای مادامی که زیور هنر آراسته نشود ماندگار نخواهد بود.

وی افزود: هنر وقتی در بیان سپاس و ارزش‌هایی چون عدالت،‌ انسانیت، اخلاق و معنویت درآید متعالی می‌شود و در آن زمان می‌توان گفت هنر واقعی همان هنر متعالی است.

رئیس شورای سیاستگذاری نخستین همایش بین‌المللی بین رشته‌ای هنر، زبان و تکنولوژی با اشاره به برگزاری این همایش خاطرنشان کرد: این همایش با ترکیب سه وجهی خود یعنی هنر، زبان و تکنولوژی تعریف جهت‌دار و معنابخشی از صنعت سینماست و به تعبیر دیگر سینما از یک سو باید متعالی بوده و از سوی دیگر باید با بیان و زبان هنری همراه باشد و از منظر دیگر نیز هم‌زاد با فناروی باشد.

وی با بیان اینکه امروز پاسخ به این سئوال برای محققان و کارشناسان این حوزه کار ساده نیست که سینما محصول هنر است یا محصول فناوری، اظهار داشت:‌ آیا تکنیک هنری و زبان هنری به کمک فناوری آمده است و از آن استفاده کرده تا صنعت سینما خلق بشود یا اینکه این فناوری بوده که هنر را به خدمت گرفته است، این درهم تنیدگی و پیچیدگی است که سینما را به‌ عنوان عالی‌ترین سطح خلاقیت و نوآوری هنر و تکنولوژی بازتابانده است.

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به برکت گفتمان دینی، انسان و ارزشی خود و به‌ عنوان الهام‌بخش اندیشه‌ها و آرمان‌های الهی و انسانی با به خدمت گرفتن سینمایی متعالی جایگاه شایسته‌آی در جهان به خود اختصاص داده است.

شمقدری گفت: بزرگ‌ترین پرسشی که امروز صنعت سینما از جامعه علمی و دانشگاهی دارد این است که چگونه پژوهش‌های بنیادین با هدف ترسیم چشم‌انداز سینمای متعالی در آینده شکل می‌گیرد.

وی افزود: در حال حاضر گفتمان حاکم بر مدیران سینمایی بهبود وضع موجود و حرکت به سمت زایش و آفرینش آثار فاخر و خلاق است که بستر تجلی زندگی انسان معنوی در آینده است.

شمقدری در ادامه با طرح این سئوال که چطور می‌توان به این نقطه مطلوب و آرمانی دست یافت اگر نظریه گفتمان ملی در پژوهش‌های بنیادی و روش‌شناسی در فهم و درک بین هنر و تکنولوژی محقق نشود، اظهار داشت: حال که تمان شئون زندگی با تغییرات و پیچیدگی‌های روزافزون فناوری در حال دگرگونی است پیش‌بینی می‌شود فرآیند خلاقیت و آفرینش آثار هنری مسیر متفاوتی را نسبت به گذشته تجربه کند، اگر چه هویت و ماهیت اثر و پیام یک جهت بیشتر ندارد، امروز صنعت سینما بیش از هر زمان دیگری نیازمند یافته‌ها و تلاش‌های علمی و فکری شما محققان برای ممزوج کردن مرزهای تعاملی و تقابلی بین هنر و تکنولوژی است.

رئیس سازمان سینمایی کشور با بیان اینکه در ارتباط با هنر و تکنولوژی و سینما چند نظریه وجود دارد، ادامه داد:‌ عده‌ای معتقدند سینما به لحاظ گستردگی و اثربخشی ذات هنر در راس هنرها است، دسته دوم بر این باورند که سینما هنر است اما تحت سیطره تکنولوژی قرار گرفته است و هم‌چنین گروه سوم اعتقاد دارند که سینما ماهیت تکنولوژیک دارد و اصلاً هنر به شمار نمی‌رود.

وی افزود: نگاه چهارمی هم وجود دارد که معتقدم سینما تلفیق هنر و تکنولوژی است که البته طرفداران این نظریه خود نیز به دو بخش تقسیم می‌شوند که عده‌‌ای معتقدند هم‌نشینی و همکاری متقابل بین هنر و تکنولوژی وجود دارد و در مقابل آن نیز نگرش تعاملی و نگرش تقابلی قرار دارد که ساحت یکی، ساحت دیگری را نابود می‌کند و این بدین معنا است که برخی مواقع غلبه با هنر است و گاهی غلبه با تکنولوژی.

شمقدری با اشاره به نگاه پنجم هنر تکنولوژی و سینما ابراز داشت:‌ نگاه پنجمی هم به شکل افراطی وجود دارد که بر این اعتقاد است که سینما خود هنر است چه از ساحت هنر وام گرفته باشد و یا نگرفته باشد یعنی خود تکنولوژی سینما فی‌الذاته هنر جدید است که در کنار هنرهای دیگر قرار گرفته است در مقابل این نظریات گوناگون و بعضاً متضاد آن چیزی که غیر قابل کتمان بوده تلفیق این دو حوزه با یکدیگر بوده است چرا که ذات تکنولوژی دو لبه است، از یک سو نابود کننده گذشته و از سوی دیگر آفریننده آینده، از یک سو سنت‌های و شیوه‌های گذشته را بدون هیچ مصلحتی نابود می‌کند و شیوه‌های جدید را نیز بدون هیچ گزینشی می‌آفریند.

وی با بیان اینکه تعامل با تکنولوژی نیازمند بصیرت و هوشمندی است، یادآور شد: تنها راز و رمز ماندگاری در این عرصه خلاقیت و نوآوری و حضور اندیشمندان و صاحب‌نظر آن مبلغ است و این تغییرات در حوزه سینما در قالب سینمای سه بعدی و چهار بعدی و سینماهای تعاملی با فناوری‌های نوین هم‌چون سینمایی دیچیتال کاربری کامپیوتری، موبایل‌ها، آرشیوها و تکنیک‌های فیلم‌سازی به خوبی برای فعالان این عرصه قابل درک است.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: سهم و درک بصری مخاطبان جهانی امروز از سینما زبان مشترک ساده و قابل فهمی را به ارمغان آورده است، تجربه فیلم دیدن هم‌چون دیگر تجربه‌ها و فعالیت‌های طبیعی و فکری بشر پدیده جدیدی است که در کنار دنیای واقعی یک دنیای خیالی نیز خلق کرده است و اگر بپذیریم انسان گاه از خیال خود زیست می‌کند و نفس می‌کشد امروز نیز سینما سهم مهمی از تخیل آدمی را به اسارت خود درآورده است و تکنولوژی و خلاقیت هنری راه نفوذ در ذهن‌ها و اندیشه‌های بصری را تسهیل و ساده کرده است.

شمقدری ادامه داد: ‌اگر زبان مشترک جدید یعنی سینما در ترسیم عدالت و آگاهی و کمال‌جویی بشر به خلق واژگان مشترک جهانی دست نیابد آن‌گاه سینما در خدمت زندگی حیوانی انسان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول