اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد دانشگاه در گلستان:

90 درصد ماهیان خاویاری مختص دریای خزر است

خبرگزاری فارس: یک استاد دانشگاه در استان گلستان گفت: 90 درصد ماهیان خاویاری مختص دریای خزر است.

90 درصد ماهیان خاویاری مختص دریای خزر است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان ابوالقاسم کمالی عصر امروز در دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر که در سالن خلیج فارس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان برگزار شد اظهار داشت: صید بی‎رویه ماهیان خاویاری و سایر منابع زیستی تا مرحله‎ای رسیده که متخصصان شیلاتی به منظور بازیافت جمعیت زیستی ماهیان خاویاری صید آن را ممنوع اعلام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین جوامع زیستی دریای خزر اوزون‎برون و شیپ است، تصریح کرد: ماهی کپور در حوزه دریای خزر، آرال و دریای سیاه وجود دارد که به عنوان یک گونه غیربومی موجودیت دارد.

ماهی کلمه و سالمون دریای خزر در حال انقراض و رو به کاهش است

این استاد دانشگاه به ماهیان انحصاری دریای خزر اشاره کرد و افزود: ماهی کلمه و سالمون دریای خزر که در حال انقراض و رو به کاهش است مهم‌ترین ماهیان انحصاری دریای خزر به شمار می‎روند.

کمالی یادآور شد: ماهی سفید، فک دریای مازندران و صدف گورخری از سایر جوامع زیستی هستند که منحصرا در دریای خزر یافت می‎شوند.

وی در خصوص کاهش جمعیت ببر مازندران خاطر نشان کرد: این گونه در استان‎های شمالی رو به انقراض است به دلیل اینکه انسان با اصلاحات کشت و زرع در زیستگاه این جانور موجبات کاهش و آسیب جمعیتی این گونه را فراهم آورده است.

80 درصد آب شیرین ورودی به دریای خزر از طریق رود ولگا تامین می‎شود

این استاد دانشگاه با بیان اینکه 80 درصد آب شیرین ورودی به دریای خزر از طریق رود ولگا تامین می‎شود، بیان کرد: ولگا بزرگ‌ترین رودخانه است که سبب تامین این میزان آب ورودی به دریای خزر می‎شود.

کمالی با اشاره به اینکه جمع کل ذخایر نفتی در دریای خزر بیش از 500 میلیون تن برآورد شده است متذکر شد: این ارقام 40 درصد از ذخایر گاز و نفت دنیا را تشکیل می‎دهد که پیش‎بینی می‎شود با ادامه فعالیت‎های اکتشافی، ظرفیت‎های بهره‎برداری نفت این منطقه 184 میلیارد بشکه و ظرفیت برداشت گاز از آن هم 293 هزار میلیارد فوت مکعب افزوده شده است.

وی یادآور شد: دریای خزر دارای 575 نوع گیاه، یک‎هزار و 332 گونه جانوری و 850 نمونه ماهی است.

عمق دریای خزر از شمال به جنوب افزایش می‎یابد

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عمق دریای خزر از شمال به جنوب افزایش می‎یابد، بیان کرد: میانگین ژرفای این دریاچه در ناحیه شمالی کمتر از 10 متر و در بخش میانی بین 180 تا 788 متر و در بخش جنوبی 960 تا هزار متر می‎رسد.

کمالی در پایان اضافه کرد: ژرفای دریای خزر در بخش جنوبی یک‌هزار و 25 متر گزارش شده است.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول