اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان:

10 برابر صید قانونی ماهیان خاویاری به صورت صید غیرمجاز است

خبرگزاری فارس: مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با بیان اینکه صید غیرقانونی حوزه دریای خزر را تهدید می‎کند گفت: 10 برابر صید قانونی ماهیان خاویاری در حوزه شمالی به صورت صید غیرمجاز اتفاق می‎افتد.

10 برابر صید قانونی ماهیان خاویاری به صورت صید غیرمجاز است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان سید مصطفی عقیلی‎نژاد بعد از ظهر امروز در جمع مدیران استان ضمن گرامیداشت هفته دولت اظهار داشت: یکی از مهمترین دغدغه‎های ما در رابطه با حفظ ذخایر ماهیان خاویاری و جلوگیری از صید غیرمجاز است که برای جلوگیری از این امر برنامه‎های جدی پیش‎بینی کرده‎ایم.

وی اذعان کرد: بر اساس برآورد انجام شده در صورتی که دریای خزر عزم و اراده فراملی داشته باشد این امکان وجود دارد که در سال 1400 بتوانیم میزان استحصال دریای خزر را احیا و تا 43 تن افزایش دهیم و این مهم از برنامه‎های مصوب دولت است.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با تاکید بر اینکه باید یک کار انقلابی برای حفظ ماهیان خاویاری صورت بگیرد خاطر نشان کرد: در برخی گونه‎ها نیز تعداد صید ماهیان به اندازه انگشتان دست است.

عقیلی‎نژاد با اذعان اینکه صید با هدف تجارت ممنوع است متذکر شد: هدف ما از صید بر اساس بازسازی ذخائر انجام می‎گیرد.

وی با بیان اینکه 25 هزار انواع ماهی در دنیا شناخته شده است یادآور شد: از این تعداد 30 گونه ماهی خاویاری وجود دارد که این 30 گونه در نیمکره شمالی زمین زندگی می‎کنند و به این گونه‎ها ماهیان آب شیرین می‎گویند.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان با اشاره به اینکه فیل‎ماهی یکی از کم‎نظیرین و حتی بی‎نظیرترین آبزی دریای خزر است بیان داشت: این ماهیان برای احیای نسل خود وارد آب رودخانه‎ها می‎شوند و بلوغ آنها تا 17 سالگی است.

عقیلی‎نژاد با بیان اینکه خاویار فیل‎ماهی گران‌ترین خاویار دنیاست اضافه کرد: تعداد تخم‎هایی که از فیل‎ماهی استحصال می‎شود 7 میلیون و 700 هزار تخم بوده و از ماهیان سریع‎الرشد در دریای خزر و دنیا شناخته می‎شود.

وی یادآور شد: فیل‎ماهی بزرگ‌ترین ماهی با طول 8 متر و عمر 110 ساله دارای 1.5 تن وزن است که 246 کیلو خاویار دارد و محل صید آن در رودخانه ولگاست.

مدیر امور ماهیان خاویاری گلستان اظهار داشت: در حوزه آب‌های گلستان رکوردی که از صید این ماهی ثبت شده برابر 750 کیلو با 120 کیلوگرم خاویار است که میزان سن آن 54 سال است.

عقیلی‎نژاد با بیان اینکه صددرصد مناطق تخم‎ریزی طبیعی این ماهی در دریای خزر از بین رفته است گفت: دلیل این امر به وجود سدهای رودخانه‎ها برمی‎گردد.

انتهای پیام/ش20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول