اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سیل ویرانگر مازندران/ اقدامات و نیازها

خبرگزاری فارس: خبرنگاران و مدیران مازندرانی با حضور در منطقه‌ سیل‌زده مازندران واقع در شهرستان بهشهر یک بار دیگر به عمق حادثه و خسارت‌های ان پرداختند

سیل ویرانگر مازندران/ اقدامات و نیازها

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، خبرنگاران مرکز استان از مناطق سیل‌زده بهشهر بازدید کردند.

در حاشیه این بازدید مسئولانی که در کنار خبرنگاران حضور یافتند گزارش کاملی از جزئیات اقدامات انجام شده بیان کردند.

معاون عمرانی استاندار مازندران در این جلسه مدعی شد که «سیل بهشهر در ساعات نخست حادثه مدیریت شد».

عیسی هاشمی حیدری اظهار داشت: نخستین جلسه بحران در ساعت سه بامداد 22 مهر سال جاری تشکیل و تا پایان روز چهار جلسه تخصصی مدیریت بحران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد

عیسی هاشمی حیدری با اعلام اینکه از دومین روز بحران وسایل مورد نیاز و کافی در بین سیل‌زده‌های بهشهر توزیع شد، تصریح کرد: موضوع اصل بحران تا روز چهارم به طور کامل جمع شد

وی خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم در دنیا، تغییر اقلیم طوفان، باران‌های سیل آسا و بسیاری از بلایایی طبیعی، برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز مصالح ساختمانی از انهار و قطع درختان منابع طبیعی موجب سیل می‌شود که باید برای پیشگیری از جاری شدن سیل، عملیات آبخیزداری باید مورد توجه قرار گیرد

جبران خسارت سیل بهشهر با تصویب اعتبار

 

این مسئول با بیان اینکه معاون اول رئیس جمهور از نزدیک خسارت ناشی از سیل بهشهر را مورد بازدید قرار داد، گفت: رحیمی  برای حمایت از سیل‌زدگان بهشهر قول مساعد داد و اعتبار 37 میلیارد تومانی را به جبران خسارت ناشی از سیل بهشهر را مصوب کرد که تاکنون 22 میلیارد تومان آن به استان وارد شد.

هاشمی بقیه اعتبارات دولتی اختصاص یافته به سیل شرق مازندران را قابل تحقق دانست و افزود: دستگاه‌های مختلف این اعتبارات را برای جبران خسارت ناشی از سیل بهشهر هزینه می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان 48 ساعت اولیه بحران سیل بهشهر در منطقه سیل‌زده حضور فیزیکی داشتند، اظهار داشت: مسئولان با هدف رفع مشکل در اسرع وقت حضور کافی داشته و عاملی شد تا مردم مدیران استانی و شهری را از جنس خود بدانند.

هشدار سیل بهشهر از قبل داده شد

 

هاشمی خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم برای پیش‌بینی سیل از روزهای قبل به مردم مازندران داده شد و همین امر عاملی شد تا برخی از افراد منطقه را ترک کنند.

وی با اشاره به اینکه 136 میلی‌متر باران در منطقه عباس‌آباد بهشهر منجر به سیل با سرعت زیاد شد، گفت: میزان بارش باران بهشهر در طول سال حدود 400 میلی متر میانگین دارد.

معاون عمرانی استاندار مازندران قطع درختان جنگلی در مناطق بالادست بهشهر را عاملی برای تخریب مناطق مسکونی در سیل اخیر دانست و تصریح کرد: بریده‌های درختان با شدت بارش وارد مناطق مسکونی شد و مسیر رودخانه‌ها و پل‌های بین شهری را سد کرد.

وی ادامه داد: با بالاآمدن آب رودخانه‌های واقع در مناطق سیل‌زده منجر به تخریب اماکن مسکونی و تجاری شد.

این مسئول با تاکید بر اینکه شهرداری در مناطقی که شیب منفی دارند مجوز ساخت ندهد، یادآور شد: ساخت و سازهایی که در اطراف رودخانه بعد از 30 سال صورت گرفت هم‌اکنون عاملی برای جاری شدن سیل شد.

حریم رودخانه‌ها آزادسازی شود

وی متذکر شد: حریم رودخانه‌ها باید آزاد‌سازی شود.

معاون عمرانی استاندار مازندران با بیان اینکه در روز دوم امداد‌رسانی برای تکمیل لوازم مورد نیاز از شهرداری‌های 10 شهر مازندران کمک گرفته شد، خاطرنشان کرد: تمامی لجن کش‌های شهرداری شهرهای مجاور برای تخلیه گل و لای جمع شده در منازل مسکونی استفاده شد.

ثبات در مناطق سیل‌زده در اولویت کار

معاون استاندار مازندران بحث ایجاد ثبات روحی و روانی مردم سیل‌زده و خسارت دیده را مهم‌ترین اقدام عنوان کرد.

ساماندهی 5هزار سیل‌زده بهشهری

 

وی با اشاره به اینکه هلال احمر متعهد شد تا یک ماه بعد از بحران سیل بهشهر، 5 هزار سیل‌زده را زیر پوشش حمایتی خود قرار دهد، بیان داشت: هلال احمر در سه روز نخست سیل، از چادر برای اسکان سیل‌زده‌های استفاده کرد، هم اکنون سیل‌زده‌های بهشهری در منازل استیجاری و سازمانی به سر می‌برند.

خسارت 8 برابر اعتبار یک ساله بود

 

این مسئول اعتبار یک ساله شهرستان بهشهر را حدود 8 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: خسارتی که ناشی از سیل در این شهرستان وارد آمد هشت برابر کل اعتبارات شهر بهشهر بود.

معاون عمرانی استاندار مازندران «خدمات رسانی به مردم سیل‌زده بهشهر را در حد بضاعت استان عنوان کرد» و افزود: مدیریت در بحران با همکاری همه دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود و ساماندهی سیل بهشهر در اسرع وقت، نتیجه کار گروهی است.

هاشمی گریزی به حادثه سیل شهرستان نکا، اظهار داشت: آثار سیل نکا معلول عدم جمع‌آوری چوب‌های درختان است.

تسهیلات 15 میلیونی مسکن

وی از تسهیلات 15 میلیونی بانک با کارمزد چهار درصد برای نوسازی، بهسازی منازل مسکونی  و تجاری مجدد در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و گفت: 20 میلیارد تومان از اعتبارات دولتی در بحث زیرساختی مناطق سیل‌زده بهشهر هزینه می‌شود.

هاشمی از انعقاد قرارداد با دو دانشگاه مازندران به منظور مطالعه بحث لغزش و رانش در مازندران اشاره کرد و افزود: با توجه به تغییر اقلیم، شناخت مازندران برایمان مهم است، تا پایان سال خروجی این مطالعه گزارش می‌شود.

وی مازندران را در برخی از موضوعات جلوتر از استان‌های دیگر دانست و یادآور شد: مازندران در بحث مقاوم‌سازی نسبت به استان‌های دیگر گامی پیش‌تر برداشته است.

معاون عمرانی استاندار مازندران از تشکیل ستادی در فرمانداری برای پاسخگویی به مراجعات سیل‌زدگان بهشهر خبر داد و گفت: بخشدار مرکزی پاسخگوی مراجعات سیل‌زده‌های بهشهر است.

پرداخت اجاره 100 هزار تومانی به سیل‌زده‌ها

 

فرماندار بهشهر گفت: سیل‌زده‌های فاقد مسکن در بهشهر از بنیاد مسکن سه تا شش ماه اجاره ماهی 100 هزار تومانی دریافت می‌کنند.

محمدرضا البرزی با اشاره به اینکه هشت مرکز جمعیتی شهرستان بهشهر درگیر سیلاب شدند و در زیر گل و لای قرار گرفتند، تصریح کرد: عمق فاجعه سیل بهشهر در مناطق کوهپایه‌ای بسیار زیاد بود.

این مسئول افزود: منطقه کوه خیل، محله دولت، ضلع میانی شهر و اماکن مسکونی بین کمربندی تا راه آهن در معرض سیلاب مملو از گل و لای بودند.

2160 واحد مسکونی در سیل بهشهر خسارت دیدند

 

وی ساماندهی شهر را در روزهای نخست جاری شدن سیل در بهشهر مطلوب دانست و بیان کرد: 2هزار و 160 واحد مسکونی خسارت دیده، تعداد زیادی از مردم بهشهر محلی برای سکونت ندارند ولی هیچ خانواده‌ای در چادر زندگی نمی‌کند.

البرزی با بیان اینکه تعداد زیادی از خانواده‌های سیل‌زده بهشهری که فاقد سکونت شدند در منازل اقوام زندگی می‌کنند، گفت: از محل درآمد‌های بنیاد مسکن به مدت سه تا شش ماه تمامی خانواده‌هایی که سیل موجب تخریب خانه‌های شان شد اجاره ماهی 100 هزار تومانی می‌گیرند.

اسکان در منازل سازمانی دولتی

وی ادامه داد: برخی از سیل‌زده‌های بهشهری در منازل سازمانی که در گذشته مسئولان استانی در آنجا سکونت داشتند ساکن شدند.

فرماندار بهشهر با  تکذیب شائبه‌ای که مسئولان در سیل بهشهر بعد از تخریب حضور یافتند، گفت: قبل از اینکه سیل منطقه را تخریب کند ما و همه عوامل امدادی در عمق فاجعه سیل حضور داشتیم.

البرزی افزود: دو امدادگر هلال احمر در معرض خطر سیل قرار گرفته بودند.

وی با اشاره به اینکه بستن جاده خلیل شهر به رستم کلا میزان تلفات ناشی از سیل را کاهش داد، گفت: اگر ساعت 2:30 دقیقه بامداد 22 مهر ماه سال جاری محورهای اصلی بهشهر بسته نمی‌شد همه مسافران در سیل تلف می‌شدند.

140 خودرو در سیل بهشهر خسارت دیدند

 

فرماندار بهشهر به آسیب دیدن 140 دستگاه خودرو در سیل بهشهر اشاره کرد و اظهار داشت: اتوبوسی که حامل دانشجویان دختر بود در معرض سیل قرار گرفت و با حضور به موقع نیروهای امدادی به دانشگاه پیام نور انتقال یافتند.

این مسئول سیل بهشهر را دارای جلوه‌های مختلف دانست و بیان داشت: در زمان بحران باید زشتی و زیبایی‌ها را مورد توجه قرار داد.

وی ادامه داد: سیل بهشهر دارای فاجعه‌ای بوده که هر دل سنگی را به لرزه دراندازد.

*دردهای پنهان و آشکار در سیل بهشهر

 

البرزی به مویه مادر برای فرزندانش اشاره کرد و اظهار داشت: دلتنگی‌های زنی برای از دست دادن شوهرش و نیز در مدت کوتاهی صاحبخانه‌ای که تمام هستی و نیستی زندگیش را از دست داد دردهای پنهان و آشکاری بود که در سیل بهشهر دیده می‌شد.

وی با اعلام اینکه فقط شش جان‌باخته در سیل بهشهر داشتیم، متذکر شد: هیچ مفقودی در سیل بهشهر پیش‌بینی نشد، برای از بین رفتن شایعات، اسامی کشته شده‌ها در بنری درج شد.

*حضور شرکت‌های بیمه‌ای در محل‌های سیل‌زده

 

فرماندار بهشهر یادآور شد: برای ایجاد آرامش روحی و روانی در مناطق سیل‌زده شرکت‌های بیمه‌ای بسیج شدند و در بین سیل زده‌ها توزیع وجه نقد داشتند.

وی فضای بهداشتی مناطق سیل‌زده‌ها را مطلوب دانست و گفت: هنوز هیچ بیماری عفونی ناشی از سیل در بهشهر گزارش نشد.

البرزی با بیان اینکه امنیت در مناطق سیل‌زده حکمفرما است، تصریح کرد: به جزء دو فقره سرقت و دستگیری سارقان هیچگونه ناامنی گزارش نشده است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری که چوب‌های بریده شده که عنوان می‌شود صنعتی بوده از سوی برخی از سودجویان در سیل برده شده است، شما در سطح مدیریتی چه وظیفه‌ای در مقابل این سرمایه‌ها دارید، گفت: ما تجربه سیل نکا را داشتیم، اگر چوب‌ها برده نمی‌شد در باران مجدد خسارت‌های جانی و مالی مضاعف به همراه داشت.

فرماندار بهشهر اعلام کرد: با دستور معاون عمرانی استاندار مازندران هیچ ساخت و سازی در حاشیه رودخانه‌ها انجام نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه فرهنگ بومی در مقابل مواجه با بحران باید افزایش یابد، اظهار داشت: رسانه‌ها نقش موثری در ارتقای فرهنگ عمومی و نیز بسیج کردن دستگاه‌های متولی دارند.

*فقط سه روز چادر برای اسکان سیل زدگان بهشهری پهن بود

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران نیز در جمع خبرنگاران گفت: فقط سه روز چادر برای اسکان سیل‌زدگان بهشهری پهن بود.

مهدی ولی‌پور نیز با بیان اینکه نیروهای امدادی هلال احمر در ساعات نخست بحران سیل بهشهر حضوری به موقع داشتند، اظهار داشت: هلال احمر در حالت بحران در سه بحث امداد، نجات و تغذیه حادثه دیده‌ها اقدام می‌کند.

وی از حضور به موقع 22 تیم امدادی در اسرع وقت به مناطق سیل‌زده بهشهر خبر داد و گفت: عمق فاجعه و خسارت در سیل بهشهر زیاد بود  که از استان‌های همجوار کمک گرفته شد.

این مسئول به فعالیت 350 نفر از نیروهای امدادی در مناطق سیل‌زده اشاره کرد و ادامه داد: 103 دستگاه لجن کش، 69 دستگاه خودروی کمک‌دار آمبولانس از مهم‌ترین تجهیزات سخت‌افزاری برای نجات جان سیل زده‌های بود.

وی با اشاره به اینکه یک هزار و 143 خانوار بهشهری بیشترین خسارت را دیدند، تصریح کرد: سه روز نخست بحران ناشی از سیل بهشهر 2 هزار و 500 چادر برای سیل زده‌های بهشهری نصب شد.

ولی‌پور به امدادرسانی‌های هلال احمر در ارائه خدمات گرمایشی و تغذیه‌ای به سیل زدگان شرق مازندران اشاره کرد و گفت: کالاهای مورد نیاز از قبیل آب معدنی، پتو، موکت، کنسرو، روغن، قند و شکر، برنج، ماکارونی، چای، حبوبات، البسه، فلاسک، کلمن، مواد شستشو و بهداشتی به اندازه کافی در بین سیل‌زدگان به میزان یک ماه نیازهای روزانه توزیع شد.

وی با تاکید براینکه خدمات‌رسانی هلال احمر به تمام سیل‌زدگان متوازن و عادلانه است، بیان داشت: تمام آسیب‌دیدگان ناشی از سیل از کمک‌های هلال احمر بهره‌مند شدند.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول