اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وکیل و نماینده آستان قدس رضوی:

یک سوم شهر قره‌ضیاءالدین وقف آستان قدس رضوی است

خبرگزاری فارس: وکیل و نماینده آستان قدس رضوی گفت: یک سوم شهرقره‌ضیاءالدین از 140 سال گذشته وقف آستان قدس رضوی است.

یک سوم شهر قره‌ضیاءالدین وقف آستان قدس رضوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از چایپاره وکیل و نماینده آستان قدس رضوی، منوچهر ملک‌قاسمی صبح امروز در جلسه‌ای که برای بررسی وقف‌نامه‌ای که طی آن آستان قدس رضوی مدعی است یک سوم شهر قره‌ضیاء‌الدین در 140 سال گذشته به آستان قدس رضوی وقف شده است در شهرستان چایپاره در محل فرمانداری این شهر حاضر شده و اظهار داشت: واقف یک سوم از شهر قره‌ضیاءالدین شخصی به نام تیمور پاشاخان است و حدود 140 سال گذشته این وقف‌نامه را تنظیم و به امضای یکی از علمای مشهد مقدس رسانده و در سفر به حرم امام رضا (ع) وقف‌نامه مذکور را به آستان قدس رضوی ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: سندیت این وقف برای آستان قدس رضوی احراز شده و آستان قدس رضوی خواستار عملی شدن این وقف‌نامه است.

قاسمی در ارتباط با این وقف‌نامه خاطرنشان کرد: طبق این وقف‌نامه دو دانگ از شش دانگ شهرستان قره‌ضیاءالدین که حدود آن از غرب به روستای چومران، از شرق به روستای حسن بگلو، از جنوب به روستای مارقشه و از شمال به رودخانه آغ‌چای منتهی می‌شود متعلق به آستان قدس رضوی است.

وی گفت: هم‌اکنون این ملک شامل روستای بادکی و محله بیگ جوان قره‌ضیاءالدین و زمین‌های زراعی بین آنها را می‌شود.

نماینده آستان قدس رضوی گفت: این وقف‌نامه حدود 90 سال گذشته در بین اسناد آستان قدس رضوی کشف شده و از حدود 40 سال پیش اقداماتی برای عملی شدن آن انجام شده بود که به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی راکد ماند اما از چند سال گذشته اقدامات عملی برای اجرای آن در حال انجام است.

جلیل غفاری فرماندار چایپاره نیز در این ارتباط گفت: این موضوع باعث بروز مشکلات حقوقی و شرعی برای مردم و ادارات دولتی شده است که باید وضعیت و صحت این وقف‌نامه روشن شود.

علی اموردیان رئیس دادگستری چایپاره نیز در این‌باره اظهار داشت: هنوز وجود شخصی به نام تیمور پاشاخان در تاریخ این شهرستان به اثبات نرسیده است و وجود چنین وقف‌نامه‌ای جای شک دارد.

وی افزود: وجود وقف‌نامه، مالکیت این شخص را به اثبات نمی‌رساند و باید آستان قدس رضوی ادله قانونی دیگر برای اثبات وجود این شخص و صحت وقف‌نامه ارائه کند.

اموردیان ادامه داد: طبق این سند که از حدود 180 سال گذشته موجود است حاکم وقت قره‌ضیاءالدین شخصی به نام حاج محمودخان صدیق الدوله بود و سپس فرزندان این شخص حاکم منطقه بودند که پس از آنان نیز طایفه بیات ماکو حاکم شدند.

وی افزود: تاکنون در هیچ سند و مدرکی وجود شخصی به نام تیمورخان پاشا درج نشده است و این وقف‌نامه از نظر مردم منطقه معتبر نیست.

در پایان این جلسه مقرر شد نماینده آستان قدس رضوی مستندات خود را در ارتباط با واقف و زندگینامه وی و اینکه این شخص از حاکمان منطقه بود، ارائه دهد.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول