اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان صورت گرفت

اختراع دستگاه «کمباینشن‌تراپی» در کاشان

خبرگزاری فارس: دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کاشان موفق به اختراع دستگاه کمباینشن‌تراپی (درمان ترکیبی) در این دانشگاه شد.

اختراع دستگاه «کمباینشن‌تراپی» در کاشان

رسول مختاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: با اختراع این دستگاه، سرعت التیام در زخم‌های مزمن، دیابتی، بستر و تروما افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه برای این دستگاه و ثبت آن تاکنون 50 میلیون ریال توسط دانشگاه علوم پزشکی کاشان هزینه شده است افزود: این دستگاه علاوه بر کار واکیوم، کار شست‌وشوی خودکار زخم، کمباینشن‌تراپی (درمان ترکیبی) و اکسیژن درمانی را همزمان انجام می‌دهد و در بهبود سریع زخم کاربرد دارد. 

این مخترع جوان تصریح کرد: این دستگاه که با همکاری معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در مدت دو سال و نیم ساخته شده دارای عملکرد افزایش سرعت التیام زخم است.

به گفته وی، این دستگاه بدون دخالت نیروی انسانی، ابتدا سرم قابل شست‌وشو را به دمای 34 درجه سانتی‌گراد می‌رساند و از سه ناحیه به روی سطح زخم پاشیده و آن را شست‌وشو می‌دهد و سپس سرم سطح زخم را ساکشن کرده و آن را خشک می‌کند.

مختاری اضافه کرد: بعد از خشک شدن سطح زخم، اکسیژن خالص را دریافت و به دمای 34 درجه سانتی‌گراد می‌رساند و یک دقیقه با فشار روی زخم گذاشته و سپس به مدت یک دقیقه موضع زخم را واکیوم کرده و زخم را مکش می‌کند و زمانی که خون‌رسانی به بافت بیشتر می‌شود لبه‌های زخم به هم نزدیک‌تر شده و با این کار سرعت التیام زخم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه این دستگاه روی 30 رأس خرگوش آزمایش شده یادآور شد: در این آزمایش برای 15 مورد از خرگوش‌ها از پانسمان ساده استفاده و برای 15 خرگوش دیگر این دستگاه به کار گرفته شد که در نتیجه سرعت التیام زخم خرگوش‌هایی که در مورد آن‌ها دستگاه استفاده شده بود افزایش دو برابری را نشان می‌داد.

به گفته وی، این دستگاه نمونه خارجی به معنای واقعی ندارد و تنها نمونه خارجی آن که در ایران 90 میلیون ریال هزینه دارد دستگاهی است که فقط واکیوم می‌کند، اما شست‌وشو، تنظیم دما و اکسیژن‌درمانی انجام نمی‌دهد.

این مخترع دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین از اختراع دستگاه هوشمند «گرما درمانی، سرما درمانی و حرکت‌ درمانی» برای جلوگیری از گرفتگی و سفتی عضلات خبر داد و گفت: با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود، انگشتان، مچ، زانو استخوان لگن و سایر نواحی بدن فرد بیمار در حال کما در ساعت مشخص حرکت داده شده و از خشک شدن اندام و عضلات بیمار جلوگیری به عمل می‌آید.

مختاری تحریک شنوایی بیماران در وضعیت کما را یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه اعلام کرد و اضافه کرد: صحبت کردن با بیمار در حال کما به جای همراه بیمار یکی از قابلیت‌های این دستگاه است که قبل از هر حرکتی به بیمار می‌گوید چه کاری انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: صدای مورد نیاز از قبل روی یک MP3 ضبط و به این دستگاه داده می‌شود و بعد از آزمایش صدا با برنامه زمان‌بندی مشخصی که به دستگاه داده صدای ضبط شده به صورت خودکار برای بیمار پخش و موجب تحریک شنوایی می‌شود.

مختاری جلوگیری از دردهای عضلانی و سفتی عضلات را یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه اعلام کرد و متذکر شد: با برنامه‌ای که به این دستگاه داده می‌شود از ابتدا تا انتها به مانند یک کیسه آب سرد و یا آب گرم عمل کرده و از  دردهای عضلانی جلوگیری می‌کند.

این دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان، هزینه ساخت این دستگاه را 25 میلیون ریال اعلام کرد.

انتهای پیام/ش10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول