اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نامه‌ای به استاندار گلستان مطرح شد

پیمانکاران گلستانی رونق اجرای پروژه‎های عمرانی را خواستار شدند

خبرگزاری فارس: رئیس انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان در نامه‎ای به استاندار گلستان راهکارهایی را در راستای برون‎رفت از مشکلات فعلی جامعه پیمانکاران استان و رونق مجدد چرخه اجرای پروژه‌های عمرانی ارائه کرد.

پیمانکاران گلستانی رونق اجرای پروژه‎های عمرانی را خواستار شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان گلستان، نادر باباجانی در این نامه خطاب به جواد قناعت آورده است: همان‌طور که استحضار دارید افزایش بی‎رویه قیمت‎ها به خصوص مصالح ساختمانی، ماشین‎آلات و دستمزدها که متأثر از شرایط تحریم و نوسانات بازار ارز ایجاد گشته و همچنین کمبود نقدینگی و عدم پرداخت به موقع صورت وضعیت‎ها و تعدیل‎ها، بروز مشکلات متعددی را برای پیمانکاران موجب شده به طوری که در حال حاضر بسیاری از پروژه‎ها تحت تاثیر همین مشکلات در آستانه توقف قرار گرفته و شرکت‎های مجری پروژه‎های عمرانی که فی‌الواقع صنعتگران حوزه احداث و سرمایه‎های این کشور به شمار می‎آیند هر روز به نابودی و ورشکستگی نزدیک‎تر می‎شوند.

وی ادامه داده است: بدیهی است گذر از این شرایط سخت اقتصادی و دستیابی به راهکارهای عملی و قابل اجرا، همدلی و همفکری همه دست‎اندرکاران پروژه‎های عمرانی اعم از کارفرمایان مشاوران و پیمانکاران را طلب می‎کند.

وی در ادامه این نامه اضافه می‌کند: لذا انجمن شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان به عنوان بزرگ‎ترین تشکل صنفی حقوقی استان که بیش از یک هزار و 300 شرکت پیمانکاری را در عضویت خود دارد، پیشنهاداتی را برای برون‎رفت از مشکلات فعلی اعلام می‎کند.

از انعقاد قرارداد جدید در سال 1391 جلوگیری شود

رئیس انجمن صنفی پیمانکاران عمرانی استان در این نامه با اشاره به کمبود منابع مالی مورد نیاز در اجرای پروژه‎ها اظهار داشته است: برای تحدید و جلوگیری از گسترش این مشکل بهتر است که اولا حتی‎الامکان از انعقاد قرارداد جدید در سال 1391 جلوگیری و ثانیا پروژه‎های در حال اجرا بر اساس اولویت، دسته‎بندی و ضمن ادامه پروژه‎های دارای اعتبار سایر پروژه‎ها پس از پرداخت مطالبات پیمانکار خاتمه پیمان شوند.

جبران به موقع خسارت و پرداخت مابه‎التفاوت مصالح راهکارهای رفع مشکل

باباجانی به مشکل تورم و افزایش بی‎رویه قیمت مصالح اشاره کرد و افزود: جبران به موقع خسارت در قالب تعدیل واقعی و همچنین ابلاغ شاخص‎های تعدیل به صورت ماهانه و به موقع از سوی شورای فنی و شورای عالی فنی و پرداخت مابه‎التفاوت مصالح به برخی اقلام مانند فولاد، قیر، سیم و کابل و وسایل تاسیساتی و الکتریکی که تعدیل جوابگوی افزایش قیمت آنها نیست از جمله راهکارهای رفع مشکل در این بخش است.

وی همچنین در مورد قراردادهای مقطوع و فهرست بهایی بدون تعدیل نیز پیشنهاد کرد که با تعدیل‎دار شدن این قراردادها، توقف انعقاد اینگونه قراردادها تا زمان ابلاغ تعدیل مربوطه، پذیرش درخواست پیمانکاران در خصوص اعمال ماده 48 شرایط عمومی پیمان برای پروژه‎های فاقد اعتبار و تغییر در نرخ پیمان (اعمال تبصره 80) در مورد پروژه‎های دارای اعتبار از مشکلات این بخش کاسته شود.

رئیس انجمن صنفی شرکت‎های ساختمانی و تاسیساتی استان در پایان این نامه آمادگی کارشناسان این انجمن را برای حضور در نشست‎های کارشناسی و مشورتی به منظور بررسی راهکارهای عملی برون‎رفت از شرایط پیچیده و دشوار فعلی اعلام کرده است.

انتهای پیام/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول