اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با فارس:

مجلس لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را بررسی می‏‌کند

خبرگزاری فارس: عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: با تصویب این لایحه، همه موانع قانونی که به موجب آنها محدودیت‏‌ها و محرومیت‏‌هایی بر خانواده‌‏ها به دلیل افزایش تعداد اولاد اعمال می‏‌کنند، برداشته می‏‌شود.

مجلس لایحه اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده را بررسی می‏‌کند

سیدمرتضی حسینی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه لایحه «اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب 17/7/1390 هیئت محترم وزیران در دستور کار کمیسیون‏‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت مجلس قرار گرفته، اظهار کرد: با تصویب این لایحه، همه موانع قانونی که به موجب آنها محدودیت‏‌ها و محرومیت‏‌هایی بر خانواده‌‏ها به دلیل افزایش تعداد اولاد اعمال می‏‌کنند، برداشته می‏‌شود. 

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست‏‌های اشتباهی که در طی سنوات گذشته برای کنترل زادو ولد در ایران اتخاذ شده، بیان کرد: با سرمایه‏‌گذاری و تبلیغات و برنامه‏‌ریزی‌های فراوانی که متأسفانه طی سنوات گذشته برای کاهش موالید انجام پذیرفت، به مرور زمان کنترل زاد و ولد به یک فرهنگ غالب تبدیل شد، در صورتی که نباید غفلت کرد که این سیاست‏‌ها مقطعی است و افراط و تفریط در آنها می‏‌تواند آسیب‌‏های سنگینی را بر نمودار جمعیتی جامعه وارد کند.

حسینی با اظهار اینکه امروز ضرورت تغییر و اصلاح فرهنگ تنظیم جمعیت خانواده امری اجتناب‏‌ناپذیر است، گفت: بر همگان است که در این مسیر، هرآنچه را که در توان دارند، به میدان بیاورند تا موجبات ترویج فرهنگ افزایش فرزند در خانواده‏‌ها مهیا شود.

وی افزود: باید توجه داشت ترویج این فرهنگ نیازمند سرمایه‏‌گذاری مضاعف در همه سطوح اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

حسینی با بیان این نکته که همگان می‏‌دانند تغییر ذائقه مردم و ترغیب آنها به داشتن اولاد بیشتر یک کار فرهنگی گسترده است و به مانند دیگر امور فرهنگی باید در بستر زمانی طولانی و با مداومت و پیگری مجدانه به اهداف برسیم، تصریح کرد: برای این کار علاوه بر تصویب قانون‏‌های مناسب باید اعتبارات مالی مکفی در نظر بگیریم، چراکه طبعاً در شرایط اقتصادی و اجتماعی حاضر، عواملی دست به دست هم می‏‌دهند تا مانع از رشد و تکثیر جمعیت شوند و ما باید با جدیت در این مسیر نیز موانع را برداریم، هم مانع جدید ایجاد نکنیم و هم مردم را ترغیب و تشویق کنیم.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به اهداف می‏‌توانیم از تجربه موفق دیگر کشورها استفاده کنیم.

عضو فراکسیون روحانیون مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دین مبین اسلام، افزایش نسل را اعم از دختر و پسر مورد ستایش قرار داده و مبارک دانسته است و در این رابطه روایات متعددی در ابواب نکاح و تزویج وجود دارد که معروف‌ترین‏شان روایتی است از نبی مکرم اسلام که فرمودند: «من کان یجب ان یتبع سنتی فلیتزوج فإن من سنتی التزویج و اطلبوا الولد فإنی اکاثر بکم الأمم غداً؛ هرکس دوست دارد که پیرو سنت من باشد باید ازدواج کند، زیرا ازدواج سنت من است. در جستجوی فرزند باشید، زیرا من در فردای قیامت با جمعیت انبوه‌تان، بر امت‌ها مباحات می‌کنم.» (وسائل شیعه 20/15)

حسینی با بیان اینکه در این روایت و روایات متعدد دیگر، عمدتاً بر تکثیر اولاد صالح تأکید شده، یادآور شد: با مراجعه به آیات قرآن کریم و روایات معتبر درمی‏‌یابیم که تکثیر اولاد در میان مسلمانان مستحب مؤکد است و به آن سفارش شده است.

وی تأکید کرد: معنی حکم مستحب مؤکد این است که ایجاد هرگونه محدودیت در این راه شرعاً جایز نیست و فقط ولی فقیه و مجتهد جامع‏‌الشرایط می‌‏تواند در شرایطی خاص از این امر ممانعت فرماید. حسینی تأکید کرد: بنابر این اینکه چه کسی باید این ضرورت و شرایط را تشخیص دهد و نسبت و میزان آن چه ‏قدر باشد، اموری نیست که بتوان آن را مستقیماً به دولت واگذار کرد یا صرفاً مجلس عهده‌دار آن باشد، بلکه علی‏‌القاعده باید با هماهنگی ولی امر مسلمین و طبق موازین جمهوری اسلامی ایران به آن پرداخت.

عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع مردم استان خراسان رضوی گفت: متأسفانه در یک بازه زمانی بلند، به مفهومی از تنظیم جمعیت خانواده تکیه شد که فقط به جنبه بازدارندگی این موضوع پرداخته است، در حالی منظور از تنظیم جمعیت می‌‏تواند در مواردی اتخاذ سیاست‏‌هایی باشد که به ازدیاد جمعیت کمک می‏‌کند.

حسینی با بیان اینکه متأسفانه اهداف و سیاست‏‌های استعماری در دیکته کردن برنامه‏‌های تنظیم جمعیتی به وضوح دیده می‏‌شود، خاطرنشان کرد: ترویج و اشاعه سیاست‏‌های کنترل جمعیت در کشورهای اسلامی، نیرنگ استکبار جهانی است که با کاهش نفوس مسلمانان بتوانند به اهداف استراتژیک، نظامی و امنیتی خود در این کشورها دست یابند.

وی افزود: اگر نگاهی به آمارهایی که توسط مجامع معتبر جهانی در رابطه با جمعیت کشورها می‏‌دهند بیاندازیم، درمی‌‏یابیم که جمعیت ایران نسبت به کشورهای منطقه و فرامنطقه کاهش محسوسی داشته و ادامه این روند می‏‌تواند بسیار خطرناک باشد و این در حالی است ‏که رشد جمعیت در کشورهای دیگر همواره سیر صعودی داشته است. 

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با بیان اینکه لایحه «اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده» مصوب 17/7/1390 هیئت محترم وزیران در دستور کار کمیسیون‏‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت مجلس قرار گرفته است، گفت: امیدوارم با بررسی‏‌های کارشناسان که بر روی این لایحه توسط همکارانم صورت می‏‌گیرد و رایزنی‌هایی که با شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهیم داشت، ان‏شاءالله از یک طرف همه موانع قانونی که محدودیت‏‌ها و محرومیت‏‌هایی را بر اساس تعداد فرزندان بر خانواده‌‏ها اعمال می‏‌کنند برداشته شود، از طرف دیگر مشوق‏‌های لازم برای تشویق و ترغیب مردم به داشتن فرزندان بیشتر در قالب قوانین تکمیلی به تصویب نمایندگان محترم مجلس برسد تا بستر مناسب برای اجرای یکی از احکام نورانی اسلام که بر آن تأکیدات زیادی شده است، فراهم شود.

عضو کارگروه هنر، رسانه و گردشگری در پایان با بیان این نکته که ما مسلمانان معتقدیم که هر فرد جدیدی که متولد می‌شود، امکان بهره‌‏مندی از موهبات و نعمت‌‏های الهی برایش مهیا می‌‏شود، گفت: بر اساس آموزه‌‏های اسلامی ما، روزی بندگان بر عهده خداست و هرگز نباید نگران عاقبت امری باشیم که خداوند تحقق آن را تضمین کرده است؛ « وَمَا مِن دَابَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِین؛ هیچ جنبنده‌‏ای در زمین نیست، مگر اینکه روزی او بر خداست. او قرارگاه و محل نقل و انتقالش را می‏‌داند. همه اینها در کتاب آشکاری (لوح محفوظ علم خداوند) ثبت است.» (سوره هود، آیه ششم)

انتهای پیام/ع10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول