اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی موسسه امام خمینی:

همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات جامعه» برگزار خواهد شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی گفت: همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» به منظور بررسی ابعاد مختلف این پدیده اجتماعی برگزار خواهد شد.

همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات جامعه» برگزار خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی‌ریا در نشست خبری همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» که بعد از ظهر امروز در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی برگزار شد با اشاره به برگزاری این همایش ابراز کرد: لازم است متناسب با ظرفیت‌ها و نیازها، مسئله تغییرات جمعیتی با حساسیت بررسی و برنامه‌های تولید نسل‌های آینده بر اساس آن به گونه‌ای تنظیم شود که همواره سطح مورد نیاز نیروی جوان و کارامد در آن حفظ شده و ارتقا یابد.

معاون پژوهشی موسسه امام خمینی با بیان اینکه تغییرات جمعیتی اصطلاحی علمی و مربوط به تغییرات کمی جمعیت و آثار آن است گفت: اثرات کاهش یا افزایش جمعیت در این همایش مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمایشاتی مبنی بر افزایش جمعیت ایران داشته‌اند ضمن اینکه بر اساس آمارها حدود 70 درصد مردم ایران در سنین میانسالی به بالا بوده و درصد افراد مسن نیز افزایش یافته در حالی که ضروری است جمعیت جوان کشور بیشتر باشد.

سقای بی‌ریا با بیان اینکه ادامه این روند موجب کاهش نیروی با نشاط و آماده کار ایران در سال‌های آینده خواهد شد، تاکید کرد: در این همایش سعی خواهد شد جنبه‌های علمی تقویت شده و صاحب‌نظران دیدگاه‌های علمی خود را بیان کنند.

دبیر علمی همایش تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و صدا و سیما از جمله مراکز همکار این همایش محسوب می‌شوند، افزود: رادیو معارف، وزارت امور اقتصادی و دارایی، مرکز آمار ایران، مرکز آموزش زنان و خانواده ریاست جمهوری و دفتر مطالعات و تحقیقات زنان مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران نیز در برگزاری این همایش مشارکت خواهند داشت.

وی ادامه داد: تاریخچه تغییرات جمعیتی در جهان و مبانی فکری و نظری این مسئله از جمله محورهای همایش به شمار می‌روند ضمن اینکه محورهای دیگری همچون مطلوبیت ذاتی کاهش یا افزایش جمعیت، بررسی نظریه‌ها جمعیتی، فلسفه تغییرات جمعیت در اسلام، فلسفه تکفل در اسلام، سبک زندگی در اسلام و تغییرات جمعیت و نیز مبانی فقهی و نظری تغییرات جمعیتی در دین اسلام نیز در دستور کار قرار دارد.

سقای بی‌ریا با تاکید بر بررسی تاریخی تغییرات جمعیت در اسلام و نیز مطالعات تغییرات جمعیتی در کشورهای مختلف در این همایش تصریح کرد: فلسفه اقتصادی تغییرات جمعیت در کنار فلسفه اجتماعی آن و مصلحت‌های نظام اسلامی به وسیله توسعه یا کنترل جمعیت در همایش یاد شده مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

معاون پژوهشی موسسه امام خمینی بیان داشت: نقش زنان در شکل‌گیری جمعیت مطلوب، اشتغال و کار، جمعیت و شهروندی، بررسی رابطه امید به زندگی و تغییرات جمعیت، توزیع جغرافیایی جمعیت، نقش ناهنجاری‌های جنسی در تغییرات جمعیتی، مراقبت پیش و پس از زایمان و نیز نقش نهادها و سازمان‌ها در تغییرات جمعیتی از جمله مسائلی هستند که در این همایش مورد بررسی و ارزیابی قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: گروه‌های علمی موجود در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی هر یک به بررسی مقالات تخصصی مرتبط با حوزه کاری خود خواهند پرداخت و داورانی نیز از میان صاحب نظران و اعضای هیئت علمی همایش انتخاب می‌شوند تا کار نظارت و ارزیابی بر مقالات به بهترین نحو صورت گیرد.

سقای بی‌ریا افزود: محققان می‌توانند تا پایان بهمن ماه سال جاری نسبت به ارسال اصل مقالات خود اقدام کنند و زمان همایش نیز اردیبهشت ‌ماه سال آینده خواهد بود.

مدیر گروه روان شناسی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی با اشاره به ملی بودن همایش «تغییرات جمعیتی و نقش آن در تحولات مختلف جامعه» ابراز کرد: هیچ محدودیتی برای شرکت در این همایش وجود ندارد زیرا بحث جمعیت یک موضوع میان رشته‌ای است و امتیازات علمی نیز بر اساس مذاکره با وزارت علوم و سایر مراکز تصمیم گیری محاسبه خواهد شد ضمن اینکه زمینه چاپ مقالات برتر در فصل نامه‌های علمی پژوهشی موسسه امام خمینی فراهم است.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول