اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد دانشگاه و هنرمند مجسمه‌ساز در گفت‌وگو با فارس:

دانشگاه‌های هنری هنرمند تربیت نمی‌کنند/ دانشگاه‌ها دنباله‌روی دبیرستان هستند

خبرگزاری فارس: استاد دانشگاه و هنرمند برجسته مجسمه‌ساز کشورمان به نقش دانشگاه‌های هنر اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌های هنری هنرمند تربیت نمی‌کنند.

دانشگاه‌های هنری هنرمند تربیت نمی‌کنند/ دانشگاه‌ها دنباله‌روی دبیرستان هستند

شجاع‌الدین شهابی استاد دانشگاه و هنرمند خالق آثار حجمی و تجسمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نوشهر بیان داشت: بیش از شش ماه است که در نوشهر زندگی می‌کنم و فعالیت هنری و تجسمی انجام می‌دهم، اما این منطقه از نظر مخاطب فرهنگی شرایط مطلوبی ندارد.

این استاد دانشگاه و هنرمند خالق آثار حجمی و تجسمی افزود: در طول مدتی که در نوشهر بودم تعدادی آثار تجسمی کار کردم و با آثار قبلی خود اقدام به برپایی نمایشگاه آثار حجمی و تجسمی در این شهر کردم و امیدوارم این نمایشگاه بتواند شرایط را تغییر دهد و مخاطب‌ها به سمت هنر کشانده شوند و این سکوت در عرصه هنر در نوشهر شکسته شود.

وی اظهار کرد: آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه مدرن است و در دو سری صدفی و چوبی ساخته شده‌اند.

شهابی ادامه داد: در فرم صدفی که فرم آزاد است، بیشتر حالت موسیقیایی دارد و دارای حس‌های انسانی است و فرم‌های چوبی هم حالت سمبلیک داشته و بهترین کاری هم که انجام می‌دهم همین سازواره‌های چوبی است که مرا با آن به عنوان یک هنرمند ایرانی می‌شناسند که با تکنیک‌های مختلف همراه است.

کلاس آموزشی قابل اتکا در ایران وجود ندارد

این هنرمند کشورمان خاطرنشان کرد: حدود 50 سال است که کار آثار حجمی و تجسمی انجام می‌دهم و حتی در چندین دانشگاه نیز این هنر را تدریس کردم، اما در حال حاضر به علت کهولت سن از فعالیتم دست کشیدم و فقط برای دل خودم به ساخت مجسمه می‌پردازم.

وی درباره جایگاه هنر و آثار حجمی در ایران تصریح کرد: کار حجم بسیار پردردسر است و کلاس آموزشی قابل اتکا در این باره در ایران وجود ندارد، چون امکانات و مدرس آن را ندارند اغلب به کلاس‌های خطاطی و نقاشی محدود شده است.

دانشگاه هنرمند تربیت نمی‌کند

وی همچنین به نقش دانشگاه‌های هنر در آموزش این رشته اشاره کرد و افزود: دانشگاه هنرمند تربیت نمی‌کند، زیرا فضایی که یک هنرمند را تربیت می‌کند همان فضای آزاد و با امکانات است، اما دانشگاه‌های ما دنباله‌روی همان مقطع دبیرستان هستند، به طوری که در دبیرستان یک سری محفوظ‌ها یاد گرفته می‌شود و ادامه این محفوظ‌ها با کمی تغییر در دانشگاه دنبال می‌شود.

این استاد برجسته هنر اذعان کرد: دانشگاهی که هنر تدریس می‌کند، باید دارای آثار هنری باشد و فضا و نمای آن بیانگر تفکر آن علم و عمل باشد که در آنجا آموزش داده می‌شود.

دانشگاه محل تحقیق و خلاقیت است

 

وی گفت: یک دانشگاه اگر قرار است نمونه کشوری شود باید کاری عملی انجام دهد و تولید داشته باشد اما در دانشگاه‌های ما بیشتر بحث و صحبت و نهایت جستجو دیده می‌شود.

شهابی در ادامه افزود: در اینجا به ظاهر مسائل نگاه می‌شود و به مغز و محتوای آن توجهی نمی‌شود، بنابراین دانشگاه محل تحقیق، جستجو، سئوال و خلاقیت است و اگر این موارد در دانشگاه نباشد، درحقیقت دانشگاه‌های ما دانشگاه نیستند.

وی بیان کرد: دانشگاه ما یک مشت محفوظ‌ها است و در نهایت به مدرک تحصیلی ختم می‌شود و فارغ‌التحصیل رشته هنری به جای کار عملی و مجسمه‌سازی وارد محیط اداری می‌شوند و این به آن علت است که دانشجو به آن توان لازم کار عملی نرسیده است.

هنر برای ایجاد چنین نوآوری و خلاقیت

این هنرمند با بیان اینکه ارزش هنر به رازمندی آن است، عنوان کرد: ما نقاش و مجسمه‌ساز زیاد داریم اما هنرمند شدن داستان دیگری است یعنی کوشش، جست‌وجو و خلاقیت در هنر مطرح است.

وی گفت: دانشگاه باید فضایی باشد که در آن جست‌وجو و خلاقیت وجود داشته باشد و کار تازه‌ای را ارائه دهد و نوگرا باشد و اگر قرار است تکرار مکررات را ادامه دهیم پس دانشگاه فایده ندارد.

استاد آثار هنر تجسمی و حجمی کشورمان اظهار کرد: در هنر باید کار نو و جدید انجام داد تا مردم را بیشتر جذب هنر کرد و البته هنر برای ایجاد چنین نوآوری و خلاقیت نیاز به فضای لازم و آزاد دارد.

هنر در انسان جاری می‌شود

 

وی افزود: هنر حال و هوای خودش را دارد و سرشار از رهایی، رستگاری، پیشرو و آینده‌نگر است اما وقتی در یک کانال خاصی قرار می‌گیرد در واقع حالت‌ها و زیبایی خود را از دست می‌دهد.

این هنرمند کشورمان ابراز کرد:  هنر در انسان جاری می‌شود و یک کار شخصی است که طی آن یک انسان با درون خود ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند آن حس خود را به شکل‌های مختلف هنری متجلی سازد پس اگر در یک اثر هنری حس نباشد، بی‌فایده است و ما هنرمندان همواره تلاش می‌کنیم تا کشورمان بیش از پیش در وادی هنر موفق‌تر و شکوفاتر شود.

=====================

گفت‌وگو از محمدحسین ملایی کندلوسی

انتهای پیام/ب10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول