اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی:

8 درصد سرمایه دامی کشور در خراسان‌رضوی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی گفت: 8 درصد سرمایه دامی کشور در خراسان‌رضوی است.

8 درصد سرمایه دامی کشور در خراسان‌رضوی است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، ناصر مرگان ازغدی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری شهرستان مشهد که در سالن اجتماعات فرمانداری این شهر برگزار شد، اظهار کرد: سرمایه دامی پس از نفت، دومین سرمایه بزرگ کشور است که برخلاف نفت سرمایه‌ای مولد و تجدیدپذیر است و بیشترین اشتغال نیز مربوط به صنعت کشاورزی و دامپروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان خراسان‌رضوی به بیماری‌های مشترک انسان و حیوان اشاره و تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، 60 درصد از بیماری‌های عفونی را بیماری‌های  مشترک انسان و دام تشکیل می‌دهند که برخی از آنها علاج‌های سختی دارند و تعدادی هم اصلاً درمان ندارند و مانند هاری به مرگ منجر می‌شوند.

وی افزود: گروه اول در جنگ‌افزارهای شیمیایی، جنگ‌افزارهای میکروبی قرار دارند که از 6 عامل این جنگ‌افزارها، 4 عامل میان انسان و دام مشترک است و این جنگ‌افزارها جمعیت دامی و انسانی را دچار مشکل می‌کنند.

مرگان ازغدی با بیان اینکه 2 هزار و 300 نفر در بخش‌های مرتبط با دامپزشکی در استان مشغول به کار هستند، تصریح کرد: دانشکده‌های دامپزشکی، موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، اداره‌کل دامپزشکی استان و بخش خصوصی، بخش‌های فعال در این حوزه هستند که حول محور حفظ سرمایه دامی و همچینین بهداشت عمومی مشغول به کار هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: 22 میلیون نوبت سر واکسیناسون برای دام‌ها در طول سال داریم و 4 برابر این میزان نیز واکسیناسیون برای طیور انجام می‌دهیم و روستایی در استان نیست که حداقل دوبار در سال نیروهای ما به آن مراجعه نکنند.

وی به توانمندی‌های سیستم دامپزشکی خراسان‌رضوی اشاره و تصریح کرد: بزرگترین آزمایشگاه ملی مواد غذایی کشور در مشهد است که طرح پایش باقی مانده دارویی در تمام فرآورده‌های دامی در آن صورت می‌گیرد که مشابه این آزمایشگاه در منطقه وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی افزود: مرکز بررسی بیماری‌های دامی گلمکان که بزرگترین مرکز بررسی‌ در خاورمیانه خواهد بود که کار احداث آن 98 درصد پیشرفت داشته است، ضمن اینکه در یک سال گذشته 5 کیت تشخیصی در استان تولید شده که سبب افزایش خودکفایی ما در حوزه تشخیصی شده است.

مرگان ازغدی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن عید قربان تاکید کرد: عمل قربانی کردن مستحب موکد است اما این کار باید طوری انجام شود که سبب انجام عملی حرام نشود.

وی افزود: متاسفانه بحث قربانی کردن با برخی خرافات مخلوط شده است و به عنوان مثال افراد دامی را قربانی کرده و خون آن را به خودرو خود می‌مالند، این خون نجس بوده و مخزنی از بیماری‌ها است و نباید نجاست را در سطح خیابان منتشر کرد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌رضوی ادامه داد: ما از تمام مراجع بزرگ اسلام استفتائاتی گرفته‌ایم و همه تاکید دارند که عمل قربانی کردن نباید طوری انجام شود که سبب ضرر انسان شود، کشتن حیوانات در کنار خیابان و خارج از کشتارگاه خطرات بهداشتی جدی دارد، ضمن اینکه مخرب محیط زیست است.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول