اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی آبیک:

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 17 پایگاه آبیک اجرا می‌شود

خبرگزاری فارس: کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی آبیک از اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 17 پایگاه سنجش بینایی در این شهرستان خبر داد.

طرح پیشگیری از تنبلی چشم در 17 پایگاه آبیک اجرا می‌شود

مریم تقی‌نژاد در حاشیه افتتاحیه اجرای طرح تنبلی چشم در آبیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: 17 پایگاه برای اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای شهرستان آبیک در نظر گفته شده که از این تعداد 16 پایگاه غیر دائمی و ثابت و یک پایگاه دائمی و ثابت سنجش بینایی است.

وی افزود: از 16 پایگاه غیر دائمی و ثابت، 11 پایگاه در شهرهای آبیک و خاکعلی و دو پایگاه در روستای زیاران، یک پایگاه در روستای ناصرآباد، یک پایگاه در روستای کوندج و یک پایگاه در روستای قشلاق مستقر می‌شوند.

این مسئول ادامه داد: مادران می‌توانند برای معاینه چشم کودکان سه تا شش سال خود به پایگاه‌های مذکور مراجعه کنند.

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان آبیک تنبلی چشم را طبق تحقیقات شایع‌ترین علت نابینایی یک چشمی در افراد زیر 20 سال و دومین علت کاهش بینایی در کودکان عنوان کرد و گفت: آمبلیوپی یا تنبلی چشم یک اختلال اکتسابی بینایی یک طرفه و گاه دو طرفه است که پس از رفع هرگونه عیب انکساری و یا ضایعه ارگانیک در چشم برطرف نشده و کماکان ادامه می‌یابد لذا فرد مبتلا دارای دید طبیعی نمی‌باشد.

تقی‌نژاد اضافه کرد: تنبلی چشم با تشخیص به موقع قابل درمان است در حالی که اگر به موقع تشخیص داده و درمان نشود، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و یا نابینا خواهد کرد.

وی بهترین سن برای درمان تنبلی چشم را زیر پنج سال ذکر کرد و افزود: در صورتی که اشکال دید کودک پیش از پنج سالگی تشخیص داده و تحت درمان قرار گیرد حتی اگر چشم در این مدت تنبل شده باشد با درمان به موقع، بینایی کامل به دست می‌آید.

آگاهی والدین کلید موفقیت در درمان تنبلی چشم است

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان آبیک در ادامه گفت‌وگو آگاهی والدین و همکاری آنها با متخصصان بینایی‌سنجی و چشم‌پزشک را کلید موفقیت در درمان تنبلی چشم عنوان کرد و افزود: روش‌های درمانی مختلفی برای درمان تنبلی چشم وجود دارد که مهم‌ترین آنها بستن چشم سالم، استفاده از عینک، انجام عمل جراحی و تمرینات چشمی است.

تقی‌نژاد افزود: بهترین درمان تنبلی چشم بستن چشم سالم است تا چشم تنبل فعال شود و با تمرین دیدن تنبلی آن برطرف شود.

وی نابینایی یا کاهش بینایی دائمی، اختلال در دید عمقی، کاهش قدرت تمرکز و قدرت تفکیک، اختلالات تحصیلی و یادگیری را از عوارض تنبلی چشم برشمرد و تصریح کرد: هرچه درمان چشم تنبل بیشتر به عقب بیفتد احتمال به دست آوردن بینایی کامل کم‌تر می‌شود، به طوری که پس از هفت تا 10 سالگی درمان تأثیر زیادی در بینایی نخواهد داشت.

این مسئول یادآور شد: به والدین توصیه می‌شود بیماری تنبلی چشم کودکشان را جدی بگیرند و مراحل درمانی را زیر نظر متخصص طی کرده و طبق دستورات وی عمل کنند.

کارشناس دفتر پیشگیری از معلولیت‌های اداره بهزیستی شهرستان آبیک خاطر نشان کرد: والدین باید بدانند که تنبلی چشم هیچ علامتی ندارد و شکایتی از سوی کودک نمی‌شود، لذا با مشاهده هر نوع اختلال بینایی، ظاهر غیر طبیعی چشم مانند مردمک سفید، قرمزی چشم‌ها و حوادث چشمی، کودکشان را به بینایی سنج و یا چشم پزشک ببرند.

تقی‌نژاد بیان کرد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم در سطح اول توسط مربی، معلم و یا بهورز در محل مهد، خانه بهداشت و یا مدرسه مورد معاینه دید قرار گرفته، در صورتی که مشکوک تشخیص داده شود برای معاینات تخصصی‌تر به اپتومتریست (بینایی سنج) ارجاع داده می‌شود و برای معاینه دقیق‌تر به چشم پزشک ارجاع داده می‌شود و درمان به صورت قطعی صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود چهار هزار کودک سه تا شش سال در پایگاه‌های سنجش بینایی شهرستان آبیک مورد معاینه قرار گیرند.

انتهای پیام/خ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول