اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی کشور:

85 درصد واحدهای تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور در مشهد است

خبرگزاری فارس: دبیر همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور گفت: استان خراسان‌رضوی و مشهد به عنوان قطب سنگ‌قیمتی کشور است به گونه‌ای که در حال حاضر 85 درصد واحدهای تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را در خود جای داده است.

85 درصد واحدهای تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور در مشهد است

به ‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجواد پیش‌بین ظهر امروز در آستانه برگزاری نخستین همایش فیروزه و چهارمین همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: خراسان‌رضوی از گذشته به‌ دلیل قرارگیری در مسیر جاده ابریشم که مسیر تجارت سنگ‌های قیمتی بوده جایگاه خاصی از این لحاظ داشته است.

وی افزود: همچنین  مشهد‌ مقدس با عنوان دومین کلانشهر بزرگ مذهبی جهان و تاکید اسلام بر استفاده از این سنگ‌ها، سهم کلانی از فعالیت در بخش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی دارد.

پیش‌بین در ارتباط با همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی خاطرنشان کرد: از سال 88 به همت میراث‌فرهنگی خراسان‌رضوی به لحاظ اهمیتی که سنگ قیمتی و نیمه‌قیمتی در اشتغال‌زایی و ارزش افزوده دارد، برگزاری همایش سالانه با هدف تبیین جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مصوب کردیم که مورد توجه مقامات کشوری قرار گرفت.

وی ادامه داد: این همایش در حالی چهارمین دوره خود را برگزار می‌کند که دبیرخانه این همایش کشوری در مشهد بوده و در این دوره همزمان نخستین همایش کشوری سنگ فیروزه نیز برگزار می‌شود.

دبیر کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی گفت: صنعت سنگ قیمتی وابستگی زیادی به انرژی، حمل و نقل و هزینه نداشته، همچنین دارای ارزش افزوده بالایی است و این صنعت در مراحل مختلف خود فرصت‌های شغلی زیادی را مهیا می‌کند.

وی تصریح کرد: حوزه سنگ‌های قیمتی را باید با نام هنر صنعت بشناسیم چراکه ترکیبی از هنر و صنعت را در معرض دید قرار می‌دهد علاوه بر این هنر و صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی دارای سرانه سرمایه کمی برای اشتغال‌زایی است به گونه‌ای که می‌توان با حدود 10 میلیون تومان در این حوزه فعالیت کرد.

پیش‌بین افزود: به‌ دلیل قیمت بالای سنگ‌های اصلی قیمتی و نیمه‌قیمتی، متاسفانه با استقبال بی‌نظیر مردم از نمونه‌های صنعتی و چینی آن در بازار مواجه هستیم که این موانعی را بر سر راه ارزآوری و ارزبری قرار می‌دهد.

دبیر همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور خاطرنشان کرد: مشهد، نیشابور و فیروزه سه قطب مهم سنگ قیمتی بوده که از همین حیث با توجه به فعالیت کانون ملی هماهنگی دانش و صنعت فیروزه و سنگ‌های قیمتی، نخستین دوره همایش سنگ فیروزه در مشهد و شهرستان فیروزه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف برگزاری همایش نگاه ژئوتوریست به معادن است که در این بخش مقالات زیادی به دبیرخانه ارسال شده که در مرحله نخست 54 مقاله گزینش و انتخاب نهایی در روزهای آتی اعلام می‌شود، همچنین مقالات برتر در همایش به سخنرانی و ارائه می‌پردازند.

پیش‌بین حل مشکلات گمرکی سنگ قیمتی، تصویب نقشه راه را اهداف دیگر همایش دانست و یادآور شد: بررسی و حل مشکلات این حوزه نیازمند آموزش و تعامل بخش‌های ذیربط در دستگاه‌های مختلف است.

دبیر همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی در خاتمه عدم آمار درست و دقیق در بخش گردش نقدینگی سنگ قیمتی را معضل بزرگ دانست و ارائه راهکار در این همایش را امری ضروری عنوان کرد.

انتهای پیام/آ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول