اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی خراسان‌رضوی:

سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی سهم عمده‌ای در اشتغال‌زایی خراسان دارد

خبرگزاری فارس: سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی گفت: حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی در افزایش اشتغالزایی و کسب درآمد در استان خراسان‌رضوی، سهم عمده‌ای دارد.

سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی سهم عمده‌ای در اشتغال‌زایی خراسان دارد

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مجتبی رجایی ظهر امروز در آستانه برگزاری نخستین همایش فیروزه و چهارمین همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حال حاضر حدود 250 رشته صنایع‌دستی در سطح کشور است.

وی افزود: حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از ابعاد مختلف مزایای قابل‌ذکر دارد؛ عدم بهره‌وری بالا از انرژی سبب مقرون‌ به صرفه شدن این حرفه بوده؛ همچنین فعالیت در این حوزه نیاز به محیط کار و سرمایه بالا ندارد.

رجایی در ارتباط با اشتغالزایی در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: این حرفه که در واقع حرفه هنری محسوب می‌شود علاوه‌ بر اشاعه هنر اصیل ایرانی با سرمایه مکفی و محیط کم‌ هزینه سبب رفع بیکاری و اشتغال‌زایی می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایطی که اشتغال مهم‌ترین دغدغه جوامع پس از امنیت به‌شمار می‌رود نیازمند نگاه جدی و فعالیت بیشتر در این حوزه هستیم.

سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: سهم خراسان‌رضوی از شغل ‌خانگی 100 هزار نفر بوده که از این بین میراث فرهنگی استان با سهم 25‌ هزار فرصت شغل خانگی و تحقق نیمی از این فرصت‌ها به اشتغالزایی کمک کرده ‌است.

رجایی با اشاره به برگزاری نخستین دوره جشنواره فیروزه گفت: خراسان‌رضوی قطب سنگ‌های قیمتی کشور است و مشهد، نیشابور و فیروزه شهرهای فعال در این حوزه هستند و در حال‌حاضر 360 عضو در اتحادیه فیروزه تراشان مشهد وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص کشور و قرارگیری در تحریم‌های اقتصادی، افزایش تولید ملی کارآمد‌ترین راهبرد در راستای استقلال‌طلبی است و از این‌ حیث در بخش اشتغال و تولید‌ ثروت دستگاه‌های ذی‌ربط در تعامل با مردم باید عملکرد منفعلانه و رکود را تبدیل به پویایی در عرصه اقتصادی کنند.

رجایی یادآور شد: نگاه ویژه به هنر فیروزه‌ تراشی از سال گذشته توسط میراث‌ فرهنگی استان انجام شد که این حرکت سبب گرایش دیگر استان‌ها و نگاه ملی به مقوله معرفی و تبیین جایگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی از جمله فیروزه شد.

وی با ابراز خرسندی از حمایت برخی دستگاه‌ها در این مسیر اذعان داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت و استانداری خراسان‌رضوی در مسیر برگزاری چهارمین همایش سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و نخستین همایش سنگ فیروزه تعامل خوبی با کانون فیروزه و میراث فرهنگی داشته‌اند.

رجایی ادامه داد: نمایشگاه جهانگردی و تاسیسات وابسته به گردشگری که در سال‌های قبل در دو فصل برگزار می‌شد؛ با ادغام آن در یک فصل، شهریور ماه سال آینده برگزار می‌شود.

وی در پایان خواستار نگاه هنری اقتصادی به نمایشگاه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و فیروزه شد و از دستاوردهای آن جذب مخاطبان برای کار در این حوزه دانست.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول