اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع‌ کوچک شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی خبر داد

توسعه خوشه صنعتی جواهرات و سنگ‌های قیمتی مشهد

خبرگزاری فارس: معاون صنایع‌ کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی از توسعه خوشه صنعتی جواهرات و سنگ‌های قیمتی مشهد خبر داد.

توسعه خوشه صنعتی جواهرات و سنگ‌های قیمتی مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مسعود مهدیزاده صبح امروز در جلسه مشترک با دست‌اندرکاران خوشه صنعتی جواهرات مشهد، نمایندگان سازمان‌ها و ادارات دولتی استان که در محل کارگاه تولیدی یکی از فعالان توسعه خوشه صنعتی برگزار شد، اظهار داشت: قرارداد توسعه خوشه صنعتی جواهرات و سنگ‌های قیمتی مشهد به امضا رسیده است.

معاون صنایع ‌کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌رضوی با اشاره به اینکه توسعه این خوشه سبب تثبیت و حفظ اشتغال می‌شود، گفت: افزایش قدرت رقابت در بازار، کمک به ارتقای سطح فنی و تکنولوژی واحدهای تولیدی و نیز کاهش هزینه‌های تولید و بازاریابی از مزایای توسعه خوشه‌های صنعتی است.

مهدیزاده ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که اهمیت توجه به این قشر را افزایش می‌دهد این است که 70 درصد تولیدات خوشه صنعتی جواهرات مشهد بر پایه جواهرسازی است که دارای ارزش افزوده بوده که دنیا به دنبال آن است.

وی با اشاره به نام‌گذاری سال "تولید ملی ،حمایت از کار و سرمایه ایرانی" توسط مقام معظم رهبری افزود: از این منظر نیز نقش و اهمیت توسعه صنعت جواهرات نمایان می‌شود چرا که ‌چشم‌انداز تعیین شده استان، و توسعه شهر مشهد بر مبنای توریسم، اشتغال درآمدساز، صادرات، تولید و گردشگری در آن لحاظ شده که تمامی این موارد با حمایت و توسعه صنعت طلا و جواهرسازی در مشهد محقق می شود.

مهدیزاده افزود: خوشه صنعتی جواهرات مشهد یکی از 3 خوشه صنعتی طلا و جواهر در سطح کشور است که توسط سازمان صنایع‌ کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مورد تائید قرار گرفته و اقدامات اجرایی برای آن در حال پی‌گیری است. 

در ادامه این جلسه، محمدجواد پیش‌بین دبیر کمیته تدوین استاندارد ملی سنگ‌های قیمتی کشور و عامل توسعه خوشه صنعتی جواهرات خراسان‌رضوی اظهار داشت: به رغم آنکه مشهد قطب اصلی تولید جواهرات و سنگ‌های قیمتی کشور است، اما متاسفانه هم‌اکنون شاهد هستیم طلای عرضه شده در بازار مشهد به نام طلای استان‌های دیگر و حتی سنگ‌های قیمتی دیگری نظیر «دُر» که توسط زائران با نام «دُر نجف» وارد ایران می‌شود، شناخته می‌شود، در حالی که مرکز اصلی تولید آن شهر مشهد است.

دبیر کمیته تدوین استاندارد ملی سنگ‌های قیمتی کشور بخشی از این مشکل را به دلیل فقدان سازمان منسجم در عرصه تولید و توزیع دانست و افزود: نبود وحدت‌رویه بین تولیدکنندگان و هم‌چنین خلاء واحدهای کنترل کیفی، در روند تولید، از دیگر مشکلاتی است که موجب شده صنف طلاسازان و فیروزه‌تراشان این استان مهجور بمانند.

وی با بیان اینکه در تعاریف بین‌المللی اگر یک قطعه سنگ قیمتی روی طلا گذاشته شود به آن جواهر گفته می‌شود، افزود: از آنجا که طلا دارای پشتوانه مالی کشورها بوده و دست‌خوش بازی‌های سیاسی نیز می‌شود ولی جواهرات دارای ارزش افزوده مضاعف بوده و باید به تولید آن توجه ویژه‌ای داشت.

پیش‌بین با بیان اینکه در زمینه تولید، هیچ‌ گونه مشکلی وجود ندارد و تنها در زمینه استانداردسازی و رسیدن به یک برند واحد با مشکل مواجه هستیم، اظهار کرد: به همین منظور توسط یک موسسه مردم نهاد، یک بانک اطلاعاتی در قالب شرکت تعاونی چندمنظوره در حال ساخت است.

دبیر کمیته تدوین استاندارد ملی سنگ‌های قیمتی کشور با بیان اینکه بسیاری از محصولات تولیدی با کاتالوگ‌های خارجی به فروش می‌رسند، اظهار امیدواری کرد: در صورت حمایت، این کالا قابل رقابت بوده و صادرات آن نیز انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی سنگ‌شناسی، جواهرشناسی و طراحی ،حمایت از طراحان و هنرمندان، ارتقای سطح کیفی تولیدات، تقویت روحیه خودباوری در بین تولیدکنندگان از جمله اهداف این خوشه صنعتی چند منظوره است.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول