اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد:

کهگیلویه و بویراحمد 65 نابینای دانشجو دارد

خبرگزاری فارس: معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آمار 65 نفری نابینایان دانشجو در استان گفت: فراهم آوردن بسترهای لازم برای اشتغال معلولان و به ویژه نابینایان ضرورت دارد.

کهگیلویه و بویراحمد 65 نابینای دانشجو دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، علی‌حسین قاسمی صبح امروز در جشن ویژه روشندلان عصای سفید در این شهرستان با تبریک هفته روشندلان اظهار کرد: هفته روشندلان بهانه‌ای برای توجه هر چه بیشتر به نابینایان بوده که با توجه به آن روز عصای سفید نامگذاری شده است.

وی افزود: استفاده از عصا به عنوان یک وسیله کمکی در رفت و آمد معلولان از گذشته وجود داشته اما استفاده از عصای سفید به شکل امروزی که به عنوان نمادی برای نابینایان مرسوم است در سال 1321 توسط یک عکاس انگلیسی متداول شد.

قاسمی با بیان اینکه استفاده از عصای سفید مبارزه با تاریکی و جهل است، ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که روشنایی و سفیدی سبب از بین رفتن تاریکی و سیاهی می‌شود.

* کهگیلویه و بویراحمد 500 نابینا دارد

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: روز جهانی نابینایان در سال 59 میلادی توسط سازمان یونسکو به صورت رسمی اعلام شد و قانون حمایت از نابینایان به تصویب رسید.

قاسمی در ادامه گفت: بر اساس این قانون تمام حقوق اجتماعی برای فرد نابینا به عنوان عضوی از جامعه پذیرفته شد و نابینایان بر اساس این قانون حق استفاده از تمام امکانات رفاهی، اجتماعی، فرهنگی، پیاده‌رو، وسائط نقلیه و فضاهای آموزش را دارند.

وی با بیان اینکه نابینایان باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرند، تأکید کرد: اگر چه روشندلان یک عضو از بدن خود را از دست داده‌اند اما خداوند انسان را به‌گونه‌ای خلق کرده که در صورت نقص یک عضو، عضوهای دیگر وی فعال‌تر و قوی‌تر می‌شود.

قاسمی با یادآوری آمار جامعه نابینایان ابراز داشت: در حال حاضر افزون بر 29 میلیون نفر نابینای مطلق در جهان وجود دارد و 246 میلیون نفر نیز دارای اختلالات بینایی بوده که در معرض خطر نابینایی قرار دارند.

وی با اشاره به آمار نابینایی در ایران گفت: افزون بر 170 هزار نابینا در ایران وجود دارد که 87 هزار و 354 نفر زیر نظر سازمان بهزیستی هستند.

قاسمی با یادآوری اینکه کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ نابینایی نرخ کمتری نسبت به دیگر معلولیت‌ها دارد، ابراز داشت: در کهگیلویه و بویراحمد 500 نابینا وجود دارد که این افراد نیاز به خدمات و کمک مسئولان و مردم دارند.

این مسئول تأکید کرد: نابینایان از توانمندی‌های زیادی برخوردار هستند که در طول تاریخ نیز این موضوع به اثبات رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول تاریخ افراد زیادی از نابینایان توانمندی‌های خود را به اثبات رسانده‌اند از جمله رودکی شاعر بزرگ قرن چهارم هجری که فردی نابینا بوده است.

* ادارات و نهادها قانون استخدام معلولان را اجرا کنند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یک سازمان به تنهایی قادر به برطرف کردن نیازهای نابینایان نیست، یادآور شد: زندگی انسان اجتماعی و گروهی بوده که باید بسترسازی مناسب در اجتماع صورت گیرد تا بتوانیم مشکلات یک فرد نابینا و معلول جسمی حرکتی را برطرف کنیم.

قاسمی افزود: امروزه تصادفات بیش از طاعون انسان را مورد تهدید قرار داده و ممکن است هر کسی بر اثر تصادفات نابینا و یا معلول شود.

وی با تأکید بر اینکه باید در جامعه بسترسازی لازم در زمینه حمایت و کمک به معلولان از جمله نابینایان صورت گیرد، تصریح کرد: 65 دانشجوی نابینا در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که در آینده وارد بازار کار می‌شوند که ممکن است اشتغال این افراد با مشکل مواجه شود.

قاسمی عنوان داشت: این افراد بعد از پایان تحصیلات باید وارد جامعه شوند و برطرف کردن نیاز این افراد تنها از طریق اداره بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی مقدور نیست.

وی خطاب به مسئولان متذکر شد: همه ما در معرض خطر بیماری و مشکلات قرار گرفته‌ایم، پس برای آینده خود و فرزندان خود در زمینه اشتغال و مناسب‌سازی محیط همکاری‌های لازم را داشته باشند.

قاسمی با تأکید بر لزوم اجرای همه قوانین یادآور شد: سه درصد افراد استخدام شونده در ادارات و دستگاه‌‌ها باید از معلولان باشد که در این زمینه تعامل و همکاری بیش از پیش ادارات و نهادها لازم و ضروری است.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول