اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی:

بسترسازی برای حضور نابینایان در جامعه ضروری است

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با اشاره به وجود یک‌هزار و 775 نابینا در استان مرکزی بر لزوم بسترسازی برای حضور نابینایان در جامعه تاکید کرد.

بسترسازی برای حضور نابینایان در جامعه ضروری است

غلامرضا فتح‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک در آستانه فرا رسیدن روز عصای سفید، ضمن تبریک روز جهانی نابینایان به تمام روشندلان کشور به ویژه استان گفت: در این روز باید توجه خانواده‌ها را به این واقعیت جلب کرد که 80 درصد موارد نابینایی‌ها قابل پیشگیری یا درمان هستند.

وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی با همکاری آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی درباره مدیریت پیشگیری از اختلالات بینایی، برنامه‌ای را با عنوان طرح بینایی با هدف حذف نابینایی‌های اجتناب‌پذیر تا سال 2020 طراحی کرده و به مرحله اجرا گذاشته است تا اینکه برای همه افراد بشر حق برخورداری از دیدن فراهم شود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 100 کشور جهان اجرای این طرح را آغاز کرده‌اند، گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته اجرای موفق این طرح موجب جلوگیری از نابینا شدن حدود 100 میلیون نفر در سطح جهان خواهد شد.

فتح‌آبادی با تاکید بر مناسب‌سازی زیرساخت‌ها به منظور استفاده معلولین به ویژه نابینایان افزود: روشندلان عزیز مانند همه شهروندان برای فعالیت اجتماعی خود نیازمند امکانات هستند، این مسئله در کشورهای پیشرفته به عنوان یک اصل دیده می‌شود و در بیشتر خیابان‌ها و مکان‌های عمومی می‌‌توان نمونه‌هایی از معابر ویژه نابینایان را مشاهده کرد که در کشور ما این وضعیت نیازمند توجه بیشتری است.

وی با بیان اینکه نامناسب بودن محیط شهری، نابینایان را در استفاده از خیابان‌ها و فضای عمومی مانند پارک‌ها و حضور فعال و پررنگ در اجتماع محروم می‌‌کند ادامه داد: نامناسب بودن محیط شهری در عمل نابینایان را به خانه‌نشینی و دوری گزیدن از اجتماع ترغیب می‌کند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی خاطر نشان ساخت: بر اساس آخرین آمار منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر حدود 180 میلیون نفر در سطح جهان دچار اختلالات بینایی هستند که از این رقم تعداد 45 میلیون نفر به طور مطلق نابینا هستند.

فتح‌آبادی با اشاره به اینکه طبق آمار ارائه شده 0.8 تا 1.2 درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته از اختلالات بینایی رنج می‌برند افزود: این نسبت در کشورهای پیشرفته نظیر ایالات متحده در حدود 0.5 درصد گزارش شده است که اگر متوسط نرم بین‌المللی برای کشورهای در حال توسعه را یک درصد جمعیت در نظر بگیریم می‌توان چنین نتیجه‌گیری کرد که حدود 750 هزار نفر در کشور ما دچار اختلالات بینایی هستند که افراد نابینا و کم‌بینا را در بر می‌گیرد.

وی پیرامون اقدامات انجام شده در سطح کشور گفت: در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در این زمینه در کشور صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تصویب قانون جامع حمایت از معلولان، تشکیل کمیته مناسب‌سازی در سطح ملی و استانی،‌ برگزاری مراسم روز جهانی نابینایان (عصای سفید) به همت انجمن نابینایان، شناسایی و جذب معلولان بینایی و برنامه‌ریزی به منظور ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی آنان در تمام زمینه‌ها، آموزش خط بریل، ارائه نوارهای کمک آموزشی برای نابینایان، حمایت از نابینایان و کم‌بینایان در راستای ارتقای سطح تحصیلی و ... اشاره کرد، ولی اقدامات مذکور با توجه به مسائل و مشکلات این قشر از جامعه نیاز به برنامه‌ریزی‌های اساسی و همه‌جانبه از سوی تمام دستگاه‌های اجرایی دارد.

وی اظهار داشت: هم‌اکنون در استان مرکزی در حدود یک‌هزار و 775 نابینا و کم‌بینای شناسایی شده وجود دارد که حدود نیم درصد کل جمعیت معلولان را به خود اختصاص می‌دهند.

انتهای پیام/آ20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول