اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در ماه صفر

جشنواره تعزیه‌های قرآنی در اراک برگزار می‌شود

خبرگزاری فارس: دبیر شورای تعزیه استان مرکزی از برگزاری جشنواره تعزیه‌های قرآنی در اراک خبر داد.

جشنواره تعزیه‌های قرآنی در اراک برگزار می‌شود

محمدرضا نظام‌آبادی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار داشت: این جشنواره با همکاری مؤسسه قران و عترت در ماه صفر در اراک برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: انواع و اقسام تعزیه در کشور وجود دارد که تعزیه‌ قرآنی نیز یکی از انواع تعزیه به شمار می‌رود که امیدواریم بتوانیم با برگزاری این جشنواره زمینه لازم برای صادرات تعزیه را به سایر کشورها فراهم سازیم.

 اهمیت تدریس رشته تعزیه در دانشگاه‌ها

دبیر شورای تعزیه استان مرکزی با اشاره به اهمیت تدریس رشته تعزیه در دانشگاه‌ها خاطر نشان ساخت: پیشنهاد تدریس تعزیه در رشته هنر حداقل در مقطع کاردانی از سوی شورای تعزیه مطرح شده که امیدواریم با تصویب این مهم از این پس شاهد تدریس رشته تعزیه در دانشگاه‌ها باشیم.

نظام‌‌آبادی با بیان اینکه هنر نمایش زیر مجموعه هنر تئاتر است گفت: تعزیه به عنوان مادر رشته تئاتر در کشور شناخته می‌شود که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل شد.

وی پیرامون جایگاه تعزیه استان مرکزی در کشور ابراز داشت: علیرغم اینکه اخیرا عنوان شده استان مرکزی از نظر جایگاه تعزیه رتبه چهارم کشور را به خود اختصاص داده است باید گفت این طور نیست و استان مرکزی از نظر تعداد گروه‌های تعزیه، تعداد گنجینه‌ها، سطح سواد تعزیه‌خوان‌ها، میزان ابنیه و بناها، پیشینه موسیقی تعزیه، نسخ تعزیه و از بسیاری جهات دیگر رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است و مدارک و اسناد موجود و همچنین واگذاری شورای تعزیه به استان مرکزی خود گواه این مدعاست.

تعزیه بازار اراک تعیین‌کننده قدمت تعزیه در اراک نیست

دبیر شورای تعزیه استان مرکزی در ادامه با بیان اینکه تعزیه بازار اراک تعیین‌کننده قدمت تعزیه در اراک نیست گفت: تعزیه در دوران قاجار علاوه بر بازار اراک در بسیاری دیگر از محله‌ها و آبادی‌ها اجرا می‌شده است و اینکه بگوییم تعزیه بازار اراک تعیین کننده قدمت تعزیه در این شهر است، کاملا اشتباه است، ضمن اینکه دلیل تعطیلی تعزیه بازار اراک هم شیطنت برخی تعزیه‌خوان‌ها و مخالفت برخی از بازاری‌ها با برگزاری تعزیه به دلیل تعطیلی کسب و کارشان بود.

نظام‌آبادی با بیان اینکه یکی از دلایل مهاجرت تعزیه‌خوان‌ها به سایر شهرها و استان‌ها کشور به دلیل کسب درآمد بوده است، گفت: اینکه گفته می‌شود تعزیه‌خوان‌ها به دلیل نبود حسینیه و مکانی برای اجرا به سایر شهرها و استان‌ها مهاجرت می‌کردند به دور از انصاف است، چرا که یکی از دلایل دوره‌گردی تعزیه‌خوان‌ها کسب درآمد و مطرح کردن خودشان و برخی هم ادای نذر بوده است.

وی ادامه داد: استان مرکزی برای نخستین بار در کشور میزبان برگزاری سوگواره تعزیه بود که این سوگواره در مصلای بیت‌المقدس اراک و با استقبال بسیار خوب شهروندان برگزار شد، تعداد تکایای موجود در روستاهای اراک به اندازه تکایای کل کشور جوابگوی برگزاری مراسم تعزیه است و مشکلی برای اجرای تعزیه در این شهر وجود نداشته است.

لزوم آشتی مردم با تعزیه

دبیر شورای تعزیه استان مرکزی بر لزوم آشتی مردم با تعزیه تاکید کرد و اظهار داشت: توجه به مسائل آموزشی در تعزیه موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد، ما نباید اجازه دهیم تعزیه همچنان موروثی باقی بماند، باید هنرمندان بیشتری را در این عرصه تربیت کرد.

نظام‌آبادی ادامه داد: ما باید به سمتی حرکت کنیم که مردم با تعزیه آشتی کنند، برای این کار به روزرسانی تعزیه ضروری است، باید طوری برنامه‌ریزی کرد که تعزیه در ظرف یک ساعت به پایان برسد، امروز زمان اینکه مردم چهار ساعت پای تعزیه بنشینند نیست و مردم نمی‌توانند بیش از یک ساعت پای تعزیه بنشینند.

وی خاطر نشان ساخت: در حال حاضر تحقیقات مکتوبات و مستندات پیرامون تعزیه در کشور بسیار کم است و باید به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به این موضوع پرداخته شود.

راه‌اندازی کلاس‌های تعزیه در ایام اوقات فراغت

دبیر شورای تعزیه استان مرکزی بر راه‌اندازی کلاس‌های تعزیه در ایام اوقات فراغت تاکید کرد و گفت: با توجه به اهمیت آموزش در حوزه تعزیه می‌طلبد مدارسی خاص نسبت به ثبت‌نام از علاقمندان به این هنر در ایام اوقات فراغت اقدام کنند.

نظام‌آبادی پیرامون انتقال تعزیه به موزه‌ها گفت: موزه محلی برای نگهداری چیزهای قدیمی، با ارزش و گنجینه‌ها است و چیزهایی را که کم‌یاب و یا با ارزش هستند را می‌توان در موزه‌ها نگهداری کرد.

وی گفت: هم‌اکنون گنجینه‌ای از نسخ تعزیه که در هیچ نقطه‌ای از کشور یافت نمی‌شود، سابقه نسخ، قدیمی‌ترین نسخ و بیش از 200 نوع نسخه قدیمی در اراک وجود دارد که باید شرایطی را فراهم ساخت تا همه بتوانند از این گنجینه‌ها بازدید کنند، موزه بازگوکننده هویت فرهنگی است و این تصور که اگر امروز ادوات تعزیه را به موزه بسپاریم فردا باید خود تعزیه را به موزه بسپاریم، تفکری کاملا اشتباه است، تعزیه ثبت جهانی شده است و این نشان‌دهنده قدمت و جایگاه تعزیه در کشور است که باید در حفظ این میراث معنوی تلاش کرد.

دبیر شورای تعزیه استان مرکزی تاکید کرد: استان مرکزی و به ویژه شهر اراک مهد تعزیه است و این استان تعزیه‌خوان‌های مطرح و به‌نامی را در دل خود جای داده است که هر کدام گنجینه با ارزشی برای فرهنگ این استان به شمار می‌روند.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول