اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان:

اقتصاد مقاومتی سیاستی راهبردی برای خنثی‌ کردن تهدیدات دشمنان است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: اقتصاد مقاومتی یک سیاست راهبردی برای خنثی کردن تهدیدات دشمنان و تبدیل آنها به فرصت‌های اقتصادی برای کشور است.

اقتصاد مقاومتی سیاستی راهبردی برای خنثی‌ کردن تهدیدات دشمنان است

علی مجیدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در سنندج با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی تنها مختص زمان جنگ و تحریم نیست، اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی یک چشم‌انداز بلندمدت برای اقتصاد کشور و در مجموع به معنی رفع مشکلات اقتصادی موجود و بهبود سطح رفاه و توسعه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور ما دارای جهان‌بینی خاصی است که با منافع قدرت‌های اقتصادی جهان در تضاد است، افزود: از این‌رو راهبردها و سیاست‌های کشوری مانند ایران باید به گونه‌ای طراحی شود که آن را در برابر تهدیدها و فشارهای اقتصادی و حتی غیر اقتصادی محافظت کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن کشور در برابر جبهه کشورهای غربی و رژیم صهیونیستی، برای حفظ روند رشد کشور در ابعاد مختلف نیازمند اقتصادی متناسب با این شرایط هستیم.

مجیدی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط خاص کشور و تحریم‌های غرب علیه ایران اقتصاد مقاومتی بهترین گزینه برای مقابله با تحریم‌هاست.

وی تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی بیانگر غلبه کشور بر فشارها و ضربه‌های اقتصادی تحمیل شده از سوی کشورهای غربی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان اضافه کرد: با تحقق این مهم می‌توان فشارها را تبدیل به فرصت‌هایی برای بهبود شرایط اقتصادی و رشد اقتصادی بیشتر کرد و به نوعی اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک فرهنگ اقتصادی جدید تعریف کنیم.

به گفته مجیدی، یک فرهنگ اقتصادی که با نظام اسلامی مطابقت دارد به طور کلی می‌تواند، اقتصاد مقاومتی را به راهکار اقتصادی برای عبور از گذرگاه تهدیدات اقتصادی تبدیل کند.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که در جنگ اقتصادی با آمریکا و دنیای غرب هستیم و کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا سعی دارند با برنامه‌ریزی و تحریم‌های شدید اقتصادی، بعضی از نقاط ضعف اقتصادی را به تهدیدی علیه کشور تبدیل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان اضافه کرد: با توجه به تحریم‌های اعمال شده غرب علیه ایران، اقتصاد مقاومتی می‌تواند یک سیاست راهبردی برای خنثی کردن تهدیدها و تبدیل آنها به فرصت‌های اقتصادی باشد.

مجیدی گفت: در شرایط موجود کشورهای غربی تحریم‌های گسترده‌ای از جمله ممنوعیت فروش کالاها با فناوری‌های پیشرفته، حمل و نقل هوایی و دریایی، نفت و حتی خودروهای سواری را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی تصریح کرد: باید بپذیریم که دامنه تحریم‌ها ممکن است بسیار گسترده‌تر شود و در این شرایط همانطور که از اول انقلاب تاکنون بسیاری از این تحریم‌ها و اثرات آنها را خنثی و در بعضی از موارد تبدیل به فرصت کرده‌ایم می‌توان این تحریم‌ها را نیز با مدیریت صحیح اقتصادی با محوریت اقتصاد مقاومتی خنثی و تبدیل به فرصتی برای توسعه کشور کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان گفت: یکی از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی تبدیل کشور به یک واردکننده حداقل و یک صادرکننده محصولات غیرنفتی است و با توجه به ظرفیت‌های اقتصادی موجود در کشور و توانمندی و استعدادهای نیروی انسانی می‌توان گفت که با فعال‌سازی و استفاده از این توانمندی‌ها می‌توان با تحریم‌ها مقابله و به رشد اقتصادی مطلوب دست یافت.

به گفته مجیدی، در این راستا نیازمند تولید علم و دانش و به تبع آن فناوری و بکارگیری فناوری‌ها و تجاری‌سازی دانش هستیم و نقش دانشگاهیان در این راستا اساسی و می‌توانند در زمینه مقابله با تحریم‌ها و رسیدن به خودکفایی کشور، مهم‌ترین نقش را داشته باشند.

وی تاکید کرد: در حقیقت تحریم‌های اقتصادی دارای جنبه‌های مثبت و منفی بر اقتصاد کشور است، ولی می‌توان گفت که برآیند آنها با توجه به خودکفایی در بسیاری از زمینه‌ها مثبت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کردستان تصریح کرد: در بسیاری از زمینه‌ها تحریم‌ها شرایطی را به وجود آورده‌اند که موجب شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های کشور شده است و وابستگی کشور به دنیای خارج را کمتر کرده‌اند.

مجیدی افزود: در این راستا می‌توان به پیشرفت‌های هسته‌ای، پیشرفت پزشکی و پیشرفت در صنایع دفاعی اشاره کرد.

انتهای پیام/صا10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول