اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با آزادسازی بدنه شرقی چهار باغ صورت گرفت

کشف سر در تاریخی باغ خیمه‌گاه در چهارباغ

خبرگزاری فارس: طرح آزادسازی بدنه شرقی چهار باغ منجر به کشف سردر باغ خیمه‌گاه یکی از آثار به جا مانده از عصر صفوی شده است.

کشف سر در تاریخی باغ خیمه‌گاه در چهارباغ

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر اصفهان در سال یک‌ هزار هجری در عصر حاکمیت شاه عباس صفوی به پایتختی ایران برگزیده شد و از این پس فعالیت‌های قابل ملاحظه‌ای برای تزیین پایتخت به عمل آمد؛ از جمله ساختن بازارها، مساجد، پل‌ها، قصرها و همچنین گردشگاهی مثل چهارباغ.

شاه عباس دستور داد تا در غرب دولتخانه صفوی که آن زمان در حاشیه شهر بود، از محل دروازه دولت (مقابل شهرداری مرکزی) تا دامنه کوه صفه (دروازه‌ شیراز) خیابان عریض و مشجر شود و نهرهای جاری و آب نماهایی در آن برپا شود.

همچنین در دو طرف این خیابان باغ‌های وسیعی با درختان گوناگون و عمارتی در میان برپا شد؛ به طوری که سر در ورودی باغ‌ها در چهارباغ قرار گرفته بود.

متون تاریخی به جا مانده و تصاویر ثبت شده از چهارباغ در اواخر دوره قاجار گویای هشت باغ وسیع در چهارباغ عباسی (حد فاصل بین دروازه دولت و سی‌وسه‌پل) و بیست و چهار باغ در خیابان چهارباغ بالا (حد فاصل بین سی‌وسه‌پل تا دروازه شیراز) وجود داشته است.

طراحی و احداث چنین خیابان باصفا و بی‌نظیری در چهار قرن پیش، از ابتکار و خلاقیت‌های منحصر به فرد معماران و اندیشمندان آن عصر بوده و چه بسیار مورد توجه همگان به ویژه گردشگران خارجی که تاکنون به اصفهان سفر کرده‌اند و از آن نوشته و گفته‌اند، بوده است.

اما یکی از پژوهشگران میراث فرهنگی با توضیح اینکه چهارباغ در گذر زمان بی‌مهری‌ها و لطمات زیادی دیده و منظره آن تغییراتی یافته و اثری از باغ‌های دو طرف به جز نامی نمانده است، گفت: اکنون که طرح ساماندهی بدنه چهارباغ (صرف نظر از چگونگی آن) در حال اجرا و مسیر آن به تدریج آزادسازی شده است، در بازدید از بخش‌های آزاد شده بدنه شرقی چهارباغ با عمارتی دو طبقه با سازه آجری به سبک معماری صفویه که سقف‌های طبقه اول سالم ولی سقف‌های طبقه فوقانی فرو ریخته است، روبرو می‌شویم.

حسین مقصودی افزود: در تحقیقات میدانی که از مالکان مغازه‌های محل جویای وضعیت موجود این عمارت شدم، آنها اظهار داشتند؛ این‌ جا سر در باغ خیمه‌گاه (خرگاه) است و تاکید کردند در تعمیرات مغازه‌ها نقاشی‌ دیوارهای سر در را مشاهده کرده‌ایم و با گچ روی آن‌ را پوشانده‌ایم.

وی در ادامه گفت: در نهایت اینکه دریافتم این عمارت یکی از چند بنای سر درهای ورودی باغ‌های تاریخی چهارباغ است که اگر به نحو احسن عمارت سر در باغ خیمه‌گاه را مرمت و بازسازی کنند حیاتی تازه به آن داده می‌شود.

این پژوهشگر اضافه کرد: لازم است مسئولان بازسازی بدنه چهارباغ در هنگام آزادسازی اماکن موجود در طرفین چهارباغ، قبل از تخریب، توجه به آثار باقیمانده تاریخی داشته و در حفظ و پایداری آن جدیت کنند.

وی ادامه داد: چرا که آثار تاریخی هر شهر و کشوری نشان از تمدن و هویت مردمان آن دیار است و علاوه بر آن کشف هر یک از آثار تاریخی نقش فزاینده‌ای در جلب گردشگر و تأثیرات فراوانی در کارآفرینی و اقتصاد کشورمان دارد.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول