اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بی‌توجهی مسئولان به میراث کهن فرهنگی کشور همچنان ادامه دارد

فرو ریختن کاشی‌های گنبد مدرسه چهارباغ‌؛ چه کسی پاسخگوست؟

خبرگزاری فارس: کاشی‌های گنبد مدرسه تاریخی چهارباغ از ظهر امروز آغاز به فرو ریختن کرده و ریزش آن نشانه‌ای تاسف‌بار از بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط به میراث ارزشمند گذشتگان را به نمایش گذاشته است.

فرو ریختن کاشی‌های گنبد مدرسه چهارباغ‌؛ چه کسی پاسخگوست؟
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، شهر تاریخی اصفهان در طول تاریخ به سبب آسمان نیلگون و وجود گنبدهای فیروزه‌ای همواره زبانزد خاص و عام بوده و از آن به عنوان «شهر گنبدهای فیروزه‌ای» یاد می‌شود، اما در چند سال اخیر به سبب وجود نوعی مدیریت چندگانه بر برخی از این بناهای تاریخی شاهد نوعی تخریب و نابودی هستیم و اکنون نیز مرمت غیراصولی گنبد مدرسه چهارباغ از دیگر مسائلی است که باید در خصوص آن تأمل کرد.
مدیریت چندگانه بر بناهای تاریخی چند صد ساله که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده نهایت خود عاملی شده تا شاهد نوعی کشمکش و در نهایت بی توجهی به این بناهای تاریخی باشیم.
مدرسه تاریخی چهارباغ آخرین بنای باشکوه دوران صفوی در اصفهان است که برای تدریس به طلاب علوم دینی در زمان شاه سلطان حسین، آخرین پادشاه صفوی، از سال ۱۱۱۶ تا ۱۱۲۶ هجری قمری ساخته شده است.
گنبد مدرسه چهارباغ اصفهان نیز با توجه به موقعیت خاصی که قرار گرفته آن‌گونه جلوه دارد که هرگاه از مهمان‌سرای عباسی یا کاروان سرای مادر شاهی که در ضلع شرقی این بنا واقع شده به سمت آن نگاه می‌کنیم، دارای شکوه و عظمت خاصی است که توجه هر گردشگر خارجی را به عنوان یکی از زیباترین آثار تاریخی به خود جلب می‌کند.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان عرصه میراث فرهنگی از نظر تناسب معماری و زیبایی، طرح کاشی کاری گنبد مدرسه چهارباغ پس از مسجد شیخ لطف الله قرار دارد، چرا که انواع مختلفی از فنون کاشی کاری در آن به کار رفته که مجموعه آن بر شکوه، ‌عظمت و زیبایی این گنبد تاریخی چند صد ساله می‌افزاید؛ همچنین به دلیل به کار رفتن هنرهای مختلفی چون هفت رنگ، معرق، گره‌سازى، پیلى و معقلى در کاشی‌کاری‌های این گنبد و بدنه مدرسه از آن به عنوان «موزه کاشی کاری اصفهان» یاد می‌کنند.
اما متأسفانه بی‌توجهی دستگاه‌های متولی در نهایت زمینه تخریب کاشی‌های گنبد این مدرسه تاریخی را به همراه داشته است البته هر چند که این کاشی‌ها مربوط به عصر صفوی نیست، اما بی‌توجهی به نگهداری و تردد وسائل نقلیه در حاشیه این بنای تاریخی در نهایت خستگی کاشی‌ها و فرو ریختن آن را به همراه داشته است.
به گزارش فارس، بر اساس گفته طلبه‌هایی که در این مدرسه مشغول به تحصیل هستند از ساعت 11 ظهر امروز (شنبه) کاشی‌های گنبد این مدرسه فرو ریخته است و در ساعت چهار که همراه با عکاس فارس به کنار گنبد رفت با حجم زیادی از آوار کاشی‌های فروریخته در کنار گنبد و بدون کاشی ماندن یک و نیم در یک متر از کاشی‌های گنبد روبه رو شدیم.تا زمانی که برای عکس‌برداری و تهیه گزارش در آنجا حضور داشتیم تکه‌هایی از این گنبد در حال فروریختن و ریزش بود و بخش زیادی از کاشی‌ها نیز طبله کرده به گونه‌ای که با ادامه این روند تا فردا احتمال جدا شدن مقدار زیادی از کاشی‌های این گنبد ارزشمند وجود دارد.
ریختن و جدا شدن کاشی‌های این گنبد ارزشمند و زیبا به اندازه‌ای است که توجه رهگذران و عابران را جلب می‌کرد و شهروندان به محض دیدن از آن با تلفن‌های همراه خود فیلم‌برداری می‌کردند و با انگشت اشاره این بی توجهی و بی مهری به آثار فرهنگی را به دیگران نشان می‌دادند.
در مورد وضعیت سقف مدرسه چهارباغ مرمت‌گر قدیمی گنبد چهارباغ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تاکید بر اینکه هر تخریبی که در بناهای تاریخی ایجاد می‌شود، ناشی از یک دلیل نیست، یادآور شد: به طور مثال گنبد مسجد امام (ره) از موضوع خاصی رنج می‌برد و مداوای متفاوتی نسبت به گنبد مدرسه چهارباغ را می‌طلبد.
حسن مقضی با تاکید بر اینکه تردد ماشین و وسائل نقلیه سنگین برای بناهای تاریخی به عنوان سمی مهلک و زیان آور تلقی می‌شود، تصریح کرد: تردد روزانه وسائل نقلیه در کنار این مدرسه تاریخی از جمله مسائلی است که به این بنای تاریخی صدمه زیادی وارد کرده است.
وی افزود: تردد اتوبوس‌های شرکت واحد و سایر ماشین‌ها و نیز آلودگی‌های صوتی از دلایل اصلی ریزش این کاشی‌ها به شمار می‌رود.
مقضی اضافه کرد: کاشی‌های ریخته شده این گنبد ارزشمند 17 سال پیش مرمت شده و با توجه به شرایطی که در آن به سر می‌برد، نیازمند مرمتی مجدد بود.
همچنین رئیس شورای بازار هنر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی آن‌گونه که باید و شاید توجهی به بناهای تاریخی واقع در این محدوده چهارباغ ندارد، اظهار داشت: گنبد مدرسه چهارباغ از سال‌ها پیش دچار مشکل بود که کسی به آن توجه نمی‌کرد.
اسد الله شاه میوه تصریح کرد: این وضعیت و بی توجهی‌های مسئولان میراث در مورد بازار تاریخی هنر نیز وجود دارد، چنانچه زمانی که به بام این بازار تاریخی قدم می‌گذاری، متوجه عمق فاجعه می‌شویم.
وی با اشاره به اینکه در بارندگی‌های اخیر در اصفهان سقف و بام بسیاری از مغازه‌ها دچار مشکل شد، ادامه داد: چنانچه به جای اینکه باران از ناودان‌ها خارج شود، از سقف این بازار تاریخی خارج می‌شد و نامه نگاری‌های انجام شده در این مورد نیز بدون نتیجه ماند.
به گزارش فارس، در هر صورت انتظار می‌رود تا متولیان امر در مورد مرمت و نگهداری این بنای تاریخی به ویژه گنبد زیبای آن که جلوه آسمان گذر چهارباغ اصفهان است، اقدامات لازم را به عمل آورند تا همچنان شاهد ماندگاری این بنای تاریخی باشیم، چرا که در صورت عدم رسیدگی به این بنای تاریخی احتمال ورود خسارت‌های جبران ناپذیری به آن وجود دارد که پس از آن هیچ راه بازگشتی نیست.
خبرگزاری فارس آماده شنیدن و انعکاس نظرات مسئولان ذی‌ربط در این مورد است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول