اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک مرمتگر آثار تاریخی:

آلاینده‌های صوتی کاشی‌های مدرسه چهارباغ را با خود برد

خبرگزاری فارس: کاشیکار و مرمتگر آثار تاریخی گفت: تأثیر آلاینده‌های صوتی و تردد حجم بالای وسایل نقلیه و اتوبوس‌های شرکت واحد از کنار این اثر تاریخی از دلایل اصلی ریزش کاشی‌های گنبد مدرسه چهارباغ است.

آلاینده‌های صوتی کاشی‌های مدرسه چهارباغ را با خود برد
حسن مقضی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در ارتباط با ریزش بخشی از کاشی‌های گنبد مدرسه تاریخی چهارباغ و علت فروریختن کاشی‌ها بیان داشت: کاشی‌های این قسمت گنبد مربوط به 20 سال پیش از این در یک دوره مرمت بوده و تأثیر آلاینده‌های صوتی و تردد حجم بالای وسایل نقلیه و اتوبوس‌های شرکت واحد از کنار این اثر تاریخی جاوید و ارزشمند دلیل و لرزش‌های ناشی از این وسایل از دلایل اصلی ریزش کاشی‌های گنبد مدرسه است.
وی تصریح کرد: این لرزش‌ها علاوه بر گنبد بر مناره‌ها و هشتی مدرسه چهارباغ اثر گذاشته است و عبور مترو از زیر چهارباغ نیز بی تأثیر نبوده و مجموعه این عوامل دست به دست یکدیگر داده تا این فاجعه به وقوع بپیوندد.
این کاشیکار و مرمتگر آثار تاریخی با اشاره به اینکه مدرسه چهارباغ دارای مشکلات و آسیب‌های زیادی است، افزود: کاشی‌های سر در مدرسه چهار باغ و بدنه مدرسه نیز طبله کرده و در حال فروریختن است و این در حالی است که کاشی‌های کنار خیابان مربوط به زمان صفوی است و اگر امروز به فکر درمان و مرمت آن‌ها نباشیم، همه در آینده‌ای نزدیک فرو می‌ریزند و مأمور شهرداری آن‌ها را به مزبله انتقال می‌دهد.
وی در پاسخ به این سوال که مقصر بی توجهی به این اثر تاریخی ارزشمند کیست؟، گفت: متولیان امر که بر روی این مدرسه دخالت و نظارت دارند، مقصران اصلی هستند، خواه اوقاف و حوزه علمیه باشد و یا موضوع به میراث فرهنگی باز گردد، در هر صورت در مورد این بنای تاریخی بی مهری صورت گرفته است.
 
*درآمد موقوفات مدرسه چهارباغ آن را از بودجه‌های دولتی بی نیاز کرده است
مقضی با بیان اینکه مدرسه چهار باغ به دلیل موقوفاتی که دارد، نیازمند بودجه‌های دولتی نیست، ادامه داد: این مدرسه خودش درآمد دارد و افرادی که بازار هنر و هتل عباسی و چندین مکان را وقف این مدرسه کرده‌اند، برای چنین روزی این اقدام را انجام داده‌اند.
وی در مورد این سوال که کاشی‌های قسمت‌های اطراف بخش‌های فروریخته گنبد مدرسه چهارباغ نیز طبله کرده است، فکر می‌کنید چه اتفاقی در انتظار آن‌ها است؟، اظهار داشت: در حال حاضر حدود دو متر از کاشی‌های گنبد فرو ریخته و قسمت‌های کناری نیز طبله کرده است و قسمت‌های بالایی نیز به دلیل خالی شدن بخش‌های پایینی در معرض ریزش هستند بنابراین باید قسمت‌های ریخته شده را گچ بزنند تا از ریزش‌های بخش‌های دیگر جلوگیری شود.
 
*مرمت گنبد مدرسه اصولی بوده است
این مرمتگر بناهای تاریخی در ارتباط با این پرسش که کیفیت پایین ملات به کار رفته در مرمت‌های قبلی و یا مرمت غیر اصولی نیز می‌تواند یکی از دلایل این ریزش‌ها باشد، گفت: مرمت اصولی بوده و کفگیرهای باقی مانده روی کار نشان دهنده اصولی بودن آن بوده است و لرزش‌های ایجاد شده ناشی از حرکت ماشین‌ها دلیل اصلی بوده و این تنها به گنبد ختم نمی‌شود و بسیاری از کاشی‌های سر در مدرسه نیز فرو ریخته یا در حال فرو ریختن است.
وی ادامه داد: اگر مدرسه چهار باغ زبان داشت به مسئولان می‌گفت که یا من را از این مکان جابه‌جا کنید یا دو خیابان چهارباغ و آمادگاه را برای تردد وسایل نقلیه محدود کنید.
مقضی با بیان اینکه متولیان امر چاره‌ای برای این اثر تاریخی بی نظیر بیندیشند، اضافه کرد: انسان‌ها نیز در طول حیات خود بارها بیمار می‌شوند و برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند، و مدرسه چهار باغ نیز به متخصص نیاز دارد.
انتهای پیام/خ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول