اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 309

دادشکر: تماشاگران برای سرگرمی به سالن‌ها می‌آیند نه تفکر

خبرگزاری فارس: کارگردان تئاتر عروسکی «افسانه‌های نو» گفت: 80 درصد کارهایی که برای کودکان در ایران ساخته می‌شوند تنها به دنبال تفریح تماشاگران هستند.

دادشکر: تماشاگران برای سرگرمی به سالن‌ها می‌آیند نه تفکر

حسن دادشکر در حاشیه برگزاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: هنر تئاتر برگرفته از آئین‌های مذهبی‌ یونان باستان است و اجرای آن فقط جنبه سرگرمی و تفریح نداشته است.

وی عنوان کرد: هنری که هم‌اکنون از آن به عنوان تئاتر یاد می‌شود سابقه 3 هزار ساله در چین و هند و 2 هزار و 500 ساله در اروپا دارد.

کارگردان تئاتر عروسکی با اشاره به اینکه تئاتر براساس نیاز مردم به وجود آمده است، عنوان کرد: تئاتر هم‌اکنون به یک نیاز متقابل تبدیل شده و در دنیای امروزی گسترش نیز پیدا کرده است.

وی ضمن توجه دادن فلسفه این هنر مبنی بر حل کردن مشکلات انسان و واداشتن او به تفکر، به سیر تاریخی شکل‌گیری این هنر اشاره کرد و گفت: تئاتر کودکان در همه دنیا هدفی اندیشیدنی دارد و به دنبال انجام رسالت تربیتی خود است.

دادشکر به زیر مجموعه‌های تخصصی رشته تئاتر کودکان اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز و با صنعتی شدن جهان کارکرد تئاتر نیز عوض شده اما تئاتر کودک تنها باید به فکر کودک باشد.

وی با اشاره به تحریر درآمدن کتاب‌های متنوعی در خصوص اجرا برای کودکان در کشورمان ابراز داشت: بنیانگذار تئاتر برای کودکان، کانون پرورش فکری است که از سال 1348 اقدام به راه‌اندازی گروه‌های تئاتر حرفه‌ای کودک کرد.

 

*در حال حاضر با تغییر مدیریت‌ها از تئاتر حمایت نمی‌شود

کارگردان تئاتر عروسکی افسانه‌های نو که خود از سال 1352 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان مربی تئاتر کودک مشغول به فعالیت شده به برگزاری این دوره از کلاس‌ها اشاره و عنوان کرد: هدف این بود که بچه‌ها را پرورش دهیم نه اینکه این افراد به واسطه آنچه در این هنر یاد می‌گیرند به طرف بازیگری حرکت کنند.

وی در خصوص هدف آموزش تئاتر کودک در آن دوران گفت: هدف ما بارورسازی شخصیت کودکان بود تا بتوانند در زندگی به خودشان اتکا داشته باشند و بتوانند حرفشان را بزنند.

دادشکر با اشاره به هنرجویان خود گفت: این افراد با شرکت در کلاس‌های آموزشی توانسته‌‌اند بر مشکلات رفتاری خود در اجتماع نیز فائق بیایند.

کارگردان تئاتر عروسکی افسانه‌های نو به شکوفا شدن استعداد کودکان در کلاس‌های تئاتر اشاره و تصریح کرد: هدف ما پرورش و تربیت بود و اساس کار ما نیز بازی بود که این امر می‌توانست به کاربردی شدن توانایی فردی منجر شود و استعداد‌ها و خلاقیت‌ها را نیز شکوفا می‌کرد.

وی بیان کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به دنبال بردن تئاترها و اجرای آن در محلات بود و تئاتر 100 درصد در خدمت آموزش و پرورش در آمده بود.

 

* توجه به تئاتر کودک از جایی آغاز شد اما به حال خود رها شده است

این دوبلور باسابقه کشور با اشاره به اینکه بسیاری از بازیگران معروف و کارگردانان باسابقه فیلم کشور نیز پرورش‌یافته این کلاس‌های آموزشی هستند، عنوان کرد: توجه به تئاتر کودک از جایی آغاز شد اما به حال خود رها شده است.

وی با بیان اینکه این رویداد باعث شد هم‌اکنون به جایی برسیم که تماشاگران ما فقط برای تفریح و سرگرمی به سالن‌ها می‌‌آیند نه تفکر، تأکید کرد: تئاتر در ذات خود یک کار فرهنگی است و هدف آن انسان‌سازی است که البته بخشی از آن نیز باید سرگرم‌کننده نیز برای مخاطب باشد.

دادشکر ادامه داد: 80 درصد کارهایی که برای کودکان در ایران ساخته می‌شوند تنها به دنبال تفریح تماشاگران هستند و برای مخاطبی کار انجام می‌دهند که سطح فکری‌اش نیز پایین است و سهل‌الوصول‌طلب است.

وی که تئاتر را تنها تفریح نمی‌داند بلکه تفکر کردن باید در کنار آن اصل قرار گیرد، گفت: در شرایط فعلی به علت اینکه همه کارهای فرهنگی در کشور پس از انقلاب نوسانات زیادی داشته است شاهد این اتفاق هستیم هر مدیری بر سر کار می‌آید سیاست خود را ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول