اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 6 ماه نخست امسال محقق شد

رشد 16 درصدی صادرات خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از رشد 16 درصدی صادرات استان در شش ماه نخست سال جاری خبر داد.

رشد 16 درصدی صادرات خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سپاه انصارالرضا(ع) خراسان  جنوبی، مهدی ماهگلی اظهار کرد: میزان صادرات خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون از رشد 16 درصدی برخوردار بوده است.

وی ادامه داد: مبلغ 88 میلیون و 913 هزار و 136 دلار ارزش صادرات انجام شده از استان است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی تصریح کرد: ارزش صادرات انجام شده در نیمه نخست سال جاری، 88 میلیون و 913 هزار و 136 دلار به وزن 190 میلیون و 413 هزار و 684 کیلوگرم است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد 16 درصدی در ارزش و کاهش 25 درصدی در وزن برخوردار بود.

ماهگلی افزود: از صادرات انجام شده در شش ماه نخست امسال 45 میلیون و 29 هزار و 598 دلار از بازارچه‌های مرزی و 43 میلیون و 883 هزار و 538 دلار از طریق گمرکات استان انجام شده است.

وی ادامه داد: صادرات انجام شده از ابتدای سال جاری تاکنون از بازارچه‌ها هفت درصد رشد ارزشی و 26 درصد کاهش وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: صادرات انجام شده از گمرکات نیز نشان از رشد 27 درصدی ارزشی و کاهش 24 درصدی وزنی دارد.

ماهگلی با بیان اینکه صادرات استان هم‌اکنون از چهار بازارچه مرزی و دو کمرگ رسمی میل 78 و بیرجند انجام می‌شود، اظهار کرد: بیشترین رقم صادرات از بازارچه میل 78 به ارزش 33 میلیون و 46 هزار و 468 دلار و کمترین صادرات از بازارچه دوکوهانه به ارزش 68 هزار و 344 دلار انجام شد.

وی یادآور شد: موکت، کاشی، سیمان، انواع پلاستیک، پیاز، شکلات و شیرینی، کنسروجات، تینر و حلال‌های آلی بیشترین اقلام صادر شده از خراسان جنوبی هستند.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به واردات بیش از یک ‌میلیون دلار کالا به این استان تصریح کرد: واردات کالا به استان در شش ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری از لحاظ ارزشی نداشته است.

ماهگلی افزود: یک‌ میلیون و 233 هزار و 94 دلار کالا به وزن 953 هزار و 935 کیلوگرم در نیمه نخست سال وارد استان شده که از نظر ارزشی در مقایسه با سال گذشته تغییری نداشته ولی از نظر وزنی 51 درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: از این میزان 248 هزار و 511 دلار از واردات کالا به استان از طریق بازارچه‌ها به وزن 655 هزار و 914 کیلوگرم بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 46 درصد کاهش ارزشی و 55 درصد کاهش وزنی داشته است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همچنین در نیمه نخست سال جاری 984 هزار و 583 دلار به ارزش 298 هزار و 21 کیلوگرم از کالاهای وارداتی از طریق گمرک به استان وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 27 درصد رشد ارزشی و 39 درصد کاهش وزنی داشته است.

ماهگلی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تاکنون بیشترین واردات استان از طریق بازارچه میل 73 به ارزش 155 هزار و 174 دلار انجام شد.

وی اظهار کرد: برنج، قطعات موتورسیکلت، تخم سپند، دام زنده، شاهدانه بو داده شده، تخم کنجد و ضایعات پلاستیک بیشترین کالاهای وارد شده به استان در نیمه نخست سال جاری است.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی معبری برای حمل کالای صادراتی دیگر استان‌ها نیز محسوب می‌شود، افزود: در نیمه نخست سال جاری، 127 میلیون و 673 هزار و 768 دلار کالا طبق ماده 210 از استان خارج شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته 44.5 درصد رشد ارزشی و 117 درصد رشد وزنی داشته است.

ماهگلی یادآور شد: زعفران، سنگ، فرش و زرشک خراسان جنوبی از جمله قابلیت‌های استان برای صادرات هستند که از طریق گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شوند و رقم آن در میزان صادرات خراسان جنوبی لحاظ نمی‌شود.

وی تصریح کرد: به مناسبت روز ملی صادرات در آبان‌ماه سال جاری از 10 صادرکننده نمونه خراسان جنوبی طی مراسمی تقدیر می‌شود.

انتهای پیام/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول