اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تئاتر کودک و نوجوان ـ 278

آشنا: بخش کودک و نوجوان به جشنواره تئاتر استانی افزوده می‌شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از افزوده شدن تئاتر کودک و نوجوان به جشنواره‌های تئاتر استانی از سال آینده خبر داد و گفت: این اتفاق، موجب ارتقای وضعیت تئاتر کشور در حوزه نمایش کودک و نوجوان می‌شود.

آشنا: بخش کودک و نوجوان به جشنواره تئاتر استانی افزوده می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، قادر آشنا در نشست تخصصی چشم‌انداز آینده تئاتر کودک و نوجوان در همدان با بیان اینکه با اشاره به اثرات قابل توجه تئاتر اظهار داشت: اگر تئاتر کودک و نوجوان را جدی بگیریم در آن صورت می‌توان در درازمدت شاهد توجه به تئاتر دانشجویی بود.

وی ادامه داد: جدی گرفتن تئاتر دانشجویی به دنبال خود منجر به شکل‌گیری تئاتر حرفه‌ای و خلق استعدادهای جدید در این حوزه می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اثرات قابل توجه برگزاری جشنواره‌های مختلف افزود: باید از آغازین لحظات پایان جشنواره نوزدهم، برنامه‌ریزی‌های لازم برای بهتر برگزار شدن جشنواره بیستم را در دستور کار خود داشته باشیم.

وی در ادامه سخنانش برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان را بسیار خوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: تحقق این مهم به خاطر برنامه‌ریزی‌ها و پیگیر‌ی‌های مستمر مسئولان دست‌اندرکار بوده است.

آشنا تأکید کرد: باید با یک ارزیابی عالمانه نقاط قوت و ضعف این جشنواره را رصد کرده و در راستای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن برآییم.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بتوانیم جایگاه هنر نمایش و تئاتر را ارتقا دهیم خود به خود جایگاه هنرمند تئاتر نیز تقویت می‌شود، ادامه داد: در حوزه هنر نمایشی باید سعی شود زمینه ارتقای آن در بین جامعه فراهم شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه جایگاه هنر تئاتر با تولید آثار کیفی و با محتوای غنی ارتقا می‌یابد، اظهار داشت: هرچه قدر آثار کیفی‌تر باشند می‌توانیم از این طریق به درون خانواده‌ها نفوذ کرده و ناخودآگاه خانواده‌ها را به همراه فرزندانشان به سالن‌های نمایش هدایت کنیم.

وی از افزوده شدن بخش تئاتر کودک و نوجوان به جشنواره‌های استانی از سال آینده خبر داد و افزود: این اتفاق بزرگ و مهم می‌تواند یکی دیگر از راهکارهای ارتقای وضعیت تئاتر کشور در حوزه نمایش کودک و نوجوان باشد.

آشنا در ادامه سخنانش با بیان اینکه هنر تئاتر نباید به عنوان یک کالای لوکس در میان مردم جا بیفتد، اظهار داشت: وقتی مردم با این هنر و اثرات قابل توجه آن عجین شوند در آن صورت برای آن هزینه نیز صرف می‌کنند.

 

* طرح حمایت از تأسیس «تئاترشهر» در مراکز استان‌های کشور

وی از افزایش سالن‌های سینما و ارتقای بودجه آن سخن راند و گفت: این امر به خاطر آن است که حوزه فیلم و سینما جایگاه خود را در بین مردم و مسئولان باز کرده است و همین امر منجر به ساخت سالن‌های مختص فیلم و سینما در استان‌ها و شهرها شده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه تئاتر نیز باید به این جایگاه برسد نه اینکه شاهد ساخت سالن‌های چندمنظوره برای این هنر فاخر و تأثیرگذار باشیم.

وی در ادامه سخنانش اظهار داشت: از همدان به عنوان استانی که چندین سال جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در آن برگزار شده انتظار می‌رود در طول سال نسبت به اجرای تئاتر کودک و نوجوان اقدام کند و از این طریق زمینه تقویت این هنر را فراهم آورد.

آشنا در ادامه سخنانش از طرح حمایت از تأسیس «تئاترشهر» در مراکز استان‌های کشور خبر داد و افزود: در این طرح مختصات تئاترشهر مشخص و اعلام شده در صورتی که ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها مبادرت به تکمیل و تجهیز و اختصاص یکی از تالارهای موجود مرکز استان با شرایط مندرج کنند، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انعقاد تفاهمنامه‌ای از این اقدام تا سقف 100 میلیون تومان حمایت خواهد کرد.

وی گفت: تا به امروز در سه استان کشور شامل البرز، خراسان رضوی و کرمانشاه شاهد وقوع این اتفاق هستیم و 10 استان دیگر نیز از ما برای اجرایی کردن این مهم دعوت به عمل آورده‌اند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: از آن که دبیرخانه این جشنواره در استان همدان واقع شده باید این شهر در راستای ایجاد تئاترشهر برنامه‌ریزی و اقدام لازم را داشته باشد.

وی از ابلاغ آیین‌نامه صدور مجوز استقرار گروه‌های نمایشی در استان‌ها خبر داد و ابراز داشت: گروه‌‌های فعلی شش ماه فرصت دارند تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

آشنا گفت: برای استقرار گروه‌های نمایشی که شکل می‌گیرد نیز سالانه حداقل 15 و حداکثر 20 میلیون تومان برای اجراهای عمومی کمک می‌شود.

وی در پایان سخنانش اظهار داشت: در مرکز به دنبال ایجاد سالنی برای اجرای تئاتر شهرستان‌ها هستیم به این معنا که تئاترهای شاخص برای اجرای عمومی خود در این سالن‌ها حضور یابند ولی مشکلاتی چون هزینه اسکان این گروه‌ها هنوز رفع نشده که در پی حل آن هستیم.

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول