اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس اول شورای اصناف کشور:

زمینه جرم در واحدهای صنفی پروانه‌دار بسیار اندک است

خبرگزاری فارس: نایب رئیس اول شورای اصناف کشور گفت: در واحدهای صنفی دارای پروانه کسب قهوه‌خانه‌داران، زمینه تخلف و جرم و آسیب‌پذیری بسیار اندک است.

زمینه جرم در واحدهای صنفی پروانه‌دار بسیار اندک است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، جلال‌الدین محمدشکریه عصر امروز در جمع قهوه‌خانه‌داران استان اظهار کرد: قهوه‌خانه‌ها زمانی منشا حرکت‌های اجتماعی و اعتقادی بودند.

وی با تجلیل از همکاری ارزنده اداره نظارت بر اماکن عمومی استان در توسعه و گسترش فعالیت اقتصادی و همراهی پلیس اماکن با مجمع امور صنفی در راستای حل مشکلات صنفی افزود: اینها در برخی از اقدام‌ها از اختیارات قانونی خود برای پویایی اقتصاد جامعه تلاش کرده‌اند که نمونه بارز آن مساعدت در اخذ پروانه کسب برای خدمات جشن‌هاست که در چارچوب قانون برای نخستین بار در کشور صورت می‌گیرد.

این مسئول با اشاره به فعالیت رئیس جوان اتحادیه قهوه‌خانه‌داران و پزندگان و چلوکبابی‌های شهرستان رشت که عضو هیئت رئیسه اتحادیه کشوری قهوه‌خانه‌داران است، گفت: در گذشته قهوه‌خانه‌ها منشأ حرکت‌های اعتقادی بودند و بسیاری از خیزش‌های انقلابی و سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و حتی فردوسی‌خوانی، پرورش قهرمانان و ... در همین مکان سنتی برپا می‌شد.

محمدشکریه درباره پیشینه جامعه صنفی در تاریخ بیان کرد: حرکت‌های مردمی و عدالتخواهانه اصناف به ویژه در شکل‌گیری مجلس شورای ملی در عهد قاجار و حرکت‌های اجتماعی و فرهنگی نقش غیر قابل انکار اصناف را نشان می‌دهد و در نخستین دوره تشکیل مجلس شورای اسلامی از 161 نفر نماینده 57 نفر از بازاریان و اصناف بودند.

وی با تصریح بر اینکه قهوه‌خانه‌ها در پیش از انقلاب محلی امن برای سیاست‌گذاری در خیزش‌های انقلابی و محل آموزش دروس قرآنی و حرکت‌های اعتقادی بودند، خاطرنشان کرد: امروزه این صنف به جای الگوسازی از فعالیت‌های صنفی ارزنده و سنتی بودن خود به یک صنف وارداتی به نام «کافی‌شاپ» که الگوگیری از مظاهر غرب بوده تبدیل شده است.

نایب رئیس اول شورای اصناف کشور با تاکید بر اینکه طبق ماده 28 قانون نظام صنفی هر واحد صنفی که فعالیت خدماتی و صنفی ارائه می‌دهد طبق مصوبه هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی و مصوبات هیئت دولت و قوانین اجرایی کشور مکلف به اخذ پروانه کسب است، متذکر شد: طبق قانون نظام صنفی هر واحد صنفی که تابع قانون نیست توسط اداره نظارت بر اماکن عمومی تعطیل می‌شود بنابراین در مرحله چهارم طرح ساماندهی واحدهای بدون پروانه کسب که توسط شورای اصناف کشور برای واحدهای صنفی کلید می‌خورد در اقدام اولیه برای واحدهای فاقد پروانه به مدت یک‌سال پروانه موقت و سپس در صورت نیل به شرایط قانونی پروانه صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر هر واحد صنفی در این طرح نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام نکند ضمن اینکه در مرحله نخست آن واحد صنفی پلمب می‌شود در مراحل بعدی تمام خدمات از جمله آب، برق،‌ گاز و مالیات آن طبق قانون برنامه پنجم توسعه دو برابر می‌شود.

محمدشکریه با اشاره به اینکه روی برخی از واحدهای صنفی از جمله قهوه‌خانه‌داران و ... حساسیت وجود دارد، اضافه کرد: عرضه قلیان در این واحدها منوط به رعایت قوانین و در نظر گرفتن شئون اسلامی است.

وی یادآور شد: برخی از سفره‌خانه‌های سنتی با یدک کشیدن فعالیت‌های گردشگری و اخذ مجوز از گردشگری و منفک‌کردن خود از فعالیت‌ صنفی اقدام به عرضه قلیان در کنار عرضه غذا کرده‌اند که شاهد دغدغه مسئولان در این راستا هستیم.

این مسئول با بیان اینکه فعالیت مستقیم خدمات سفره‌خانه‌های سنتی طبق صراحت قانون نیازمند اخذ مجوز از مجمع امور صنفی است، بیان کرد: امروزه در واحدهای صنفی دارای پروانه کسب قهوه‌خانه‌داران با هماهنگی لازم زمینه تخلف و جرم و آسیب‌پذیری در این رسته شغلی بسیار اندک است.

انتهای پیام/آ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول