اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه صیادان گلستان:

برداشت مخرب از دریا صید مستمر را تحت‎الشعاع قرار می‎دهد

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه صیادان استان گلستان گفت: برداشت صیادان غیرمجاز از دریا بسیار مخرب بوده و صید مستمر و پایدار را تحت‎الشعاع قرار می‎دهد.

برداشت مخرب از دریا صید مستمر را تحت‎الشعاع قرار می‎دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان امانگلدی توماج ظهر امروز در مراسم دومین جشن برداشت میگوی پرورشی و آغاز صید ماهیان خاویاری و استخوانی در دریای خزر در شهرستان گمیشان اظهار داشت: انتظار نداریم به یکباره دست صیادان غیرمجاز از دریا ریشه‎کن شود و اصل همزیستی مسالمت‎آمیز را قبول داریم ولی به وضوح می‎بینیم که با ورود تکنولوژی‎های پیشرفته، وجود قایق‎های تندرو و پرقدرت، دام‎هایی با نخ‎های نامرئی و چشمه‎های غیراستاندارد که ماهیان نابالغ را صید می‎کنند، صید قانونی با تهدید مواجه شده است.

وی با بیان اینکه دریای خزر تامین‎کننده بخشی از پروتئین مورد نیاز کشور و منطقه است تصریح کرد: این دریا فراهم‌کننده بیش از یک‎هزار و 460 شغل در قالب 21 شرکت تعاونی ماهیگیری در دو منطقه گمیشان و میانکاله برای ساحل‎نشینان است و نقش عمده‎ای در امرار معاش آنها دارد.

رئیس اتحادیه صیادان گلستان اضافه کرد: تعداد زیادی از ساکنان نوار ساحلی نیز به عنوان فروشنده‎های ماهی و غیره در کارهای مرتبط با این موضوع اشتغال دارند.

توماج در خصوص آمار صید شرکت‎های تعاونی ماهیگیران پره استان طی چند سال اخیر اظهار داشت: میزان صید در سال 84 بالغ بر 3 هزار و 278 تن بوده است که در سال 88 به یک‎هزار تن و در سال 89 به رقم 742 تن رسیده و بیش از 25 درصد کاهش داشتیم.

وی با اشاره به اینکه میزان صید در سال 90 به 454 تن کاهش یافته است ادامه داد: کاهش 60 درصدی را در این زمینه شاهد بوده‎ایم که با در نظر گرفتن افزایش قیمت، هزینه‎های پشتیبانی ادوات صید و هزینه‎های ناشی از آزادسازی حامل‎های انرژی سوخت دستاورد صیادی جز بدهکاری روزافزون چیز دیگری نخواهد داشت.

رئیس اتحادیه صیادان گلستان مهم‌ترین علت کاهش صید در منطقه را ناشی از صید غیرمجاز دانست و گفت: هر سال اوضاع صید و آمار آن در سراشیبی قرار می‌گیرد لذا با گذری بر بازار ماهی‌فروشان و مشاهده انبوه ماهیان استاندارد و غیراستاندارد متوجه می‎شویم که این مقدار کاهش صید شرکت‎ها به علت برداشت صیادان غیرمجاز از دریا اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/ز20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول